پیام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان:

حسینی: ناشنوایی عیب نیست نعمت است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز و هفته جهانی ناشنوایان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: ناشنوایی عیب نیست نعمت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان، پیامی به مناسبت دوم تا نهم مهر هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهر روز جهانی ناشنوایان صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

به نام خدا، خدایی که به انسان به عنوان اشرف مخلوقات ظرفیتی عطا نمود که با لب‏‌های فروبسته نیز، از زیبایی‌‏ها سخن بگوید و با اشاره، پیام سکوت پرمعنای خویش را بیان نماید و بر این حقیقت مهر تایید نهد که، ناشنوا با نگاه تیزبین به هستی می‏نگرد و سخن خویش را هنرمندانه بیان می کند. او صدای خدا را با هزاران دریافت قلبی می شنود که ما شنوایان نمی شنویم. ناشنوایان در دنیای پر از سکوت خود، کلامی مملو از احساس و سرشار از صداقت و نیکی دارند که شنیدن آن را باید از دریچه چشمانشان دریافت و در عمق نگاهشان آرام گرفت.

گرچه از بعضی ها نعمت شنیدن و حرف زدن را گرفته است ولی در عوض قدرت ها و توانمندی های فراوان و گسترده ای را به آنها داده است که براستی می شود گفت این پاک زیستان، توانمندان راستین روزگاران هستند. خنده هایشان بی صدا و آهنگ کلامشان، به افق ها می رسد. کلام بی جانشان در دنیای سکوت، پر از احساس ، و عشق به هستی، در اعماق نگاهشان متبلور است.

سکوت و سکوت ، همه آن صدایی است که شما ناشنوایان با خود حمل می کنید و صدایی بر نمی آورید و باز هم تلاش می کنید. ناشنوایی شما عیب نیست بلکه نعمت است چرا که همه ی حرف های جهان، مطلوبِ شنیدن نیست. در عوض صداقت و راستی که آرزوی فریاد آن را دارید در ضربان حیاتتان می تپد و شما می شنوید، نه با حس شنوائیتان، بلکه با تمام وجودتان.

دوم تا نهم مهر ماه به عنوان هفته جهانی ناشنوایان و روز نهم مهرماه برابر سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان با شعار《زبان اشاره حق همه ناشنوایان 》نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری بجا، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، آگاهسازی و برنامه ریزی و تصمیم سازی برای قشری است که زمینه های مشارکت فعالاته تر در اجتماع را دارند اما به درستی درک نشده اند. برجسته سازی نگاه جمعی به شنیدن و دیدن قابلیت های ناشنوایان که به ناحق از متن جامعه به حاشیه رانده شده اند و آشنایی جامعه با حقانیت اجتماعی و توانمندی های ناشنوایان در عرصه های مختلف از دیگر اهداف این روز عزیز است. براین اساس یکی از سیاست ها و برنامه های تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مدرسه انطباقی است که در آن به منظور ایجاد جامعه فراگیر و جامعه دوست دار انسان و گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی بر مبنای نظریه توسعه انسان مبنا، فعالیت هایی همچون نهضت آموزش زبان اشاره پیش بینی و اجرا می شود. این فعالیت به روز آوری اطلاعات و دانش معلمان و سایر اقشار جامعه به خصوص کارکنان مشاغل اجتماعی در حوزه آموزش زبان اشاره را هدف قرار داده تا همه مردم بتوانند ارتباطی سازنده و موثر با ناشنوایان عزیز داشته باشند.

ضمن تبریک روز ناشنوا به تمامی ناشنوایان و کم شنوایان عزیز به ویژه دانش آموزان عزیز ناشنوا و خانواده محترم آنان و با گرامیداشت یاد و نام استاد باغچه بان به عنوان نخستین معلم گلهای خاموش و به وجود آورنده زبان اشاره در ایران، آرزومند ارتقای هر چه بیشتر فرهنگ ناب ارتباط موثر با قشر عزیز ناشنوا بوده و امیدوارم در راستای تحقق شعار "زبان اشاره، حق همه ناشنوایان" شاهد حضورموثر و موفقیت ها ی این عزیزان بیش از پیش در جامعه باشیم.

همچنین از زحمات همکاران ارجمندم که با پشتکار در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی به شایستگی به تعلیم و تربیت دانش آموزان ناشنوا مبادرت می ورزند، قدردانی می نمایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار