گزارش پانا از برنامه‌های مجلس؛

پارلمان در هفته جاری؛ از دعوت وزرا تا بررسی‌ طرح‌های برجامی و انتخاباتی

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در هفته جاری میزبان وزرای آموزش و پرورش، وزیر راه و شهرسازی، وزیر علوم و وزیر پیشنهادی صمت خواهد بود، همچنین قرار است طرح‌های مهمی در کمیسیون‌ها تخصصی بررسی شود.

کد مطلب: ۱۱۲۵۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
پارلمان در هفته جاری؛ از دعوت وزرا تا بررسی‌ طرح‌های برجامی و انتخاباتی

صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه کمیسیون‌های مجلس در هفته جاری مهمان وزرای مختلف از جمله وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر راه‌ و شهرسازی و وزیر پینشهادی صنعت، معدن و تجارت خواهند بود تا ضمن سوال نمایندگان از وزرا، مسائل و مشکلات مختلف حوزه‌های مربوطه را مورد بررسی قرار دهند. البته تعدادی از طرح‌های مهم نیز در دستور کار پارلمان است. طرح‌های از قبیل ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و شفافیت آرای نمایندگان و طرح‌ اصلاح قوانین انتخاباتی از مهمترین این طرح‌هاست که اخیرا با واکنش‌ها و انتقادهای مختلفی هم همراه بوده است. برنامه‌های پارلمان در هفته جاری به شرح زیر است:

در این زمینه نشست فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی، برای بررسی موضوع مدیریت چالش‌های پسماند و راهکارهای آن با تاکید بر ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز برگزار خواهد شد. این نشست برای بررسی موضوع «مدیریت چالش‌های پسماند و راهکارهای آن با تاکید بر ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز» قرار است روز سه‌شنبه هشتم مهر برگزار شود.

وزیر پیشنهادی صمت مهمان فراکسیون انقلاب اسلامی

نشست شورای مرکزی فراکسیون صبح فردا صبح یکشنبه 6 مهر قبل از جلسه صحن برگزار می‌شود. اعضای شورای مرکزی برای حضور در این نشست دعوت شده‌اند تا سوالات و موضوعات مربوطه را از وزیر پیشنهادی صمت پیگیری کنند. قرار است شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی، نظر این فراکسیون درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بعد از این نشست در قالب بیانیه‌ای اعلام کند.

وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوالات ۷ نماینده به کمیسیون عمران می‌رود

نشست کمیسیون عمران مجلس در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه 6 و 8 مهر برگزار خواهد شد. در نشست روز یکشنبه کمیسیون عمران مجلس، طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در نشست روز سه‌شنبه این کمیسیون به سؤالات نمایندگان از جمله بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین، علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا، فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان، محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت، عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه و الهوردی دهقانی نماینده مردم ورزقان پاسخ خواهد داد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون صنایع مجلس

براساس دستور کارِ هفته جاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعضای کمیسیون در جلسه روز یکشنبه 6 مهر، میزبان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود تا برنامه‌های علیرضا رزم حسینی برای تصدی در این منصب را بررسی کنند.

این کمیسیون در روز دوشنبه 7 مهر به جمع‌بندی گزارش کمیسیون در اجرای ماده 202 قانون آیین‌نامه داخلی درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می‌پردازد. همچنین ادامه بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان و ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دستور کارهای کمیسیون صنایع و معادن در روز سه‌شنبه 8 مهر خواهد بود.

همچنین کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز دوشنبه گزارش مرکز سامانه‌های اطلاعاتی از پژوهشکده هوشمند سامانه‌های اطلاعاتی دانشگاه تهران را بررسی می‌کند. بررسی تاثیر بی‌ثباتی ارز در حوزه تولید با دعوت از مسئولان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، اتاق ایران، مرکز پژوهش‌های مجلس دستور کار کمیته جهش تولید و بهبود فضای کسب و کار در روز دوشنبه خواهد بود.

کمیته صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز دوشنبه پیش‌نویس اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی با حضور مسولان دستگاه‌های ذیربط را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته بررسی پیشنهاد واصله شرکت خودروسازی درخصوص نحوه قیمت‌گذاری خودرو دستور کار کمیته صنعت و راهبردهای توسعه صنعتی در هفته جاری خواهد بود.

کمیته معدن و صنایع معدنی مشکلات اجرایی قانون معادن و اخذ پیشنهادهای اصلاحی قانون با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران را هم در روز دوشنبه بررسی می‌کند.

طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس

کارگروه منتخب کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه 7 مهر جلسه‌ای با حضور کارشناسان برای ادامه بررسی طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، برگزار خواهد کرد.

اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه 8 مهر هم، رسیدگی به گزارش کارگروه موضوع ماده 142 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان را با حضور رئیس و دبیر کارگروه در دستور کار خواهند داشت.

جلسه دیگر کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی نیز با موضوع ادامه رسیدگی به گزارش کارگروه موضوع ماده 142 قانون آیین‌نامه داخلی در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان با حضور رئیس و دبیر کارگروه در روز چهارشنبه 9 مهر برگزار خواهد شد. همچنین رسیدگی به بسته‌های پیشنهادی نقشه راه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نیز در دستور کار روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 9 و 10 مهر قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون اجتماعی می‌رود

نشست‌‌‌های هفته جاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد و بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، برگزاری نشست هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی، دعوت از وزیر آموزش و پرورش به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان: 1- چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه (2 سوال). 2- محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی‌‎شهر. 3- محمد حسن آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب. 4- معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، کنارک، قصرقند؛ برگزاری نشست کمیته آسیب‌های اجتماعی، برگزاری نشست کمیته اداری و استخدامی جهت بررسی طرح دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی، برگزاری نشست کمیته رفاه اجتماعی و برگزاری نشست کمیته زنان و خانواده با موضوع بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده از جمله دستورکارهای این کمیسیون در هفته جاری است.

پرونده «پتروشیمی‌ها»، «قاچاق کالا و ارز» و «بورسیه‌ها» در دستور کار جلسات کمیسیون اصل 90

به گفته نصرالله پژمانفر، رئیس این کمیسیون، یکی از گزارش‌هایی که در حال آماده شدن است، پرونده مشکلات مالیاتی، تولید و توزیع محصولات پتروشیمی‌ها است که در نشست‌های گذشته به آن پرداخته شده و اکنون باید گزارش‌های متعدد آن جمع‌بندی، بررسی و نهایی شود. این موضوع در جلسه این هفته کمیسیون بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفته است موضوع دیگری که در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مسئله قاچاق کالا و ارز بوده، گزارش این موضوع هم در حال آماده شدن است تا در صحن کمیسیون مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد. کمیته فرهنگی و اجتماعی هم گزارشی درباره موضوع بورسیه‌ها دارد که در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام کمیسیون اصل 90، اعضای این کمیسیون روزهای یکشنبه و سه‌شنبه 6 و 8 مهر جلساتی خواهند داشت و این موضوعات را بررسی خواهند کرد.

پرونده تخصیص ارز به واکسن آنفلوانزا روی میز کمیسیون بهداشت

نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه، ششم و هشتم مهر برگزار می‌شود. آخرین وضعیت تامین، تدارک و تخصیص ارز به واکسن، داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی با حضور مسئولین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صمت، امورخارجه، وزارت اطلاعات، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون ارزی بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در این کمیسیون بررسی می‌شود.

همچنین بررسی آخرین وضعیت بیمارستان‌های دانشگاهی تهران با حضور روسا دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی و استماع گزارش رئیس کمیته تجهیزات پزشکی از مسائل و مشکلات صنایع داخلی و راهکارهای پیشنهادی، دستور کار روز سه‌شنبه کمیسیون بهداشت است.

کمیته جمعیت و خانواده این کمیسیون به منظور بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده شنبه و دوشنبه ۵ و ۷ مهر تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین جلسه کمیته‌های دارو و غذا با هدف ادامه بررسی پیش‌نویس طرح جامع دارو و غذا روز یکشنبه ۶ مهر و کمیته هلال احمر به منظور بررسی آخرین وضعیت مراکز درمانی جمعیت هلال احمر با حضور رئیس جمعیت هلال احمر روز سه‌شنبه تشکیل خواهند شد.

طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در دستور کار هفته جاری کمیسیون فرهنگی

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته است طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی این هفته بررسی می‌شود. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیته فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی بررسی می‌شود، اعلام کرده است که دستگاه‌های مربوطه را برای اظهارنظر در مورد تدوین طرح دعوت خواهند کرد.

برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در هفته جاری/ رزم‌حسینی به جلسه این کمیسیون می‌رود

طبق دستور کارِ هفته جاری کمیسیون اقتصادی مجلس، اعضای کمیسیون در جلسه روز یکشنبه 6 مهر، میزبان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خواهند بود تا برنامه‌های علیرضا رزم حسینی برای تصدی در این منصب را بررسی کنند.

بررسی کلیات طرح اصلاح نرخ ارز مبنای حقوق ورودی نیز دستور کار دیگر این کمیسیون در روز یکشنبه خواهد بود. کمیسیون اقتصادی سه‌شنبه 8 مهر به رای‌گیری نهایی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده اعاده شده از شورای نگهبان می‌پردازد و کارگروه بازرگانی کمیسیون اقتصادی طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی را در روز چهارشنبه بررسی می‌کند.

جلسه با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی جهت بررسی مشکلات فعالان خصوصی صنعت پتروشیمی دستور کار کارگروه اقتصاد انرژی و بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران نیز دستور کار کارگروه پولی و بانکی در روز دوشنبه خواهد بود.

کمیسیون انرژی از مپنا بازدید می‌کند

نمایندگان این کمیسیون بعداز ظهر فردا یکشنبه، از گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) بازدید خواهند کرد.

قرار است جلسه هیئت رئیسه این کمیسیون در صبح روز سه‌شنبه برگزار شود و مسائل حوزه منابع انسانی صنعت نفت و مسائل حوزه بهداشت و درمان صنعت نفت را هم با حضور مسئولان مربوطه بررسی کنند.

کمیسیون کشاورزی واگذاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی به سازمان خصوصی‌سازی را بررسی می‌شود

در نشست روز یکشنبه 6 مهر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس موضوع واگذاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی به سازمان خصوصی‌سازی با حضور مسئولان ذی‌ربط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت جهاد کشاورزی و گزارش کمیته آب در مورد آب‌های زیرزمینی با حضور مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو بررسی خواهد شد.

اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها

نشست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در روز یکشنبه هفته جاری برای بررسی طرح «اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مسئولان دستگاه‌های اجرائی ذیربط تشکیل می‌شود. همچنین گزارش عملکرد کمیته‌های فرعی شش گانه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در این روز ارائه خواهد شد.

انتخاب 2 نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها داوطلب عضویت به عنوان نماینده ناظر شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز در دستور کار روز سه‌شنبه اعضای کمیسیون قرار دارد.

همچنین نمایندگان در روز سه‌شنبه پیش رو، به بررسی فهرست منتخب نمایندگان عضو هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان و «طرح نظام انتخابات تناسبی در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا» با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مسئولان دستگاه‌های اجرائی ذیربط خواهند پرداخت.

نشست هیات رئیسه کمیسیون در‌خصوص نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و امور نظارتی هم قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود.

بررسی طرح احقاق حقوق برجامی و تقابل با شرارت‌های آمریکا در نشست هفته جاری کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی این طرح درخصوص احقاق حقوق برجامی کشور و تقابل با شرارت‌های آمریکا فردا یکشنبه ششم مهر نشستی را برگزار خواهد کرد. این کمیسیون مجلس روز سه‌شنبه هشتم مهر نیز جلسه‌ای را هدف بررسی نهایی و جمع‌بندی طرح‌ها و لوایح مطروحه در کمیته‌های امنیت و روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل خواهد داد.

وزرای علوم و آموزش و پرورش این هفته در کمیسیون آموزش حضور می‌یابند

وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم به ترتیب در روزهای دوشنبه و سه شنبه برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان در کمیسیون آموزش مجلس حاضر می‌شوند.

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این هفته از روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه 6 تا 8 مهر نشست تخصصی برگزار خواهند کرد. بررسی طرح «مبارزه با تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاه‌های غیر انتفاعی» و بررسی طرح «نظام رتبه‌بندی معلمان» و در نهایت بررسی طرح «الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» دستور کار روز یکشنبه اعضای کمیسیون آموزش است.

در روز دوشنبه نیز دعوت از وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سوالات آقایان: 1- ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان (دوفقره) 2- ولی اسماعیلی نماینده گرمی (سه فقره) 3- حبیب‌اله دهمرده نماینده زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون 4- رحمت‌اله نوروزی نماینده علی‌آباد (دو فقره) 5- محسن فتحی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران 6-علی‌اکبر کریمی نماینده اراک، کمیجان و خنداب 7- مهدی طغیانی نماینده اصفهان 8- جلال محمودزاده نماینده مهاباد 9- روح‌اله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو 10-فرهاد بشیری نماینده پاکدشت 11- جلیل مختار نماینده آبادان 12- سیدمحمد مولوی نماینده آبادان در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

دعوت از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پاسخگوی به سوالات آقایان: 1- احسان ارکانی نماینده نیشابور و فیروزه (2 فقره) 2- جلال محمودزاده نماینده مهاباد 3- سیداحسان خاندوزی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس 4- احمد راستینه هشفجانی نماینده شهرکرد، بن و سامان (2 فقره) 5- علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل نیز برنامه پایانی کمیسیون آموزش در این هفته است.

تعیین اولویت‌های کمیسیون تازه تاسیس قضایی و حقوقی

تعیین اولویت‌های کمیسیون قضایی در دوره یازدهم با حضور مسئولان مربوطه و انتخاب یکی از اعضا به عنوان عضو غیر ثابت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در دستور کار هفته جاری این کمیسیون قرار دارد.

بررسی آیین‌داخلی کمیسیون، تعیین اولویت‌های کمیسیون در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت حقوقی قوه قضائیه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت دادگستری و جلسه هیات رئیسه کمیسیون از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در هفته جاری است.

در روز سه‌شنبه نیز کمیسیون قضایی، انتخاب یکی از اعضای کمیسیون به عنوان عضر غیرثابت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب 1379 (اعاده شده از شورای نگهبان) و بررسی طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) اعاده شده از شورای نگهبان را در دستور کار دارد.

سه‌شنبه جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت برگزار می‌شود

مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه‌، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی خواهد داشت و طبق اعلام قبلی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه جلسه رای اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار