سلطانیان: بخشی از کتاب درسی فقط برای مطالعه آزاد خواهد بود و از آن سوالی مطرح نمی‌شود

بخش‌هایی از کتب درسی که در امتحان نمی‌آیند، احصا می‌شوند

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری با تاکید بر لزوم تغییر در محتوای آموزشی در پی کاهش مدت زمان آموزش در دوران کرونا از احصاء بخش‌هایی از کتب درسی که در امتحان نمی‌آیند، خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سلطانیان: بخشی از کتاب درسی فقط برای مطالعه آزاد خواهد بود و از آن سوالی مطرح نمی‌شود

به گزارش ایلنا، عباس سلطانیان مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری در واکنش به گلایه دانش‌آموزان و والدین مبنی بر اجبار برخی معلمان برای برگزاری کلاس حضوری در مدارس گفت: معلم نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زمانی که بازگشایی مدارس اتفاق افتاد، قرار بر این شد که آموزش و پرورش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اطمینان خاطری که خانواده‌های دانش‌آموزان در پی آن پیدا می‌کنند، شرایط حضور دانش‌‌آوزان را در مدارس فراهم کنند تا از خدمات آموزشی حضوری استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان کارکرد کلاس‌های حضوری در ابعاد تربیتی گفت: در همه جای دنیا به این قضیه اعتقاد دارند که هیچ چیزی جای کلاس درس و تعامل معلم و دانش آموز را نمی‌گیرد و حضور دانش آموزان نه فقط در بحث مسائل آموزشی بلکه در مسائل تربیتی هم می‌تواند، خیلی موثر باشد.

سلطانیان در خصوص اینکه آموزش صرفا کارکردی علمی ندارد، توضیح داد: کارکردهایی که آموزش داشته فقط جنبه علمی نبوده و جنبه تربیتی هم داشته است. با این اصل آموزش و پرورش تمام تلاش خود را انجام داد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کم کردن تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس را فراهم سازد تا آنها بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری با تاکید بر اینکه حضور در مدارس اختیاری است، خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر دانش‌آموز می‌تواند، شیوه آموزش خود را مجازی انتخاب کند و در کلاس درس حاضر نشود.

سلطانیان افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش از ترکیب آموزش حضوری، غیرحضوری و نیمه حضوری که روش‌های ارائه خدمات آموزشی و تربیتی هستند، استفاده می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند یکی از این سه روش را انتخاب کرده و متناب با آن دروس خود را دنبال کنند. به عنوان مثال در برنامه‎های درسی که از طریق رسانه ملی آموزش داده می‌شود؛ در شاخه نظری در هر روز ۱۹ عنوان درس را روی آنتن می‌بریم تا آن دسته از دانش آموزانی که امکان حضورشان در مدرسه نیست نیز این شرایط استفاده کنند.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری در پاسخ به این سوال که آیا زمان ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شده برای آموزش پایه‌های متوسطه کافی است و می‌توان تا پایان سال تحصیلی تمام کتب درسی را در این بازه زمانی آموزش داد؟ گفت: قطعا با کاهش زمان آموزش در صورتی که محتوای آموزشی تغییر نکند، یکی از دغدغه‌های ما آموزش همه محتوای کتاب خواهد بود. به همین خاطر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یک بررسی منسجم و هدفمند تمام محتوای کتاب‌های درسی را در دفاتر تالیف مورد بررسی قرار داده و بخش‌هایی از کتاب‌ها که جنبه مطالعه آزاد دارد و آموزش داده می‌شود، ولی در امتحانات از آنها سوالی طرح نخواهد شد را احصاء کرده که در روزهای آینده به مدارس کشور ابلاغ می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار