درهای پژوهشگاه نفت به روی همه محققان باز است

تهران(پانا)- وزیر نفت با اشاره به این مطلب که دانشگاه و صنعت باید با هم کار کنند و لازم و ملزوم هم هستند می گویدخوشبختانه سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آزمایشگاه‌ها صورت گرفته است ما هم دانشگاه و پژوهشگاه نفت را نیز تقویت می‌کنیم، اما انحصار را نمی‌پذیریم.

کد مطلب: ۱۱۲۴۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
درهای پژوهشگاه نفت به روی همه محققان باز است

به گزارش ایرنا،‌ بیژن زنگنه در مراسم امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت میادین نفت و گاز با دانشگاه‌ها با اشاره به هفته دفاع مقدس، ادامه داد: جهاد باید در تمام زندگی در جریان باشد و اگر امروز سرپا هستیم به مدد جهادگران گمنامی است که بعد از جنگ فعالیت داشتند.

وی افزود: اکنون نیز جنگ جریان دارد، البته جنگ بدون خونریزی است.

زنگنه با تشکر از اساتید و دانشجویان این دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه و صنعت باید با هم کار کنند، آنها لازم و ملزوم هم هستند.

وی افزود: باید تحمل و صبر و حوصله داشت، زیرا دانشگاه‌ها قلب پیوندی برای نفت هستند و اکنون این پیوند برقرار شده است.

وزیر نفت ادامه داد: ۹ قرارداد قبلی با اجبار امضا شد اما دانشگاه‌ها این‌بار خودشان پیش قدم شدند.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه افزایش بازیافت و بهبود تولید داریم، دانشگاه و صنعت نفت نیز با هم پیوند خورده است.

زنگنه به توسعه فناوری در بالادست نفت اشاره کرد و گفت: چهار محور در این زمینه وجود دارد که مهمترین بخش، افزایش ضریب بازیافت است.

وی افزود: اولین محور از این ۴ رکن، ظرفیت نیروی انسانی متخصص است، اینکار از سال ۷۷ آغاز شد. در طول این سال‌ها بسیاری از افرادی که بورسیه تحصیلی گرفتند و به خارج رفتند برگشتند و استاد شدند. بدون داشتن نیروی متخصص نمی‌توان از پژوهش صحبت کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه رکن بعدی پژوهش است، ادامه داد: خوشبختانه اکنون وضعیت به سمتی می‌رود که در پژوهش پاسخگو باشد. سرمایه‌گذاری مورد توجهی در آزمایشگاه‌ها شده است. ما دانشگاه و پژوهشگاه نفت را نیز تقویت می‌کنیم، اما انحصار را نمی‌پذیریم.

وی با اشاره به اینکه انحصار در هیچ چیز خوب نیست، گفت: رقابت، ارزش‌آفرین است.

به گفته وزیر نفت، نکته سوم ظرفیت‌های حرفه‌ای است که توسعه پژوهش و فناوری را سامان می‌دهند، امروز اگر شخصی بخواهد کالا یا خدمتی بفروشد باید هر روز کیفیت را بالا ببرد که با پژوهش‌های توسعه‌ای محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از بخش‌های ظرفیت‌های حرفه‌ای، توسعه شرکت‌های اکتشاف و تولید است.

زنگنه محور چهارم را مدیریت سیستم‌ها و نظام اجرا دانست و افزود: مدیریت هم فرزند فناوری است و هم می‌تواند آن را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه درهای پژوهشگاه نفت به روی همه محققان باز است و پارک فناوری را فعال می‌کنیم، گفت: صندوق پژوهش و فناوری نیز مشغول کار است، همچنین از مراکز نوآوری در کنار دانشگاه‌ها حمایت کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: در بخش پایین‌دستی نفت، قراردادهای مهمی انجام شده که نیاز به حمایت دارد تا صاحب لایسنس (دانش فنی) شویم و به فرایندهای تولید در بخش‌های پرمصرف برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار