هنرستانی با دانش‌آ‌موزان با مرام؛

مدیر هنرستان اقبال آشتیانی: ضعیف بودن دانش‌آموزان هنرستانی تفکر غلطی است

تهران (پانا) - در منطقه ۱۱ شهر تهران هنرستانی با قدمت هفتاد سال وجود دارد که این روزها دانش‌آموزان علاقه مند به رشته‌های هنری در آن مکان مشغول به علم آموزی هستند. با وجود اینکه معماری مدرسه اقبال آشتیانی نشان از تاریخ قاجاریه دارد، اما بوی کهنگی از آن به مشام نمی رسد، زیرا با حضور دختران هنرمند این مدرسه، در و دیوار آن با رنگ ها و شعرها آراسته شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر هنرستان اقبال آشتیانی: ضعیف بودن دانش‌آموزان هنرستانی تفکر غلطی است

مدیر جوان این هنرستان درباره تاریخچه این مدرسه می‌گوید این مکان کاخ یکی از همسران ناصرالدین شاه قاجار بوده که اکنون تبدیل به ساختمان دو مدرسه و ساختمان اداره آموزش و پرورش منطقه۱۱ شده است.

عرب زاده، مدیر هنرستان دخترانه اقبال آشتیانی که تمام سوابق فعالیت آموزش و پرورشی‌اش در هنرستان‌ها بوده است در گفت و گو با پانا می‌گوید: من خودم هنرآموز بوده‌ام و از ابتدای خدمتم در هنرستان‌ها تدریس کرده‌ام. بعدها در سمت معاونت در هنرستان بودم و اکنون مدیر هنرستان اقبال آشتیانی هستم. به همین دلیل با روحیات و خلقیات دانش‌آموزان رشته هنر کاملا آشنا هستم و ارتباط صمیمانه‌ای با دانش‌آ‌موزانم دارم.

سعی می کنم معلم و دانش آموزم حال خوبی داشته باشند

عرب زاده با انتقاد از باور غلطی که در خصوص دانش‌آموزان کاردانش یا فنی و حرفه‌ای وجود دارد، می‌گوید: در مورد دانش‌آ‌موزان کار و دانشی و یا فنی و حرفه‌ای تفکر ناصحیحی وجود دارد و عموم جامعه فکر می‌کنند این نوع دانش‌آموزان به‌لحاظ درسی ضعیف هستند و من بر اساس تجربه کاری ام به جد این باور را رد می کنم. دانش آموزان هنرستانی علاوه بر خلاقیت های بسیار زیادی که دارند، عموما افراد با مرام و با معرفتی هستند.
وی می افزاید: من همه تلاشم را کرده‌ام که فضای هنرستان‌مان مملو از صمیمت باشد و حتی در بین همکاران فرهنگی نیز این حس خوب و مثبت جاری باشد، زیرا معتقدم اگر همکارم با آسوده خاطری و اعصاب آرام به کلاس برود، بسیار در کیفیت آموزش دانش‌آ‌موز اثر دارد. از این رو مهمترین دغدغه و اولویت من این است که دانش‌آموزان و معلمان هنرستان اقبال آشتیانی در مدت زمانیکه اینجا هستند حال خوبی داشته باشند.

در ایام کرونا اولویت مان برگزاری کارگاه هاست

مدیر هنرستان اقبال آشتیانی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های در ایام کرونا می‌گوید: امسال کلاس‌ها از ۱۵ شهریور آغاز شد و از همان ابتدای کار دو برنامه به همکاران و اولیا دادیم. یک برنامه بصورت هفتگی و مجازی است و دیگری هفتگی و حضوری است. برای اینکه همه بچه‌ها با هم نیایند کلاس‌ها را بصورت یک هفته درمیان بین دانش‌آموزان‌مان تقسیم کردیم و هر هفته چند کلاس را مشخص کرده‌ایم که بچه‌ها بیایند و البته بیشترین تمرکزمان فعلا روی برگزاری کلاس‌های کارگاهی و عملی است.
وی درباره تجربه آموزش مجازی در سال گذشته می‌گوید: دانش‌آموزان در هنرستان‌ها باید حتما در کلاس عملی حاضر باشند تا راه بیافتند. حداقل این موضوع برای دانش‌آ‌موزان پایه دهم که تازه وارد هستند، بسیار مهم است. البته ما در سال گذشته تجربه خوبی از برگزاری کلاس‌های مجازی‌مان داشتیم. با وجود اینکه ادامه کلاس‌ها مجازی بود بچه‌های ما بسیار موفق بودند و خروجی رضایت بخشی داشتیم تا جاییکه دانش‌آ‌موزمان در رشته معرق رتبه کشوری را در جشنواره فرهنگی هنری کسب کرد.
عرب‌زاده می‌گوید: در شرایط فعلی پدر و مادرها ممکن است به‌راحتی اجازه ندهند که دانش آموزشان به مدرسه بیاید و ما هم اجبار نمی کنیم. اما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از شرایط مدرسه و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطمئن شوند. فضای مدرسه هم بزرگ است و به‌راحتی با امکانات بهداشتی می‌توان حضور و خروج دانش آ‌موزان را مدیریت کرد. زمان کلاس‌های درس هم در دو بخش ۳۵ دقیقه‌ای است. از تمامی لحظات حضور دانش‌آموزان در مدرسه عکس می‌گیریم و در کانال والدین ارسال می‌کنیم تا خیال شان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی راحت باشد. در بدو ورود دانش‌آ‌موز از تب سنج استفاده می‌کنیم و در حیاط هنرستان صندلی گذاشتیم تا دانش‌آموزان با فاصله زیاد بنشینند و از همین فضای حیاط هم برای درس‌های غیر کارگاهی استفاده می‌کنیم. درون کارگاه هم هر کدام از هنرآموزان ابزار اختصاصی خودشان را دارند و پروتکل‌های بهداشتی تماما رعایت می‌شود.

کلاس‌های حضوری و مجازی همزمان برگزار می‌شود

مدیر هنرستان اقبال آشتیانی درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها برای دانش‌آموزان حضوری و مجازی می‌گوید: همکاران ما برای همین تعداد دانش‌آموزی که بصورت حضوری هستند کلاس و کارگاه شان را برگزار می کنند، اما همزمان از کلاس فیلم تهیه می‌شود و دانش‌آموزانی که مایلند مجازی در کلاس باشند باید در همان ساعت حضور داشته باشند و از طریق شبکه شاد بصورت آنلاین کلاس‌ها را شرکت می‌کنند و آموزش می‌بینند.
وی می‌افزاید: مهمترین مشکل معلمان ما در شرایط فعلی سرعت اینترنت است. چون رشته‌های هنری تدریس می‌شود همکاران ما ناگزیر هستند فیلم بگیرند. پیش آمده که معلم، امروز فیلم کلاس را ارسال کرده اما فردای آن روز بدست دانش‌آ‌موز رسیده است.

ناگفته نماند بسیاری از همکاران ما در فصل تابستان به مدرسه می‌آمدند یا در خانه از منابع درسی که باید در شروع سال آموزش داده می‌شد فیلم‌هایی تهیه کرده‌اند تا اکنون استفاده کنند.

هنرستان اقبال آشتیانی بصورت هیئت امنایی مدیریت می شود و سه رشته خدماتی و سه رشته هنری ارائه می‌شود که شامل رشته‌های فرش بافی، معرق، گرافیک رایانه و امور اداری و حسابداری و بورس اوراق بهادار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار