اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

پیک بیماری کرونا در ۱۳ استان کشور؛ ۱۵۸ شهرستان قرمز شدند

تهران (پانا) - روند صعودی مبتلایان و فوتی‌های کرونا، آغاز پیک بیماری کرونا در ۱۳ استان کشور، قرار گرفتن 158 شهرستان در وضعیت قرمز کرونا، سالمند شدن یک سوم جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۵، تجهیز تهران به ۲۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله و برگزار شدن اولین جلسات دادگاه جرایم سیاسی بخشی از خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
پیک بیماری کرونا در ۱۳ استان کشور؛ ۱۵۸ شهرستان قرمز شدند

در این هفته از مهرماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۳۸۰ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که حال ۴۰۹۳ نفر از بیماران وخیم است و 26 استان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند.

۱۵۸ شهرستان در وضعیت قرمز

همچنین در هفته‌ای که گذشت بر اساس اعلام سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند کاهشی رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور، نسبت به سخت تر شدن شرایط بیماری طی روزهای آینده هشدار داد. او گفت: با تداوم روند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمودار موارد ابتلا ‌و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور دارای روند صعودی است؛ به طوری که تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در اغلب استان‌های کشور دارای سیر افزایشی بوده و مجموع شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری از ۱۰۲ شهرستان در هفته قبل به ۱۵۸ شهرستان در هفته جاری رسیده است.

آغاز پیک بیماری کرونا در ۱۳ استان کشور

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به چهارم مهر ماه، وضعیت بیماری کرونا در کشور روند مختصر صعودی را نشان می‌دهد و در ۱۳ استان روند صعودی یا آغاز پیک این بیماری مواجه بوده است. در ۱۳ استان خراسان شمالی، لرستان، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، البرز، هرمزگان، یزد، کردستان، کرمان، اردبیل، خراسان جنوبی و مازندران روند صعودی یا شروع پیک مشاهده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۱۱ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه، خوزستان، تهران، همدان، خراسان رضوی و گلستان مشاهده شد. همچنین در شش استان کهگیلویه و بویراحمد، قم، زنجان، بوشهر، گیلان و سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در استان ایلام ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

یک سوم جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۵ سالمند می‌شوند

سالمندی فردی که به معنای عبور افراد جامعه از سن ۶۰ سالگی است امر بسیار مبارکی است و هرچه تعداد سالمندان در مقوله سالمندی فردی افزایش یابد نشان از افزایش امید زندگی و بهبود وضعیت رفاهی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی جامعه است اما سالمندی جمعیت از برخی زوایا متواند مقوله نامطلوبی باشد و معایبی دارد که اگر برنامه ریزی نشود کشورها را دچار چالش می کند. سالهاست متولیان جمعیت ایران، نسبت به سالمندشدن جمعیت ایران هشدار داده‌اند. هفته پیش رو هفته سالمندان است و حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت جمعیت سالمندان در سال ۱۳۵۵، ۵ درصد جمعیت کشور بود که طی ۴۳ سال در سال ۹۸ به ۱۰ درصد جمعیت کشور رسید؛ طبق ترسیم آینده نگارانه ای که صورت گرفته سال ۱۴۲۱ مجددا جمعیت سالمندی به ۲۰ درصد می رسد و پیش بینی می شود درسال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می کند.

او همچنین گفت: اکنون حدود ۸۰ هزار سالمند داریم که دچار پدیده تجرد قطعی هستند اما وقتی دوران میانسالی جمعیت را بررسی می کنیم، می بینیم که ۷۰۰ هزار نفر بین ۳۵ تا ۴۰ سال و ۷۰۰ هزار نفر بین ۴۰ تا ۶۰ سال فرد میانسال ازدواج نکرده داریم که اگر فرض کنیم که یک سومشان هم تا رسیدن به ۶۰ سالگی ازدواج کنند، طبق پیش بینی‌ها یک میلیون نفر در ۲۰ سال آینده به جمعیت سالمندان دچار تجرد قطعی افزوده می شود.

تجهیز تهران به ۲۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله

تاکنون پیش بینی وقوع زمین لرزه به عنوان یک راهکار از نظر علمی ممکن نیست، با این وجود تلاش دانشمندان در این خصوص همچنان ادامه و روش علمی که طی دو دهه اخیر در کشورهای لرزه خیز پیشرو در حوزه مدیریت بحران در دستور کار قرار دارد، موضوع هشدار سریع زلزله است که موضوعی جدید و درحال پیشرفت بشمار می آید. پروژه تکمیل، راه‌اندازی و ارتقاء سامانه هشدار سریع زلزله تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و به گفته رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عملیات احداث و تکمیل زیر ساخت های عمرانی و تاسیسات برقی در ۲۲ ایستگاه شتاب نگاری این سامانه به اتمام رسیده و عملیات نصب این تجهیزات در اطراف تهران و محدوده گسل‌های فعال در دستور کار قرار داد.

دلایل اجرا نشدن طرح «کهاب» در پمپ بنزین‌ها

طرح کهاب در سال ۱۳۸۷ با دریافت مصوبه از هیات دولت به عنوان یک طرح ملی معرفی شد. از اهداف اصلی «طرح ملی کهاب درشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران» شناسایی مکان‌های انتشار بخار بنزین در محدوده فعالیت خود از زمان دریافت بنزین تا تحویل آن به خودروی سواری که شامل: ۱-هنگام بارگیری نفتکش در انبار نفت ۲-هنگام تخلیه نفتکش در جایگاه ۳ -هنگام سوختگیری خودروها در جایگاه وسپس کاهش و کنترل بخار بنزین و در نهایت استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده و رسیدن به مرز خودکفایی و ساخت قطعات مرتبط با آن در داخل کشور، در سه فاز تجهیز جایگاه‌ها، انبارهای نفت و تانکر های حمل زمینی فرآورده است. این در حالی است که اجرایی شدن طرح «کهاب» در پمپ بنزین‌های سطح شهر تهران می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست سال‌هاست که اجرا شدن این طرح توسط وزارت نفت را پیگیری می‌کند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و این یکی از مشکلات جدی در زمینه انتشار آلاینده اُزن است. آلاینده‌ای که چهارسالی می‌شود به یکی از شاخص‌های آلاینده در پایتخت تبدیل شده است. طرح کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت است که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شد. این طرح کهاب برگرفته از ابتدای کلمات کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است اما علی‌رغم اینکه این طرح از سال 87 تصویب شده است به گفته محمد رستگاری، معاون محیط زیست استان تهران هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه متولی اجرای طرح کهاب وزارت نفت است، گفت: اقداماتی برای اجرای این طرح صورت گرفته است اما کافی نیست و امسال دستور کار این وزارتخانه است و امیدواریم اجرا شود چون با اجرای آن تحولی در کاهش بخارات بنزین صورت می‌گیرد.

اولین جلسات دادگاه جرایم سیاسی برگزار می‌شود

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، یکی دیگر از نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. صدور احکام جدید برای مفسدان اقتصادی، آخرین وضع پرونده رئیس سابق هلال احمر، آخرین وضع پرونده پتروشیمی، آخرین وضع پرونده‌های شرکت‌های خودرویی، توضیح درباره پرونده اکبر طبری، برگزاری اولین دادگاه‌های مربوط به جرم سیاسی در آبان ماه، آخرین وضعیت پرونده هفت سنگان و آخرین وضعیت پرونده روح الله زم و توضیح درباره پرونده ویلموتس بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که غلامحسین اسماعیلی آن را مطرح کرد.

وجود 275 گود پرخطر در پایتخت

گودهای رهاشده در شهر تهران به یکی از معضلات پایتخت تبدیل شده است و بنا بر اعلام شورای شهر تهران 275 گود پرخطر در تهران وجود دارد که خطرآفرین است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با هشدار به صاحبان گودهای پرخطر در تهران اعلام کرد که در پایتخت 275 گود پرخطر وجود دارد. او تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های شورای شهر تهران در اواخر شورای چهارم و ابتدای شورای پنجم موضوع گودهای پر خطر بود، متاسفانه برخی ساخت‌وسازها بدون طی کردن فرایند قانونی صدور پروانه و با یک دست‌نویس شهرداران مناطق فعالیت ساختمانی خود را آغاز می‌کردند که بیشتر هم املاک بزرگ مقیاس بودند. بیشتر این املاک برای مجوز بارگزاری بیشتر مسیر کمیسیون ماده 5 را طی می‌کردند و اجازه گودبرداری هم به آنها داده شده بود و به همین دلیل در دوره ‌گذشته مدیریت شهری موضوع گودهای پرخطر در سطح شهر بسیار گسترده شد و به یک دغدغه‌ بسیار جدی‌ در شهر تبدیل شد و همه گودهای پرخطری که وجود دارد از دوره گذشته به ارث رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار