نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا کاملا منزوی است

تهران (پانا) - نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر توقف سیاست‌های دردسر ساز آمریکا برای جهان تاکید کرد و گفت ایالات متحده در برابر جامعه بین‌المللی ایستاده و کاملا منزوی شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۵۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا کاملا منزوی است

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه شاهد نشستی عالی‌رتبه درباره جهان پس از کرونا و صلح و امنیت آن بود اما این نشست به تنش میان سه قدرت جهانی و دارای حق وتو انجامید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بدون در نظر گرفتن نزدیک به ۷ میلیون مبتلای شناسایی شده به کرونا و بیش از ۲۰۱ هزار فوتی ناشی از این بیماری در آمریکا، سعی کرد چین را مورد حمله کلامی خود قرار دهد.

وی در اظهارات خود گفت: همانطور که پرزیدنت ترامپ روز سه شنبه در سخنرانی خود قبل از مجمع عمومی به وضوح اظهار داشت، برای ترسیم آینده بهتر ، "ما بیشتر کشوری را مسئول می‌دانیم که این آفت را به جهان انداخت: چین."

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: تصمیم حزب کمونیست چین برای پنهان کردن منشا این ویروس، به حداقل رساندن خطر آن و سرکوب همکاری علمی، یک فراگیری محلی را به یک بیماری همه‌گیر جهانی تبدیل کرد. مهمتر از همه ، هزینه این تصمیمات از دست رفتن جان صدها هزار نفر در سراسر جهان است.

کرافت ادامه داد: اقدامات حزب کمونیست چین ثابت می‌کند که همه کشورهای عضو به طور یکسان به بهداشت عمومی، شفافیت و تعهدات بین‌المللی خود متعهد نیستند. این واقعیت عمیقا کشورهای مسئول جهان را که با حسن نیت در تلاشند کووید-۱۹ را شکست دهند و از بروز همه گیری‌های آینده جلوگیری کنند، به شدت دچار دردسر کرده است.

وی اضافه کرد: همه ما باید به طور کامل و سریع داده‌های بهداشت عمومی را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، این از نظر مهار بیماری و از نظر اخلاقی بسیار ضروری است.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد: خطری که سازمان‌های بین‌المللی فاسد، آن را تهدید می‌کنند نیز به همان اندازه نگران کننده است. سازمان جهانی بهداشت سالیان متمادی محوریت علم را بر سیاست، داده‌ها را بر جهت‌گیری مورد توجه قرار داده است، به همین دلیل ایالات متحده همیشه بزرگترین سرمایه گذار آن بود.

کرافت ادامه داد: امروز این شهرت پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت به کارزار چینی برای جلوگیری از همکاری و دروغ به جهان، کمک کرد، درهم ریخته است. تا به امروز ، دانشمندان جهان هنوز درک کاملی از ریشه‌ها، ویژگی ها و شیوع ویروس ندارند؛ درکی که فقط حزب کمونیست چین می‌تواند ارائه دهد.

ویروس سیاسی و دروغ‌پراکنی آمریکا

این سخنان، واکنش ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد را برانگیخت که گفت: اکثریت اعضای شورای امنیت در اظهارات خود از همبستگی و همکاری سخن گفتند که بازتابی از نگرانی عمومی جامعه بین‌المللی است.

وی افزود: متاسفانه امروز یک سروصدایی از آمریکا شنیدیم که مخالف فضای این نشست بود. چین به طور کامل با این اتهامات بی‌اساس آمریکا مخالف است و آن را رد می‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایالات متحده در برابر جامعه بین‌المللی ایستاده و کاملا منزوی است. وقت بیدار شدن است؛ سیاسی کردن ویروس را متوقف و در خانه با آن مبارزه کنید.

جون بر حمایت کامل چین از سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد و افزود: یک قدرت بزرگ باید همچون یک قدرت بزرگ رفتار کند.

نماینده چین در سازمان ملل متحد سیاست آمریکا را حمله به کشورهای دیگر و نهادهای ملل متحد دانست و گفت: با سوء استفاده از سازمان ملل و شورای امنیت، آمریکا ویروس سیاسی و دروغ‌پراکنی را منتشر می‌کرده است.

جون افزود: با اقدامات یکجانبه نمی‌توان ویروس را شکست داد. آمریکا به طور جدی تمام تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای مبارزه با این همه‌گیری برهم زده است.

وی ادامه داد: من باید بگویم دیگر کافی است. شما بیش از این به اندازه کافی برای جهان دردسر ساخته‌اید. چین نخستین کشوری بود که با کووید-۱۹ مورد اصابت قرار گرفت. زمان‌بندی چین برای پاسخ به آن، روشن است. چین تحت رهبری حزب کمونیست آن به طور یکپارچه با این ویروس مقابله کرد.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود گفت: نماینده دائم آمریکا می‌گوید به یکپارچگی نیاز داریم اما اظهارات او با این خواسته، تطابق نداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار