جانباز: رسیدن به خودآگاهی تاریخی گام مهمی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

تهران (پانا) - معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان موضوع خودآگاهی تاریخی و جنگ شناختی را از ضرورت‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
جانباز: رسیدن به خودآگاهی تاریخی گام مهمی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

بیانیه گام دوم انقلاب که این روزها مرجع بسیاری از نهادهای فرهنگی در هدفگذاری‌های آینده کشور قرار گرفته است، مجموعه‌ای از بیانات رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای است که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 57 صادر شده است و به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته و نقشه راه آینده کشور در دستیابی به اهداف واقعی انقلاب اشاره دارد.

رهبر انقلاب در این بیانیه ملت ایران، به ویژه جوانان، را مورد خطاب قرار می‌دهند و به تشریح چگونگی برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب ۵۷ می‌پردازند.

باتوجه به اینکه نسل جدید و آینده‌ساز جامعه مهم‌ترین مخاطبان بیانیه محسوب می‌شوند در دستگاه تعلیم و تربیت که رسالت پرورش آینده‌سازان کشور را برعهده دارد در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی در تشریح بیانیه و تحقق اهداف بیانیه در حوزه تربیتی طراحی و اجرا شده است که یکی از این برنامه‌ها تولید و چاپ کتابی به نام «کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب» است که راهنمایی برای قشر دانش‌آموز برای درک بیانیه و گام‌برداشتن در مسیر تحقق اهداف آن محسوب می‌شود. این کتاب که با هدف کمک به توسعه خوانش و فهم بیانیه تدوین شده، به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان منتشر و در اختیار دانش‌آموزان علاقه‌مند قرار گرفته است.

علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات حوزه دانش‌آموزی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: «بیانیه دو بخش دارد. در گام اول رهبری بر موضوع خودآگاهی تاریخی تکیه می‌کنند و موضوعی که در گام دوم می‌تواند مورد توجه نسل جوان و نوجوان ما قرار گیرد همین خودآگاهی تاریخی و مسئله جنگ شناختی است.»

وی درباره الزامات درک مفاهیم بیانیه گفت: «اگر بتوانیم تک گزاره‌هایی که حضرت آقا هم در لایه متن، هم در فرامتن و هم پیامدهای متن توجه کنیم متوجه می‌شویم گزاره‌های متعددی در گام اول وجود دارد که جوان و نوجوان ما باید آن را قبول کند تا مسیر گام دوم قدم بردارد.»

معاون فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: «یکی از اشتباهات رایج در مورد بیانیه این است که این روزها در کشور ما بر بحث گام دوم یعنی تحقق بیانیه تمرکز می‌شود درحالی که بخش اول ماجرا که همان خودآگاهی تاریخی است و مخاطب ضرورتا باید آن را درک کند و با آزادی کامل آن را بپذیرد متاسفانه مغفول قرار گرفته است.»

وی تاکید کرد: «به نظر من این جنس از کار و هرکار دیگری که باید برای نسل جوان و نوجوان اتفاق بیفتد می‌تواند در حوزه خودآگاهی تاریخی باشد که ضرورت برداشتن گام دوم است.»

جانباز در پاسخ به این پرسش که آیا در سطح مدارس نیز فعالیت‌ها متناسب با این هدف طراحی و تنظیم می‌شود؟ گفت: «ما در اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان به عنوان دبیرخانه دانش‌آموزی بیانیه گام دوم بنا داریم برای عناصری که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند حساسیت‌زایی کنیم. این موضوع بسیار مهمی است یعنی اگر ما بتوانیم این رود جاری بیانیه گام دوم انقلاب را در دل مسئولان آموزش و پرورش و در دل سیاست‌گذاران حوزه پرورشی از سطح بالا گرفته تا مربیان پرورشی مدارس جاری کنیم یک بخش مهم از این مسئولیت را به سرانجام رساندیم. بخش دوم کار نیز تولید محتوا برای دانش‌آموزان است که یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام شده تولید کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب است.»

وی با اشاره به این موضوع که برای ترویج بیانیه در جامعه دانش‌آموزی اقدامات متعددی در دست اجرا است افزود: «قرار است تا پایان امسال در 40 موضوع خوانش بیانیه گام دوم انقلاب تولید محتوا داشته باشیم که این تولید محتوا در قالب موشن، کمیک موشن، نقاشی و .. است. یعنی ما همان تک‌گزاره‌ها را برای بیانیه تبدیل به پاورقی کردیم؛ به این صورت که طی پژوهشی که انجام شده است به این نتیجه رسیدیم دانش‌آموزانی که بیانیه را خوانده‌اند معنی حدود 80 تا 150 کلمه را درست نمی‌دانند. هر یک از این گزاره‌ها باید برای بچه‌ها شرح داده شود تا مانیفست ذهنی رهبری در منظومه بیانیه مشخص شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار