معاون آب و آبفای وزیر نیرو:

۸۹درصد از برداشت آب‌های زیرزمینی به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود

اجازه حفر چاه جدید در دشت های ممنوعه داده نمی شود

تهران (پانا) - معاون آب و آبفای وزیر نیرودر یکی از صفحه‌های اجتماعی نوشت: برداشت از آب‌های زیر زمینی در وضع فعلی حدود۵۰ میلیارد متر مکعب در سال است که ۸۹درصد آن برداشت برای مصارف کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۱۲۴۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
۸۹درصد از برداشت آب‌های زیرزمینی به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود

«قاسم تقی زاده خامسی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: وابستگی کشور به آب‌های زیر زمینی بعلت‌ بارندگی نامتوازن بسیار زیاد است.

وی افزود:برداشت از آب‌های زیر زمینی در وضع فعلی حدود۵۰ میلیارد متر مکعب در سال است که ۸۹درصد آن برداشت برای مصارف کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نوشت: اکنون در دشت‌های ممنوعه اجازه حفر چاه جدید و تخلیه اضافه داده نمی‌شود و برداشت‌ها باید براساس قوانین تعیین شده، انجام شود.

تقی زاده خامسی اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، سیاست‌های ناصحیح بهره برداری و حفاظت از منابع آب زیر زمینی در سطوح مختلف است.

معاون وزیر نیرو نوشت: براساس آمار و اطلاعات ارائه شده تا انتهای سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۱۷ هزار حلقه چاه برای مصارف مجاز دارای پروانه بهره برداری بوده که از این تعداد ۴۱۶ هزار حلقه چاه برای مصارف کشاورزی(۸۵درصد)، ۴۹ هزار حلقه چاه برای مصارف صنعتی(۱۰درصد) و ۲۲ هزار حلقه چاه برای مصارف شهری(۵درصد) بوده است.

وی توضیح داد:مسئله مدیریت آب زیر زمینی و کنترل افت سطح آب زیر زمینی مسئله‌ای پیچیده است و فقط به مباحث هیدرولوژیکی وابسته نبوده، بلکه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و قانونی نیز نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار