امکان کاهش موثر خسارات سیل با آبخیزداری و آبخوانداری

تهران ( پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز می‌گوید انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باعث شده در سالهای اخیر شاهد خسارت کمتر سیل باشیم.

کد مطلب: ۱۱۲۵۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
امکان کاهش موثر خسارات سیل با آبخیزداری و آبخوانداری

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، در آیین امضای موافقتنامه تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز، با اشاره به اینکه تاسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در ایران اتفاقی خوشایند و مبارک است، گفت: اندیشمندان و کارشناسان مجربی در پژوهشکده آبخیزداری و بخش اجرا حضور دارند که با تلفیق فناوری‌های جدید و دانش‌های بومی که در زمینه قنات‌ها و آبخیزداری در بین روستاییان وجود دارد می‌توانند کمک شایان توجهی برای این مرکز بین المللی باشند.
کاظم خاوازی گفت: با توجه به پتانسل‌های علمی خوبی که در کشور وجود دارد، با تشکیل شورای حکام و تبادل اطلاعات بین ایران و سایر همسایگان می‌تواند اتفاقات خوبی را در زمینه مدیریت آب و توسعه پایدار کشاورزی رقم بزند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها در طول سال‌های اخیر اقدامات چشمگیری در بخش آبخیزداری و آبخوانداری انجام داده است که باعث شده در بسیاری از استان‌هایی که بارندگی آن پرسرعت و کوتاه مدت بوده شاهد تخریب و خسارت کمتر سیل باشیم.
دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی از سازمان جنگل‌ها در راه اندازی مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز خبر داد و یادآور شد: مصمم هستیم در دور نخست این همکاری که مدت آن 6 سال است به فعالیت‌های آموزشی، ظرفیت‌سازی و تبادل اطلاعات غنا بخشیده و شاهد ارتقای این مرکز از نوع دوم به نوع اول باشیم.

آب محور صلح و گفت و گو است نه جنگ!
حجت اله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم، تاسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در ایران را یک رویداد مهم در این حوزه تلقی کرد و مردم ایران را مردمی با تمدن دانست که با آب رفتار منطقی و مدنی دارند.
ایوبی همچنین گفت: در فرهنگ کهن ایران، آب به عنوان یک منبع ارزشمند حیاتی جایگاه بالایی دارد و مردم ایران قدر آن را بخوبی می‌دانند.
وی گفت: اینکه می‌گویند و پیش بینی می‌کنند که جنگ آیندگان، جنگ آب خواهد بود اینگونه نیست، بلکه آب می‌تواند محور صلح، گفت و گو و ارتباطات بین‌ ملل و دولت‌ها باشد و از طرفی دیدگاه و فرهنگ غنی اسلامی در زمینه آب را به جهانیان معرفی کند.

30 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است
در این مراسم رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و یکی از مشکلات جدی سرزمین ما فرسایش آبی است.
وی گفت: 125 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد و حفظ منابع پایه بویژه آب و خاک برای این سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
مسعود منصور افزود: برای کنترل فرسایش آبی و خاک 30 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته و در سال جاری نیز یک میلیون و 200 هزار هکتار آبخیزداری انجام می‌شود.
به گفته منصور با انجام هر هکتار آبخیزداری 530 متر مکعب استحصال می‌شود و 4 تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری به عمل می‌آید.
مسئول اول منابع طبیعی کشور یادآوری کرد: در انجام اقدامات آبخیزداری تنها تلاش و فعالیت‌های یک سازمان کفایت نمی‌کند بلکه همکاری و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط و دست‌اندرکار که در اجرای طرح‌های عمرانی و عمومی دخالت دارند بسیار موثر است.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ایران را در زمینه اجرای طرح‌های آبخیزداری و بهره‌مندی از دانش و تجارب حاصل از آن کشوری پیشرو خواند و ایجاد مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع‌زیستی را برای تبادل اطلاعات و ارتباطات پر اهمیت دانست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به فرایند تدوین پیش نویس موافقتنامه تاسیس مرکز مدیریت جامع آبخیز پرداخت و افزود: دستورالعمل و فرمت حقوقی یونسکو با تشکیل کمیته‌ای با محوریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و متشکل از نمایندگان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، کمیسیون ملی یونسکو، وزارت امور خارجه و دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت متبوع در دیماه سال 1394 آغاز شد و پیش‌نویس موافقتنامه با قید معرفی سازمان جنگل‌ها به عنوان نماینده دولت در اواخر سال 1395 تدوین و نهایتاً پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم از سوی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، مراتب در سال 1396 در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفت و در مورخ 20.4.96 به تصویب رسید.
منصور با ابراز خشنودی از تاسیس و راه‌اندازی این مرکز بین‌المللی ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: ایجاد این مرکز می‌تواند منشاء و سر آغازی برای موفقیت کشور در زمینه آبخیزداری باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار