استخدام آموزشیاران در آموزش و پرورش به عنوان معلم

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش و روسای نهضت سوادآموزی استان‌ها نرخ باسوادی در چهار دهه گذشته را بالغ‌بر 47.2 درصد اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۵۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
استخدام آموزشیاران در آموزش و پرورش به عنوان معلم

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش و روسای نهضت سوادآموزی استان‌ها؛ که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و به‌صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت سواد کشور عنوان شد: درصد باسوادی در گروه سنی 6 ساله و بالاتر از 47.5 درصد در سال 1355 به 89 درصد در برآورد سال 1398 افزایش‌یافته است. به‌عبارت‌دیگر میزان باسوادی در چهار دهه گذشته بالغ‌بر 41.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین درصد باسوادی در گروه سنی 49-10 ساله از 48.8 درصد در سال 1355 به 96 درصد در برآورد سال 1398 افزایش‌یافته یعنی در چهار دهه گذشته نزدیک به 47.2 درصد رشد را نشان می‌دهد.

اختصاص 80 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به دختران و زنان

همچنین 80 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به دختران و زنان به‌خصوص در مناطق روستایی اختصاص دارد. نگاه ویژه سازمان نهضت سوادی به زنان و دختران در مناطق کم برخوردار موجب شده شاخص سواد در قشر زنان با شتاب بیشتری افزایش پیدا کند به‌طوری‌که نتایج سرشماری انجام ‌شده در بین سال‌های 1355 لغایت 1395 نشان می‌دهد تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از 23.4 درصد به حدود 6.8 درصد کاهش پیداکرده و این رقم در گروه سنی 49-10 ساله به کمتر از 2.7 درصد رسیده است.

اختصاص 55 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی

55 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص دارد تا شاخص سواد در مناطق محروم کشور بهبود پیدا کند به‌طوری‌که سرشماری‌های انجام‌شده بین سال‌های 1355 تا 1395 نشان می‌دهد تفاوت درصد باسوادی در بین مناطق شهری و روستایی از 34.9 درصد به حدود 12.3 درصد کاهش‌یافته و این رقم در گروه سنی 49-10 ساله به کمتر از 7.1 درصد رسیده است.

تدوین برنامه سه سطحی برای سرانجام بخشی و سرعت دادن به فعالیت‌های سوادآموزی

تدوین برنامه سه سطحی برای سرانجام بخشی و سرعت دادن به فعالیت‌های سوادآموزی، بسترسازی برای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملیات، نگاه ویژه به اجرای طرح‌های شتاب بخشی در مناطق محروم و مرزی برای ایجاد عدالت آموزشی، گذر از یک تألیفی به چند تألیفی، اهتمام به آموزش اتباع خارجی برابر توسعه‌های مقام معظم رهبری، قرار دادن سوادآموزی در آیین‌نامه مدارس، برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی گام‌به‌گام استان‌ها از بی‌سوادی، برنامه‌ریزی برای توسعه و تعمیق سواد برابر مطالبه مقام معظم رهبری، پوشش قریب به 385 هزار نفر سوادآموز در دوره‌های سوادآموزی در سال 1398 و تعیین و تکلیف 95 درصد از آنان تاکنون، طراحی سامانه تحت وب و عملیاتی کردن آن، ایجاد امکان تعامل بین سوادآموز و آموزش‌دهنده در آموزش‌های مجازی و غیرحضوری، پیگیری و ایجاد زمینه استفاده از ظرفیت شبکه شاد در برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی سوادآموزی از اقدامات سرآمد سازمان نهضت سوادآموزی در سال‌های اخیر بوده است.

استخدام آموزشیاران در آموزش و پرورش به عنوان معلم

بیش از 17 هزار نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی در آزمون استخدامی قبول شدند. از بدو تأسیس سازمان، تعداد 117 هزار و 717 نفر از آموزشیاران مطابق قانون به استخدام آموزش‌وپرورش درآمدند و در آخرین مرحله از استخدام آموزشیاران، که پس از ادغام واحدهای سوادآموزی در ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها در سال 90 تا 92 انجام شد. تعداد 39 هزار و 161 نفر از آموزشیاران باقیمانده استخدام شدند ولی بااین‌حال سازمان نهضت سوادآموزی با چالش کمبود نیروی انسانی مواجه است.

تدابیر سازمان در دروان کرونا

اتخاذ تدابیر لازم برای تبیین روندها و رویه‌های ارائه خدمات آموزشی در شرایط شیوع بیماری کرونا ویروس، رایزنی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی لوح و قلم ویژه دوره سوادآموزی از شبکه ملی و شبکه‌های استانی، هماهنگی برای تولید فیلم آموزشی ویژه دوره انتقال در 6 ماده درسی و بالغ‌بر 150 واحد یادگیری برای پخش از شبکه آموزش، بهره‌گیری از سامانه و پیشخوان محتوا و رسانه‌های آموزشی سازمان که دسترسی به فایل مواد درسی، کمک‌درسی و فرا درسی را فراهم می‌کند، بهره‌گیری از نرم‌افزار تهیه‌شده سوادآموزی از طریق تبلت ویژه مخاطبان دوره سوادآموزی و هماهنگی برای جانمایی برنامه‌های سوادآموزی در شبکه شاد را از اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی در دوران کرونا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار