در بازدید از ایستگاه هواشناسی زاهدان مطرح شد؛

حساسیت کار هواشناسی در استان پرمخاطره سیستان وبلوچستان بسیار بالاست

زاهدان (پانا) - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد فعالیت شبانه روزی ادارات هواشناسی و نقش داده های جوی در سلامت پرواز و صدور پیش بینی های جوی برای حفظ جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی آن هم در استان پرمخاطره و حادثه خیز مانند سیستان و بلوچستان نشان می دهد که هم حساسیت و هم سختی کار در این دستگاه بسیار بالاست.

کد مطلب: ۱۱۲۴۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
حساسیت کار هواشناسی در استان پرمخاطره سیستان  وبلوچستان بسیار بالاست

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان، در حاشیه بازدید از واحدهای عملیاتی هواشناسی استان در فرودگاه بین المللی زاهدان اظهار کرد: قبل از این بازدید فکر نمی کردم کار هواشناسی این قدر سخت و حساس باشد. فعالیتی که در کنار کمبود نیرو به صورت شبانه روزی و با وجود حساسیت های بالا انجام می شود .

وی افزود: وسعت استان و پراکندگی فراوان شهرها و روستاها سبب شده تا در خیلی از بخش ها من جمله هواشناسی فرایند توسعه به خوبی انجام نشود و خلاهای بسیاری باقی بماند. مانند خلاء هایی که همکاران هواشناسی از کمبود تعداد ایستگاه ها در استان و منطقه جنوب شرق اعلام کردند که اصلا خوب نیست و سعی می کنیم در آینده نسبت به جبران آن ها اقدام کنیم .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان و بلوچستان استانی حادثه خیز و پرمخاطره از نظر وقوع و تکرار پدیده های مخرب جوی است که اگر وضعیت جوی استان را به خوبی رصد نکنیم اتفاقات تلخی می افتد که در شرایط بحرانی نوک پیکان انتقادها به هر سمت می رود .

عرب اول اضافه کرد: به واقع کارهایی که دوستان هواشناسی به صورت شبانه روزی انجام می دهند کارهای فشرده و با اهمیتی است که جان و مال مردم را از گزند پدیده های مخرب جوی حفظ می کند. واقعاً هیچ چیز با ارزش تر از خدمت خالصانه برای حفظ جان مردم نیست .

وی در بخش دیگری بر ضرورت توسعه شبکه پایش هواشناسی استان تأکید کرد و گفت: تا آخر سال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فرایند بهره برداری از ایستگاه خودکار هواشناسی تفتان تأمین می شود .

توسعه زیرساخت‌های هواشناسی و بهبود مدیریت بحران های جوی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه این دیدار گفت: تقویت شبکه دیدبانی و توسعه زیرساخت های هواشناسی کمک زیادی به تقویت صحت پیش بینی های جوی می کند و آمادگی مردم و ستاد مدیریت بحران را برای مقابله با مخاطرات جوی بیشتر می کند .

محسن حیدری ادامه داد: در حال حاضر دو ایستگاه پایش گردوغبار استان به دلیل خرابی دستگاه و مشکلات مالی غیر فعال شده است .

وی افزود: با توجه به فعالیت بادهای 120 روزه و شرایط اقلیمی استان حداقل 20 ایستگاه جدید سنجش گرد و غبار برای استان نیاز است تا صرفا به حداقل های پایش گرد و غبار دست یابیم .

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مشکلات زیرساختی هواشناسی در استان جدی است و با وجود اینکه هم اکنون 12 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی و یک ایستگاه جو بالا در استان فعال است، برای رسیدن به استانداردها باید بیش از 60 ایستگاه جدید تأسیس کنیم .

حیدری خاطرنشان کرد: تنها ارتفاعات برفگیر استان یعنی تفتان فاقد ایستگاه هواشناسی است و ما هیچ اطلاعات جامعی از وضعیت پارامترهای اقلیمی این منطقه و سابقه بارش های برف آن در دست نداریم .

وی توضیح داد: علاوه بر این ها باید تعداد ایستگاه های جو بالای استان که وظیفه پایش پارامترهای هواشناسی در لایه های جو را برعهده دارد از یک ایستگاه به 3 ایستگاه افزایش یابد و حداقل دو رادار هواشناسی در جنوب و شمال استان راه اندازی شود .

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: تقویت شبکه دیدبانی و توسعه زیرساخت‌های هواشناسی کمک زیادی به تقویت صحت پیش بینی های جوی می کند و آمادگی مردم و ستاد مدیریت بحران را برای مقابله با مخاطرات جوی بیشتر می کند .

حیدری اضافه کرد: با توجه به تغییرات جدید در تقسیمات کشوری و الحاق سه شهرستان جدید در استان بهتر است برای انجام فعالیت های زیربنایی و توسعه این شهرستان ها از همین حالا اقدام به تاسیس ایستگاه هواشناسی کرد تا با ثبت ویژگی های اقلیمی آنها، توسعه ای پایدار انجام شود .

وی توضیح داد: با توجه به کمبودهای زیرساختی هواشناسی استان، هنوز اقلیم استان به صورت کامل شناخته نشده است که شناخت اقلیم نیازمند اقدام جهادی برای گسترش شبکه پایش هواشناسی است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار