در برنامه جمع ایرانی شبکه جهانی جام جم؛

حاجی میرزایی: برای سال آینده تمام صفحات کتاب‌های درسی بارکد دار خواهند شد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره مسایل مختلف این وزارتخانه توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: برای سال آینده تمام صفحات کتاب‌های درسی بارکد دار خواهند شد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه جمع ایرانی شبکه جهانی جام جم درباره تشکیل مدرسه تلویزیونی، آموزش برخط و نقاط ضعف و قوت نرم افزار شاد گفت‌وگو کرد.

وی در این برنامه گفت: همه مردم ایران با طنین بوی ماه مدرسه مانوس هستند هرچند امسال از ۱۵ شهریورماه سال تحصیلی را آغاز کردیم این نوع سرودها کمتر مورد استفاده قرار گرفت اما شاکله انسان در دوره تحصیل شکل می‌گیرد.

وی در ابتدای این برنامه به دوران تحصیل خود و خاطرات کلاس درس دوران تحصیلش اشاره کرد و ادامه داد: وقتی کرونا رخ داد بسیاری از اتفاقات به وجود آمد اتفاقات تلخی که باعث آسیب به جامعه شد و اقتصاد را دچار مشکل و مناسبات اجتماعی را محدود کرد و سلامت را به مخاطره انداخت، اما از طرف دیگر ما را با ظرفیت جدیدی آشنا کرد. سال‌ها دنیا در حال کوچ کردن به این زیست بوم بود اما حرکت کندی برای انتقال به این زیست‌بوم داشت کرونا ما را به یکباره به یک زیست‌بوم جدید پرتاب کرد.

حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند این ظرفیت مهم در برخی از کشور مورد استفاده قرار گرفت اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمی‌شود.

حاجی میرزایی افزود: این زیست‌بوم محدودیت‌هایی را ایجاد کرد و دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت محدودیت‌هایی که ایجاد کرد این بود که عده‌ای دسترسی به ابزار ها نداشته باشند که در اکثر کشورها این وضعیت وجود دارد یا اینکه مهمترین کارکرد مدرسه ارتباط با همسالان، افزایش ظرفیت‌های اجتماعی و تقویت مهارت‌های جمعی است.

وی ادامه داد: ما وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنیم از دوره تحصیل بیش از آن که یاد گرفتیم خاطرات مدرسه، رفتارها، ارتباطات، پیوندها و تعاملات است.

در دوران کرونا گام بزرگی برای عدالت آموزشی برداشته شد

وی بیان کرد: از طرفی گام بزرگی برای عدالت آموزشی برداشته شد، معلمان درجه یک می‌توانند به تعداد محدودی دانش‌آموز را آموزش دهند اما این بستر این امکان را دارد تا در دورترین روستای کشور از تدریس برخوردار باشیم این موضوع فرصت‌های یادگیری را به نحو وسیع‌تری توزیع می‌کند و هم کیفیت موثرتری از یادگیری را در دسترس همگان قرار می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش درباره زیرساخت‌های شبکه شاد گفت: ما تقریبا در این زیست بوم از صفر شروع کردیم و بر اساس یک سندی که برای تحول آموزش و پرورش تدوین شده این وزارتخانه موظف است که به سمت آموزش‌های مجازی نقل مکان کند تجربیات محدود شکل گرفته بود اما سازماندهی تعاملات وجود نداشت و فرصت تمرین و تست را نیز نداشتیم.

روزی ۳۰ برنامه به صورت زنده در دسترس افراد قرار گرفته است

حاجی میرزایی اضافه کرد تلویزیون تعامل خوبی با ما داشت و تقریبا روزی ۳۰ برنامه به صورت زنده در دسترس افراد قرار می‌گرفت اما مشکل تلویزیون این بود که ارتباط تعاملی نداشت لذا نیازمند یک ابزار تعاملی بودیم شبکه شاد طراحی و فعال شد و نیمه سال گذشته را از طریق شبکه شاد و تلویزیون به پایان بردیم.

وی ادامه داد: در شاد اولیه امکان انتقال پیام صوتی و تصویری امکان پذیر بود که در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت و ارتباط تعاملی این شبکه به صورت زنده برگزار برقرار شد و اکنون ارتباط زنده در شبکه شاد داریم و کلاس‌ها فعال است.

حاجی میرزایی سامانه شاد را منحصراً یک شبکه آموزشی دانست و افزود: در این شبکه ارتباط بین معلم و دانش‌آموز صورت می‌گیرد و یک فضای عمومی وجود دارد که والدین می‌توانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و از برخی فعالیت‌های پرورشی و جشنواره‌ها استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد هر دانش‌آموز باید با وارد کردن کد ملی و احراز هویت وارد کلاس خود شود. اکنون ۱۵ میلیون دانش‌آموز در ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور تحصیل می‌کنند با این توضیح که ۵ هزار مدرسه ما زیر 5 دانش‌آموز دارد.

تمام صفحات کتاب بارکد دار خواهند شد

وی افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار می‌کنیم تا تمام صفحات کتاب بارکد داشته باشند اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری می‌گذاشتند چون هم باید تدریس می‌کردند و هم باید ضبط می‌کردند یا به صورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. ما برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود تمام محتوای آموزشی را از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط کردیم و در روش آموزش معکوس معلم درباره درسی که به دانش‌آموز می‌دهد تکلیف می‌خواهد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ۲۲ ساعت در شبکه‌های مختلف آموزش را ارائه می‌کنیم عنوان کرد: ۹۷.۳ درصد پوشش جغرافیایی این آموزش‌ها وجود دارد.

مدرسه جایگاهی برای آماده کردن انسان‌ها برای زندگی است

یکی از کارکردهای نظام تعلیم و تربیت انتقال دانش است

وزیر آموزش و پرورش درباره علت نامگذاری شبکه شاد گفت: سامانه شاد مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموز است. من معتقدم مدرسه جایگاهی برای آماده کردن انسان‌ها برای رویارویی با واقعیت‌های زندگی است. جایگاهی برای حل مساله و افزایش نگرش خلاقانه به محیط. متاسفانه این کارکرد مهم تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی در گذشته مغفول بود.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم نظام تعلیم و تربیت انتقال دانش به نسل بعدی است اما امروزه مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسا‌ها برای زندگی کردن است آموزش مهارت‌های شرافت مندانه و توانمند باید در مدرسه اتفاق بیفتد.

راه‌اندازی مدرسه مجازی ایرانیان برای دانش‌آموزان خارج از کشور

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا شبکه شاد برای دانش‌آموزان خارج از کشور قابل دسترس است گفت: به تازگی مدرسه مجازی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم که محتوای شاد در این مدرسه قابل دسترس است تا دانش‌آموزان سراسر کشور آموزش را داشته باشند. ما در ۴۳ کشور و ۶۲ شهر، ۹۵ مدرسه داریم که کار آموزش را انجام می‌دهند.

حاجی میرزایی افزود: هدف ما در آموزش و پرورش آماده کردن افراد است معلم در این راستا تسهیل گر است. یکی از مهم ترین مهارتی که هر فرد به آن نیاز دارد مهارت حل مساله است که باید در دوره ابتدایی شکل بگیرد.

طبق سند تحول بنیادین باید از علم آموزی به تربیت برسیم

وی درباره سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد: سند تحول براساس تجربیات گذشته و با بهره گیری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی طراحی شده است و تکیه گاه اصلی آن این است که از مفهوم علم آموزی به تربیت برسیم.

وزیر آموزش و پرورش به ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: نظام ارزشیابی ما باید این ساحت‌ها را اندازه گیری کند و در نهایت یک حیات طیبه و زندگی باشکوه در انسان‌ها پیدا شود.

حاجی میرزایی درپایان این برنامه گفت: در سند تحول بنیادین محتوای آموزشی یک بسته یادگیری است، کلاس محل یادگیری نیست بلکه موقعیت، محل یادگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار