هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

خلأ سیاسی لبنان و سهم‌خواهی بازیگران خارجی از کیک بیروت

آمریکا، عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه چه نظری درباره آینده لبنان دارند؟

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه با دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، لبنان با یک خلأ سیاسی مواجه شده است، گفت به دلیل تاثیرگذاری بالای فرانسه در این کشور، به زودی وزیر خارجه فرانسه به بیروت می‌رود و یک نخست‌وزیر تکنوکرات جدید به رئیس‌جمهوری این کشور معرفی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
خلأ سیاسی لبنان و سهم‌خواهی بازیگران خارجی از کیک بیروت

بعد از انفجار مهیب لبنان که منجر به کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی از مردم و آواره شدن کثیری از ساکنان جنوب بیروت شد، بر اثر فشارهای داخلی و بین‌الملل، حسن دیاب و اعضای کابینه این کشور استعفا کردند تا یک چهره تکنوکرات به نام مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه لبنان شود. ادیب بعد از یک ماه تلاش برای شکل‌گیری کابینه اما طی روزهای اخیر استعفای خود را تقدیم ریاست‌جمهوری این کشور کرد. او بعد از دیدار با میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان در کاخ بعبدا گفت: برای من روشن شد توافقی که به خاطر آن ایفای ماموریت ملی در لبنان را پذیرفتم وجود ندارد و شرایط من از سوی جریان‌های سیاسی محقق نشد. ادیب البته طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای لبنان را صادقانه ارزیابی کرده و خواهان ادامه آن شد بود. حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره استعفای مصطفی ادیب از تشکیل دولت لبنان، گفت: «استعفای نخست وزیر لبنان برای تشکیل کابینه ناشی از عواملی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. عده‌ای در داخل از جمله ائتلاف سعد الحریری همواره تلاش کرده‌اند تا در دولت‌های لبنان سهم بیشتری داشته باشند، به همین دلیل، این شخصیت‌های تاثیرگذار بعد از انفجار لبنان، موجب شدند که حسن دیاب، نخست‌وزیر سابق لبنان استعفای خود را تقدیم میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان کند. بعد از معرفی مصطفی ادیب به عنوان نخست وزیر، جریان 14 مارس ( * ) به رهبری سعد الحریری تلاش کرد تا سهم بیشتری در کابینه داشته باشند و وزارت‌خانه‌های کلیدی را در اختیار بگیرد. از آنجایی که مصطفی ادیب تلاش می‌کرد تا یک کابینه تکنوکرات داشته باشد، به همین خاطر زیر بار فشارهای جریان 14 مارس نرفت.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ «از سوی دیگر در سطح منطقه نیز، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمک‌های مالی خود را منوط به خلع سلاح حزب‌الله دانستند. عربستان و امارات به شدت مصطفی ادیب را تحت فشار قرار دادند که به محض تشکیل کابینه، خلع سلاح جریان مقاومت و حزب‌الله را در دستور کار قرار دهد که با مخالفت ادیب مواجه شد.»

وی اضافه کرد: «در بعد بین‌الملل نیز فرانسه و آمریکا، نظرهای متفاوتی دارند. دولت فرانسه دنبال شکل‌گیری یک کابینه تکنوکرات هستند؛ ضمن اینکه دولت فرانسه پیشنهاد کرد چند وزارت‌خانه کلیدی را در اختیار برخی از شخصیت‌های لبنانی که دارای تابعیت دوگانه‌ فرانسوی باشند، قرار دهند. این نیز با مخالفت مصطفی ادیب مواجه شد. بنابراین فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و داخلی موجب استعفای مصطفی ادیب و انصراف وی از تشیکل کابینه شد.»

فرانسه بیشترین تاثیرگذاری را در لبنان دارد

هانی‌زاده گفت: «آمریکا بیشترین دخالت را در شکل‌گیری کابینه داشته است، زیرا آمریکا به مصطفی ادیب پیشنهاد کرد که در مقابل دریافت کمک مالی، حزب‌الله را خلع سلاح کند؛ ضمن اینکه نباید سهمی در ساختار قدرت به حزب‌الله واگذار شود.»

این تحلیلگر سیاست خارجی با بیان اینکه در این وضعیت لبنان وارد خلأ سیاسی خطرناکی شده است، گفت: «اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، یک بحران سیاسی جدیدی متوجه لبنان خواهد شد. اکنون میشل عون، رئیس‌جمهوری و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در رایزنی با جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند لبنان را از این بن‌بست خارج کنند. احتمال دارد دولت فرانسه به زودی وزیر خارجه خود را برای رایزنی با رئیس‌جمهوری لبنان به بیروت اعزام کند.»

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار کرد: «فرانسه بیشترین تاثیرگذاری را در لبنان دارد، پس از انفجار اخیر در لبنان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دوبار به بیروت سفر کرد و وزیر خارجه فرانسه هم همینطور. همسر مصطفی ادیب هم فرانسوی بود و به نظر می‌رسد فرانسه، آمریکا و عربستان بیشترین نقش را در به بن‌بست رساندن کابینه لبنان داشته‌اند.»

وی افزود: «طبق توافقات سابق، قرار بود آمریکا سالیانه مبلغ دو میلیارد دلار کمک مالی در اختیار لبنان قرار دهد که در سال‌های اخیر به دلیل دخالت آمریکا در مسائل لبنان و منطقه، این کمک مالی متوقف شد. عربستان هم بعد از برکناری سعد الحریری، کمک‌های مالی خود را به لبنان قطع کرد. اکنون بیشترین مشکلات دولت و مردم لبنان، امور مالی است که اگر این مساله حل شود، لبنان وارد چرخه‌ای جدید از ثبات خواهد شد.»

هانی‌زاده به نقش جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: « ایران نفوذ معنوی بالایی دارد. ایران خواهان تشکیل کابینه‌ای است که در آن حق مقاومت اسلامی لبنان در ساختار قدرت محفوظ بماند. در حالیکه جریان‌های دیگر به دنبال انزوای حزب‌الله و مقاومت هستند. تلاش ایران هم بر این است که کابینه‌ای تکنوکرات اما بدون زاویه با حزب‌الله تشکیل شود تا حزب‌الله هم بتواند امور نظامی و اجتماعی و فعالیت‌های خود را ادامه دهد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به امتناع سعد الحریری از پذیرش پست نخست‌وزیری لبنان، گفت: «با توجه به آلودگی سیاسی و مالی خانواده الحریری به نظر نمی‌رسد جریان‌های سیاسی با نخست‌وزیری بهاءالدین، برادر بزرگ سعد الحریری هم موافقت کنند. به نظر می‌رسد به زودی یک شخصیت تکنوکرات جدیدی خارج از شخصیت‌ها و چهره‌های سنتی به عنوان نخست‌وزیر لبنان به میشل عون پیشنهاد می‌شود.»

* ائتلاف ۱۴ مارس، ائتلاف احزاب سیاسی ضدسوری و احزاب مستقل در لبنان است که در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. این اتحاد پس از تظاهرات بزرگ بیروت در روز ۱۴ مارس سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. این راهپیمایی به دعوت گروه‌های مختلف مخالف با حضور نظامی سوریه در لبنان و یک ماه پس از ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق این کشور برگزار شد. ریاست این گروه را سعد حریری فرزند رفیق حریری، سمیر جعجع، رئیس نیروهای لبنانی و ولید جنبلاط بر عهده داشتند. در انتخابات پارلمانی ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی این گروه اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست گرفت. شکل‌گیری این گروه منجر به خروج نیروهای سوری از لبنان پس از ۲۹ سال و اتحاد جریان‌های اهل تسنن، دروزی‌ها و احزاب مسیحی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار