حسینی: ۱۵۰ مدرسه تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد

تهران (پانا) - نشست شورای معاونان استان آذربایجان شرقی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با محوریت بررسی وضعیت مدارس بعد از بازگشایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: ۱۵۰ مدرسه تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست عصر شنبه شورای معاونان اداره کل استان آذربایجان شرقی با تاکید بر ویژگی‌های خاص بازگشایی مدارس در سال تحصیل جدید اظهار کرد: کرونا پدیده ای بدساختار و غیر قابل پیش بینی است و جامعه را به سمت جامعه طوفانی و در سوگ رانده است. در جامعه طوفانی با تغییرات سریع، همه جانبه، بنیادی و مبهم مواجه هستیم و در چنین شرایطی نوعی نگرانی فراگیر در جامعه شکل می گیرد که جامعه را به سمت جامعه سوگ سوق می دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه شرایط آموزشی حال حاضر، آموزش در بحران و برای بحران است عنوان کرد: در این ایام آموزش ها به سمت آموزش های فردی، خانگی، مجازی، خود راهبر و خود ارزیاب رفته است و کرونا موجب کاهش تعاملات اجتماعی وعدم استقرار نظام مدرسه شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا در کنار آسیب های فراوانی که دارد فرصت هابی را نیز برای آموزش ایجاد کرده است و یکی از فرصت ها استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش است اظهار کرد: در شرایط حاضر بیش از گذشته مدرسه محوری تحقق یافته است و یکی از ویژگی های نظام آموزشی یعنی انعطاف پذیری و اطلس نظام یادگیری در نظام تعلیم و تربیت شکل گرفته است. گسترش عدالت آموزشی، تردد امواج به جای تردد افراد، استفاده از ظرفیت شبکه های تلویزیونی در آموزش و پیوند اولیا با مدرسه و نقش آفرینی آنان در نظام تعلیم و تربیت از ویژگی های عصر کرونا است.

حسینی با بیان اصول ۸ گانه تعلیم و تربیت در دوران کرونا اظهار کرد: اولین اصل تداوم آموزش در هر شرایطی است و کرونا نباید تحت هیچ شرایطی آموزش را متوقف کند.

وی پوشش حداکثری را دومین اصل دانست و گفت: باید تمام تلاش صورت گیرد تا دانش آموزان تحت پوشش یک یا چند شیوه آموزش اعم از حضوری، مجازی، تلویزیونی و بسته های آموزشی قرار گیرند.

حسینی سومین اصل را انعطاف حداکثری دانست و گفت: در وضعیت کنونی با سرفصل های آموزشی گذشته و همچنین نقش های گذشته افراد نمی توان به فعالیت آموزشی ادامه داد و از صف تا ستاد باید نقش ها تغییر کند و نوآوری به فعالیت های آموزشی اضافه شود. تمام ارکان مدرسه شامل معلمان، دانش آموزان، مدیران و اولیاء مدارس باید نقش جدیدی برای خود تعریف کنند تا امر تعلیم و تربیت به خوبی به پیش برود.

حسینی چهارمین اصل را تسلط کامل ارکان مدرسه بر اطلس یادگیری دانست و افزود: کلیه ارکان مدرسه شامل مدیر، معلمان، کادر اداری، اولیا و دانش آموزان باید با فرآیند یاددهی و یادگیری و شیوه های آموزش آشنایی کامل داشته باشند.

حسینی پنجمین و ششمین اصل را عدالت آموزشی و سلامت محوری دانست و افزود: اصل هفتم خانواده محور شدن آموزش و پرورش است و والدین باید به عنوان دستیاران حرفه ای معلمان به کمک تعلیم و تربیت بیایند.

وی هشتمین اصل را تحول خواهی مبتنی بر سند تحول بنیادین دانست و افزود: کرونا امکان تحقق برخی از بندهای سند تحول بنیادین از جمله مدرسه محوری و مشارکت خانواده ها در امر آموزش را فراهم ساخته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح سهم استان آذربایجان شرقی از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی ‌پرداخت و افزود: در خصوص مدرسه انطباقی یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اتیسم در سال جاری باید در استان آذربایجان شرقی برای دانش اموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شود.

وی افزود: در جهت اجرای برنامه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در سال جاری ۱۰ مرکز رفاهی، آموزشی و خدماتی ویژه ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در کشور راه اندازی خواهد شد که یکی از این مراکز در استان آذربایجان شرقی خواهد بود. در قالب برنامه آموزش زبان اشاره و خط بریل نیز ۱۸۰ نفر از مدیران، معلمان و کارکنان دستگاه های اجرایی آموزش زبان اشاره و خط بریل در استان آذربایجان شرقی خواهند دید.

معاون وزیر با اشاره به وجود ۴۴ مرکز اختلالات یادگیری در آذربایجان شرقی اظهار کرد: با راه اندازی ۹ مرکز دیگر در سال جاری از نیاز این استان به مراکز اختلالات یادگیری کاسته خواهد شد. یک مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان بانیازهای ویژه در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که با راه اندازی ۹ مرکز دیگر در این استان نیاز این استان مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر با اشاره به کمبود ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور افزود: ۱۵۰ مدرسه از این تعداد تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد و در حال حاضر ۹۶ مدرسه از از ۱۵۰ مدرسه کلنگ زنی یا افتتاح شده است. بر اساس آمایش سرزمینی ۱۳ مدرسه استثنایی در استان آذربایجان شرقی مورد نیاز است که در صورت تامین زمین توسط استان، با مشارکت خیرین و از طریق سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.

حسینی تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را از اولویت های آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار کرد: ۲۰ سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متری در سال جاری از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس در داخل مدارس استثنایی استان آذربایجان شرقی ساخته خواهد شد. در سال جاری با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف در ۳۵۰ مدرسه استثنایی کشور باشگاه بازنشستگان راه اندازی خواهد شد که ۲۰ باشگاه متعلق به استان آذربایجان شرقی خواهد بود.

وی افزود: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی و سامانه ندای همراه، آموزش مهارت های چند گانه به ۱۰‌درصد معلمان استثنایی استان و افزایش ۱۵.۵ درصدی خدمات حمایتی به پیش دبستانی ها از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای این آذربایجان شرقی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار