صاحبان کالاهای دپو شده آمدند

تهران ( پانا) - بعد از فراخوان گمرک ایران در رابطه با اقدام فوری صاحبان کالا برای تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای دپو شده حدود ۱۰۰ درخواست طی یک روز ارائه شده که تا فردا به وزارت صمت ارسال می شود و با مشارکت بانک مرکزی احتمالا ترخیص کالاها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
صاحبان کالاهای دپو شده آمدند

به گزارش ایسنا، مصوبات سفر اخیر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان جهت ترخیص کالاهای رسوبی و دپو شده در بنادر و گمرکات کشور در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس اخیرا مسئولان گمرک ایران از صاحبان کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید خواستند تا در اسرع وقت و طبق شرایط تعریف شده نسبت به تمهیدات لازم جهت ترخیص کالا اقدام کنند.

این در حالی است که امروز(سه شنبه) اولین روز فراخوان بوده و آنطور که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گزارشی در این رابطه اعلام کرده است ظرف امروز نزدیک به ۱۰۰ فقره درخواست از شرکتهای تولیدی و بازرگانی به حوزه معاونت امور گمرکی گمرک ایران واصل که این درخواست ها در حال بررسی است و ظرف فردا به وزارت صمت جهت اقدامات بعدی تحویل می شود.

طبق توضیح ارونقی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام آمادگی کامل کرده تا ظرف حداکثر ۲۴ ساعت از زمان وصول اطلاعات ارسالی مراتب را به بانک مرکزی جهت اختصاص کد رهگیری بانک منعکس کند.

این مقام مسئول افزود: بانک مرکزی نیز در اجرای مصوبات اعلام شده آمادگی خود را جهت اختصاص کدرهگیری بانک به این اقلام اعلام کرده و گمان می رود در صورتی که این اقدام انجام شود ظرف هفته آینده ترخیص اقلام دپو شده در گمرک آغاز شود.

به گفته ارونقی، درخواست های ارائه شده به گمرک ظرف همان روز بررسی و پالایش شده و اطلاعات واصله به قید فوریت به مراجع ذیربط اشاره شده منعکس می شود.
باید ها و نبایدهایی برای صاحبان کالا
معاون گمرک ایران چند مورد را از صاحبان کالا درخواست کرد که چنانچه اسناد مالکیت کالاهای رسیده قبل از پنج مهرماه سالجاری، موجود است نسبت به اظهار کالاهای خود ظرف دو هفته آتی به گمرک اقدام کنند، در خواست های ارائه شده به گمرک صرفا در خصوص «کالاهای اساسی ، مواد اولیه ، کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید» باشد، ارائه درخواست از سوی شرکت های بازرگانی نیز در چارچوب کالاهای فوق بلامانع است، در درخواست های ارائه شده، به اطلاعات درخواستی اشاره شده و از توضیح سایر موارد یا ضمیمه نمودن اسناد و مدارک دیگر جدا خودداری شود.

ارونقی یاداور شد: با توجه به تصمیم اخیر اتخاذ شده درخصوص اختصاص کد تخصیص برای «برنج های موجود در بنادر و گمرکات»، نیازی به ارائه درخواست در این خصوص نیست.

در حال حاضر حدود هشت میلیون کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳.۵ میلیون تن آن کالاهای اساسی و ۳.۵ میلیون تن کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری است که بیش از ۸۰ درصد آن را مواد اولیه، مواد واسطه ای، اجزا و قطعات و ماشین آلات مربوط به واحدهای تولیدی تشکیل می دهند ، بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر پر وارداتی نیز در بنادر و گمرک موجود است.

در حالی مشکل عمده در ترخیص این کالاها به تامین ارز بر می گشت که طی مصوبات اخیر برای کالاهای اساسی، مقرر شد بانک مرکزی در مورد اقلام و کالاهایی که به صورت اعتباری خریداری و اعلامیه تامین ارز برای آنها صادر شده به سرعت از گمرک خارج خواهند شد. همچنین درباره کالاهایی که هنوز اسناد به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز داشتند نیز نسبت به تامین ارز آنها اقدام می شود.
در مورد کالاهای غیر اساسی نیز که حدود ۳.۵ میلیون تن در گمرک و بنادر موجودی دارند قرار است متعاقب نظر وزارت صمت و گمرک و اعلام به بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به تامین منشأ ارز این اقلام اقدام و ترخیص شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار