بازار سریال‌سازی برای پخش از پلتفرم‌های vod داغ است

از بهمن فرمان‌آرا تا رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی

تهران (پانا) -  شبکه نمایش خانگی همچنان خبرساز است. از یک سو حرف و حدیث‌ها بر سر واسپاری مسئولیت این تولیدات به ساترا صداوسیما (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از بهمن فرمان‌آرا تا رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی

به‌گزارش ایران، در آخرین نمونه واکنش اعتراضی نسبت به نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی، هفته گذشته هیأت مدیره خانه سینما در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد جلوی رفتارهای فراقانونی در شبکه نمایش خانگی را بگیرد. از سوی دیگر تنور حاشیه‌های آثار در حال پخش این شبکه هم داغ است. پس از سکانس جنجالی صیغه سریال «آقازاده»، سکانس خروج ناگهانی سعید راد از کما در سریال «دل» و اظهار پشیمانی‌اش از حضور در این اثر و اعتراض تند به کیفیت این سریال حاشیه‌ساز شد. با وجود تمام حاشیه‌ها و البته نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت شبکه نمایش خانگی اما بازار تولیدات این عرصه نمایشی داغ است. سریال‌هایی که برخی از آنها پیش از این از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت دریافت کرده‌اند در مراحل مختلف تولید قرار دارند و حضور چهره‌های شناخته شده در این آثار، اخبار آن را در صدر توجه قرار داده است. گزارش پیش ‌رو اخباری از روند تولید سریال‌هایی است که منتظر پخش‌شان هستیم؛ از اولین تجربه‌ سریال‌سازی بهمن فرمان‌آرا و رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی تا حضور چهره‌های سینمایی چون نوید محمدزاده، صابر ابر، بهرام رادان و... در این عرصه.

‌در انتظار اولین حضور نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
با پایان سریال «همگناه» مصطفی کیایی مخاطبان شبکه نمایش خانگی منتظر «قورباغه» اولین تجربه سریال‌سازی هومن سیدی بودند. سریالی که به واسطه تجربه همکاری با هومن سیدی در «سیزده»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، نوید محمدزاده را هم به اولین حضورش در شبکه نمایش خانگی راضی کرده است. علاوه بر محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی و سحر دولتشاهی از دیگر بازیگران «قورباغه» هستند. اوایل هفته در یکی از نشریات دلیل تأخیر پخش این سریال دعوا و اختلاف میزان مالکیت آن عنوان شد و اعلام شد علی اسدزاده، تهیه‌کننده «قورباغه» با وجود دریافت رقم بالا (حدود 15 تا 18 میلیارد تومانی) از یکی از پلتفرم‌های vod برای سرمایه‌گذاری، خواهان دریافت درصد مالکیت بیشتری از سریال است. این خبر بلافاصله از سوی روابط عمومی این سریال تکذیب و اعلام شد هدف این دروغ‌پردازی‌ها تخریب در آستانه پخش سریال است و منشأ آن پلتفرمی است که سریال به آن فروخته نشده است. فعلاً تنها سریال کنجکاوی‌برانگیز و آماده پخش شبکه نمایش خانگی سریال 16 قسمتی قورباغه است؛ سریالی که طبق وعده سازندگانش احتمالاً از آبان ماه در یکی از پلتفرم‌های اینترنتی عرضه خواهد شد.

‌از باران کوثری تا گلزار و ساره بیات جلوی دوربین
در گیر و دار دعوای ساترا و سازمان سینمایی و اینکه برخی سریال‌ها برای دریافت مجوز سراغ هر دو مرجع هم رفته‌اند، «ملکه گدایان» حسین سهیلی‌زاده و «گیسو» (عاشقانه۲) منوچهر هادی از جمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که وارد مرحله تولید شده‌اند. تصویربرداری «ملکه گدایان» از دو ماه پیش آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد. باران کوثری، رؤیا نونهالی، پانته‌آ بهرام، آرمان درویش، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی و الهام کردا از جمله بازیگران این سریال هستند. منوچهر هادی که رکورددار ساخت سریال شبکه نمایش خانگی است، بلافاصله بعد از پایان «دل» مشغول «گیسو» شد. «گیسو» فصل دوم «عاشقانه» است و به غیر از مهناز افشار، فرزاد فرزین، پانته‌آ بهرام و بهاره‌ کیان‌افشار، سایر بازیگران فصل اول از جمله محمدرضا گلزار، ساره بیات، حسین یاری و هومن سیدی در این سریال حضور دارند. پیش‌بینی می‌شود این سریال تا پایان امسال وارد بازار شود.

‌روایت سه سریال از دوران ناصرالدین شاه قاجار
اگر بحث شیوع کرونا به میان نمی‌آمد و شرایط عادی بود این روزها حداقل دو سریال دیگر جلوی دوربین بود. «جیران» از جمله این سریال‌هاست که علاوه بر مشکلات کرونا گرفتار تنگ‌نظری مدیران تلویزیون هم شده است. حسن فتحی کارگردان این سریال است که با ساخت «شهرزاد» جان دوباره‌ای به این عرصه نمایشی بخشید؛ سریالی که بازیگرانش از نام بردن نام آن در برنامه‌های تلویزیونی منع می‌شوند و سازنده‌اش برای کسب مجوز تصویربرداری سریال تازه‌اش در شهرک غزالی پشت درهای بسته سازمان صداوسیما مانده است. پریناز ایزدیار، بهرام رادان، بابک حمیدیان ، شبنم مقدمی و رعنا آزادی‌ور از جمله بازیگرانی هستند که حضورشان در «جیران» قطعی شده است. این سریال درباره زندگی ناصرالدین شاه قاجار (با بازی بهرام رادان) است و به اتفاق‌ های بعد از مرگ امیرکبیر می‌پردازد. به جز این سریال، «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، هم دیگر سریالی است که در دو فصل ۱۵ و ۲۵ قسمتی قصه خود را در دوران ناصرالدین شاه قاجار روایت می‌کند. هنوز خبری رسمی منتشر نشده، اما زمزمه‌های قطعی از بازی حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه در این سریال شنیده می‌شود. سریال غفارزاده خردادماه امسال مجوز ساختش را دریافت کرد و همزمان با نگارش، انتخاب بازیگرانش ادامه دارد. «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی دیگر سریالی است که با درون مایه طنز رخداد‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه را به جامعه امروز پیوند می‌زند. تولید این سریال هم به علت شیوع کرونا به تأخیر افتاده و جزئیات دیگری درباره این سریال منتشر نشده‌است.

‌بازار داغ سریال‌های تاریخی با بهمن فرمان‌آرا و تینا پاکروان
از دیگر سریال‌های تاریخی شبکه نمایش خانگی که این روزها در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر است «خاتون» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی تینا پاکروان است. مهران مدیری، نگار جواهریان، حامد کمیلی و اشکان خطیبی بازیگرانی هستند که طبق شنیده‌ها در این سریال حضور دارند. همچنین بهمن فرمان آرا کارگردان گزیده‌کار سینما هم از دیگر کارگردانانی است که قرار است با یک سریال تاریخی به جمع سریال‌سازان شبکه نمایش خانگی بپیوندد. اولین تجربه سریال‌سازی فرمان‌آرا در شبکه نمایش خانگی سریال ۲۴ قسمتی «داستان جاوید» بر اساس رمان اسماعیل فصیح است و آن طور که فرمان آرا پیش از این به «ایران» گفته، او سال‌ها قبل دوره هفت ماهه پیش تولید را هم پشت سرگذاشته اما به یکباره روند تولید متوقف شده بود. این فیلمساز از فاطمه معتمدآریا برای ایفای نقش اصلی دعوت به همکاری کرده است. «ناجور» به کارگردانی همایون اسعدیان و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی، «پروانه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی و «سیاوش» نیما اقلیما از دیگر سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که مجوز ساخت دریافت کرده‌اند. پیش از این خبرهایی از حضور رضا کیانیان، امیر جعفری و میلاد کیمرام در سریال «سیاوش» منتشر شده بود اما اواخر شهریورماه، خسرو شهراز از بازیگران سریال در گفت‌وگویی عنوان کرد که با انصراف نیما اقلیما، سروش محمدی‌زاده ساخت این سریال را برعهده گرفته است.

‌کوچ طنزسازان به شبکه نمایش خانگی؛ از عطاران و آقاخانی تا پیمان قاسم‌خانی و رامبد جوان
علاوه بر اخبار رسمی و پروژه‌هایی که دریافت مجوز ساخت‌شان به تصویب سازمان سینمایی رسیده است، لیست پر و پیمانی از فعالیت چهره‌های سینمایی در عرصه سریال‌سازی شبکه نمایش خانگی هم به صورت غیررسمی منتشر شده است. هنوز به طور رسمی خبرهایی از سوی پلتفرم‌های vod و روابط عمومی این آثار منتشر نشده و همه چیز در سکوت خبری پیش می‌رود و سریال‌سازان ترجیح می‌دهند با پنهانکاری روند پیش‌تولید را پی بگیرند. بر اساس شنیده‌ها، رضا عطاران سازنده تعداد زیادی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ صدا و سیما از جمله کارگردان‌هایی است که برای ساخت اولین سریالش در شبکه نمایش خانگی با تهیه‌کنندگی سعید ملکان با یکی از پلتفرم‌های Vod به توافق رسیده است. قرار گرفتن نام چهره‌های شناخته شده عرصه طنز در این فهرست از نکات جالب توجه است. پیمان قاسم‌خانی یکی از همین چهره‌هاست.

خبر ساخت سریال «خوب بد جلف» را خود پیمان قاسم‌خانی اعلام کرد. او در مصاحبه‌ای از حضور قطعی پژمان جمشیدی، سام درخشانی و حامد کمیلی خبر داد و ضمن ابراز امیدواری برای حضور حمید فرخ‌نژاد و ویشکا آسایش در این سریال گفت: «این سریال از روی قسمت یک و دو «خوب بد جلف» رد می‌شود. خیلی قصه دارد. حامد کمیلی که قاتل ناجوریه در داستان بتدریج عاشق فیلم‌سازی می‌شود. یک شب «بوچ‌کاسیدی و ساندنس کید» را می‌بیند فردا صبح که پا می‌شود، عاشق سینما می‌شود و در این مسیر در حالی که همه پیگیر عملیاتند، این دوست دارد یک فیلم خوب بسازد و این دو تا را بکند بوچ‌کاسیدی و ساندنس کید که طبیعتاً گند می‌زنند به همه خاطراتی که از آن فیلم داریم!» در کنار رضا عطاران و پیمان قاسم‌خانی، مهران مدیری هم به تازگی اعلام کرده قصد ساخت فصل دوم «هیولا» را دارد. سعید آقاخانی از دیگر سریال‌سازان طنز تلویزیون است که اواخر شهریورماه زمزمه‌های حضور او در این عرصه نمایشی به گوش رسید. اولین تجربه آقاخانى در شبکه نمایش خانگى «شاخ آفریقا» است که هم اکنون در مرحله نگارش به سرپرستى مهراب قاسم خانى قرار دارد و قرار است پس از پایان تولید سریال «نون خ ۳»، در زمستان مقابل دوربین برود. رامبد جوان دیگر چهره این لیست است. او که مردادماه امسال با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش از ساخت سریال «شاخ» برای شبکه نمایش خانگی خبر داده بود، برای ساخت این اثر به سازمان سینمایی درخواست پروانه ساخت داده است. ایرانسل سرمایه‌گذار سریال رامبد جوان است.

‌گمانه‌زنی‌هایی که رسمی می‌شوند
ساخت سریال «هیلو» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان و کارگردانی کریم امینی از دیگر گمانه‌زنی‌های مطرح شده درخصوص سریال‌های شبکه نمایش خانگی است. بهرام رادان و کریم امینی پیش از این در همکاری مشترک فیلم سینمایی «گربه سیاه» را آماده نمایش کرده‌اند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکران آن به تأخیر افتاد. همچنین بر اساس اخباری که اواخر اسفندماه سال گذشته منتشر شد، علی سرابی کارگردان و بازیگرِ نام‌آشنای تئاترِ ایران که به تازگی رمان «خون خورده» به قلم مهدی یزدانی‌خُرّم را برای نشر چشمه کتابخوانی کرده، قرار است این رمان را به تهیه‌کنند‌گی علی سرتیپی تبدیل به سریال نمایش خانگی ‌کند. ساخت سریالی توسط تیم سازنده «خانه دختر» و انتشار گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره چند و چون این سریال باعث شد محمد شایسته، تهیه‌کننده این سریال سکوت خود را بشکند و از ساخت سریال «مرداب» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی خبر دهد. به گفته او «مرداب» قصه‌ای عاشقانه را در دو فصل روایت می‌کند. فصل اول سریال در دهه 60 می‌گذرد و فصل دوم هم در دوران معاصر و سال 1400 ادامه دارد. پیش از این زمزمه‌هایی از حضور سحر دولتشاهی و حامد بهداد در اولین سریال شبکه نمایش خانگی شهرام شاه حسینی مطرح شده بود. محمدحسین مهدویان از دیگر کارگردانانی است که نام او هم در حوزه سریال‌سازی شبکه نمایش خانگی به گوش می‌رسد.‌‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار