ماجرای جابه‌جایی روستاهای مرزی شهرستان سردشت چیست؟

حسین‌پور: خالی کردن روستاهای مرزی به هیچ عنوان سیاسی نیست/ فعلا فقط ۲ روستا تخلیه شده‌اند/ حفظ امنیت مرزها در اولویت‌ است/ تخلیه روستاها بدون در نظر گرفتن سرپناهی برای ساکنانش، ظلم است

تهران (پانا) - نماینده سردشت تاکید کرد تخلیه روستاهای مرزی را سیاسی نمی‌دانیم؛ چرا که حفظ امنیت مرزها جزو اولویت‌های ماست و معتقدم باید به قوانین و مصوبات احترام گذاشت اما می‌گوییم برای این کار باید راه‌حلی ارائه شود تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

کد مطلب: ۱۱۲۶۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای جابه‌جایی روستاهای مرزی شهرستان سردشت چیست؟

به گزارش ایلنا، کمال حسین‌پور در خصوص تخلیه ۶ روستا در نوار مرزی گفت: هنگامی که این مطلب را مطرح کردم، متاسفانه سایت‌ها و کانال‌های ضدانقلاب روی این مسئله مانور دادند و جو سیاسی به مسئله دادند در صورتی که اصلا این مسئله، سیاسی نیست.

نماینده سردشت عنوان کرد: نزدیک به ۲۰ سال قبل یا شاید هم بیشتر مسئله تخلیه روستاها مطرح شده است؛ چرا که ما در آنجا یک حریم مرزی داریم، بر اساس آخرین دستورات پایگاه هنگ مرزی، روستاها نباید بعد از نوار مرزی قرار گیرند و باید قبل از آن پایگاه باشند که این ۶ روستا هم بعد از آن نوار مرزی که پایگاه اعلام کرده، قرار گرفته بودند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود که روستاهای بعد از نوار مرزی باید خالی شوند، تاکنون هم ۲ روستا خالی شدند و ۴ روستای اشکان سفلی با یک خانوار ۴ نفره، نوکان با ١٩ خانوار و ٨٢ نفر، تیت سفلی با ٨ خانوار و ٣٠ نفر، ارزنه با ١٤ خانوار و ٥٣ نفر باقی مانده است و گاکه و گورە شیر تخلیه شده‌اند. البته درخواست برای تخلیه بخش وزینه سردشت نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حرف ما این است که این اتفاق باید با تعامل بیفتد و اگر ممکن بود مردم سر جای‌شان بمانند و روی زمین‌های کشاورزی کار کنند. آنجا تاریخ و ماهیت منطقه است اما اگر واقعا نمی‌شود و این روستاها باید خالی از سکنه شود، باید قبل از این کار در یک روستای بزرگ همجوار، زمینی برای این افراد در نظر گرفته شود و وام بلاعوضی برای این کار دیده شود تا بتوانند خانه‌هایی بسازند.

وی تاکید کرد: مردمی که در آن روستاها با آن شرایط توپوگرافی و سخت‌ترین وضعیتِ زندگی هستند، اگر قرار باشد خانه‌هایشان را هم بگیرند دیگر چیزی ندارند؛ با وضعیتی که امروز وجود دارد دیگر نمی‌توانند ۵ متر خانه در سردشت بخرند.

حسین‌پور ادامه داد: می‌گویند روستاها خالی شود، اما ابتدا جا و مکان مردم را مشخص کنید تا بتوانند یک خانه بسازند و زندگی را از نو شروع کنند، بعد دستور چنین کاری را بدهید. از لحاظ اخلاقی، عرفی و شرعی خالی کردن روستاها، بدون در نظر گرفتن محل یا سرپناهی برای ساکنانش ظلم است.

وی تاکید کرد: ما این مسئله را سیاسی نمی‌دانیم؛ چرا که حفظ امنیت مرزها جزو اولویت‌های ماست و معتقدم باید به قوانین و مصوبات احترام گذاشت.

نماینده سردشت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مردم ۲ روستایی که آن‌ها را تخلیه کردند در حال حاضر چه وضعیتی دارند، اظهار داشت: ساکنان آن ۲ روستا خودشان جایی را برای استقرار پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آن ۲ روستا تعداد کمی خانوار داشت، اما در ۴ روستایی که باقی مانده است ۳۰ الی ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند؛ که با من تماس می‌گیرند و گریه می‌کنند. به هر حال بنده هم به عنوان نماینده آنان باید حافظ منافع و حق و حقوق‌شان باشم.

نماینده سردشت گفت: تمام حرف ما این است که راهکاری ارائه دهید ما نه قصد داریم مسئله را سیاسی کنیم و نه اینکه مخالفتی داشته باشیم، به عنوان یک نماینده انقلابی حرفم این است کاری باید صورت گیرد تا مردم راضی شوند نه این که با فشار نقل مکان کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار