تبیین سیاست¬های معاونت پرورشی و فرهنگی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 400-1399

تهران(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق ۲۱ گانه شهرستان های استان تهران داشت، عنوان کرد نیرو‌های مناطق و مدارس باید آگاه باشند که هیچ کاری در حوزه پرورشی تعطیل نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تبیین سیاست¬های معاونت پرورشی و فرهنگی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 400-1399

سید مجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران طی سخنانی با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: آزمون بزرگ هشت سال دفاع مقدس که با حمایت کشورهای مختلف همراه بود، با اهدای 300هزار شهید و جانباز سرافراز، حامل این پیام است که با یاری خدا و خودباوری ملت در هیچ دوره‌ای به بن‌بست نخواهیم رسید و امروز نیز با وجود مشکلات اقتصادی و معضلات دیگر، تجربیات هشت سال دفاع مقدس راهگشای ما خواهد بود.

او با قدردانی از دست‌اندرکاران حوزه پرورشی در تابستان 99به سه رویداد مهم از جمله، میزبانی مسابقات آوایی قرآن، مسابقات فرهنگی، هنری و همچنین نهمین دوره مسابقات نوجوان سالم اشاره کرد و گفت: امید است که تجربیات این سه برنامه به صورت مناسب از سوی ادارات مربوطه در اختیار مناطق قرار گیرد تا در توسعه فعالیت پرورشی واحد‌های آموزشی مناطق مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در رابطه با سیاست‌های اجرایی خاطر نشان کرد: هیچ کاری در حوزه پرورشی تعطیل نخواهد شد و در این راستا نسبت به توجیه نیرو‌های مناطق و مدارس اقدام لازم صورت گیرد و جهت تدوین نظام اجرایی مناسب، توجه به وضع مطلوب و پرهیز از تمرکز زدایی در سطح مناطق و مدارس بررسی لازم صورت پذیرد.

او در ادامه افزود: در هر منطقه می بایست با توجه به جغرافیای منطقه، مطالعات کارشناسی، همکاری با اصحاب فرهنگی و استفاده از تجربیات آنان در جلسات کارشناسی، نگرش مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و پرورشی داشته باشیم.

سیاست‌های اجرایی پرورشی و فرهنگی استان

1-توجه به سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان در کنار دقت نظر به سلامت جسمانی: به طوری‌که در شرایط فعلی با توجه به این که از فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و... فاصله گرفته اند، مانع بروز آسیب‌های مربوطه باشیم.

2- توسعه نظارت، همراهی و همدلی با واحدهای آموزشی: تا با برگزاری جلسات هم اندیشی در بستر فضای مجازی، شاهد تصمیم گیری هماهنگ در سطح مناطق با اصل مدیریت مؤثر باشیم.

٣- فراگیرسازی فعالیت‌های پرورشی: ضروری است متناسب با شرح وظایف سازمانی، سبد متنوعی از فعالیت‌ها برای دانش‌آموزان داشته باشیم که ضمن امکان انتخاب فعالیت پرورشی مورد علاقه، رشد یک میلیون دانش‌آموز هدف با توجه به استعداد و انگیزه آنها فراهم شود.

۴- مناسب‌سازی و سازگاری با شرایط جدید ناشی از شیوع بیماری کرونا: با توجه به شرایط کنونی کشور و شیوع کرونا ویروس و زندگی متفاوت برای همگان که شاید تا سالیان دیگر هم استمرار داشته باشد در روش‌های اجرایی باید بازنگری مناسبی انجام دهیم.

۵- توسعه مشارکت‌ها و ارتباطات برون و درون سازمانی: این امر به گونه‌ای باشد که آموزش و پرورش در کنار سایر نهادها، بتواند شرایط مشارکت را با استفاده از نیروهای متعهد حوزه پرورشی و توانمندسازی آنان و نگاه علمی و پژوهشی در رابطه با توسعه روابط انسانی در سطح مناطق و استان تسهیل کند.

۶- ارتقاء کیفیت منابع انسانی در حوزه‌های جذب، نگه‌داشت و سازماندهی به منظور تحقق اهداف سازمانی مربوط: ورود نیروهای علاقمند به فعالیت های تربیتی متناسب با دستورالعمل ترمیم نیروی انسانی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه نیروهای پرورشی با رویکرد کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های پرورشی مدارس مورد تأکید است.

٧- توسعه استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی در اهداف سازمانی: به عنوان مهمترین نکته مورد توجه قرار گیرد به طوری که با فراهم کردن بستر لازم هیچگونه دغدغه ای در شرایط خاص و بحرانی برای استمرار فرآیند تعلیم و تربیت وجود نداشته باشد.

8- کاهش تمرکز سازمانی و تفویض اختیار از ستاد تا مدرسه: بومی‌سازی فعالیت‌های تربیتی با در نظرگرفتن شرایط، امکانات و استعدادهای دانش آموزان عملیاتی شود.

9- ابلاغ شرح وظایف جدید: دستور‌العمل شرح وظایف نیروهای حوزه پرورشی در مناطق دارای وضعیت قرمز، زرد و سفید ابلاغ شده است که طبق مفاد آن فعالیت‌های پرورشی در هیچ شرایطی تعطیل نخواهد شد و برنامه‌های مدرسه و فضاهای پرورشی مشخص بوده و آگاه سازی نیروهای پرورشی با شیوه‌های مختلف مورد تاکید است.

10- اعتمادسازی بین خانه و مدرسه:با توجه به اهمیت همدلی، اعتمادسازی بین خانواده‌ها و دستگاه تعلیم و تربیت در شرایط کنونی کشور، معاونین پرورشی می‌توانند بازوی مدیران مدارس در این راستا باشند. همچنین درباره آموزش نیروهای جدیدالورود به حوزه پرورشی مناطق، لازم است با نظر کارشناسان، فضایی مناسب برای رشد و انگیزه آنان فراهم کنیم.

11- توجه به بخش رسانه‌ای: امروزه ارتباطات و توسعه بخش رسانه، یکی دیگر از اولویت‌های ماست. اولیای دانش‌آموزان از ما انتظار دارند که در مورد شرایط فرزند خود و برنامه‌های آینده اطلاع داشته باشند و این هنر ما است که بتوانیم مخاطب را راضی کنیم.
هاشمی در رابطه با نقش مهم خبرگزاری پانا نیز اظهار کرد: من به عنوان یک مخاطب که اخبار را به صورت مستمر پیگیری می‌کنم می‌بینم در برخی از مناطق، خبرنگاران به خوبی رویدادها را منعکس می‌کنند و در برخی دیگر این خبرگزاری کاملا غیرفعال است که لازم است در این‌باره برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

او در پایان اذعان کرد: از نظر من دو برنامه اصلی امسال طرح نماد و یاریگران زندگی است که این دو طرح، نقطه اتصال به "دانش‌آموزان نیازمند توجه" هستند و با استفاده از تجربیات مهم حوزه مشاوره و بررسی وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب برنامه‌ریزی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار