معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با پانا:

2 میلیون نفر از جمعیت خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند

استفاده از ماسک در جامعه به ۱۵ درصد رسید /ظرفیت تخت های بیمارستان رازی اهوازتکمیل شد/سیستم ایمنی بدن ناتوان از شناخت ویروس است

اهواز (پانا) - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از درگیری 2 میلیون نفر از جمعیت خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا خبر داد و گفت استفاده از ماسک در جامعه به 15 درصد رسید.

کد مطلب: ۱۱۲۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
2 میلیون نفر از جمعیت خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت کرونا در خوزستان، به پانا گفت: وضعیت خوزستان به لحاظ کرونا مانند وضعیت کل کشور است و طبق گفته معاون کل وزارت بهداشت در حال حاضر تمام کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و چیزی به نام وضعیت سبز، نارنجی یا سفید نداریم، بنابراین جدا از اینکه استان ها چه تعداد بیمار بستری شده و موارد ابتلای روزانه دارند باید کل کشور را در وضعیت پرخطر ببینیم.

علوی عنوان کرد: در استان خوزستان بعد از دوران کنترل موج اول بیماری که حدود هشت هفته در پیک بیماری بودیم در اوایل شهریورماه وضعیت مناسبی پیدا کردیم و به آرامش نسبی رسیدیم، اما از حدود سه هفته گذشته تاکنون موارد بیماری در استان خیز برداشته و به دنبال آن تعداد بیماران بستری شده ما افزایش یافته است.

2 میلیون نفر از جمعیت خوزستان در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند

این فوق تخصص بیمارهای عفونی در تعریف وضعیت قرمز توضیح داد: اگر به مدت دو هفته متوالی روزانه به طور متوسط به ازای هر یکصد هزار نفر سه مورد یا بیش از این تعداد بیمار بستری شده داشته باشیم وضعیت قرمز یا پرخطر است و اکنون مدتی است که در خوزستان و به خصوص 6 شهرستان اهواز، آبادان، بهبهان، آغاجاری، امیدیه و شوشتر که حدود 2 میلیون نفر از جمعیت استان را شامل می شوند وضعیت قرمز است.

نسخه ای شفابخش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: باتوجه به اینکه استان خوزستان وارد وضعیت قرمز کرونا شده به ناچار برخی فعالیت ها باید محدود شوند همچنین اهمیت توجه به نسخه شفابخش توسط مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بیشتر می شود.

علوی یادآور شد: این نسخه شفابخش همان شست و شوی مکرر دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی دو متر و پرهیز از شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک است که در صورت رعایت این سه مورد تا اندازه زیادی از ابتلا به کرونا جلوگیری می شود.

او تاکید کرد: البته این نسخه به تنهایی برای پپیشگیری از ابتلا به کروناویروس کافی نیست و باید سایر مولفه ها مانند مسافرت نرفتن و عدم برگزاری و شرکت در عزاداری ها نیز در کنار این موارد رعایت شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به علت بازگشت وضعیت قرمز کرونا در خوزستان چیست، پاسخ داد: برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به اتفاقاتی که در سه هفته گذشته رخ داد برگردیم، زیرا یک هفته بعد از اینکه فرد با ویروس کرونا مواجه می شود عفونت در بدن آن رخ می دهد، دو هفته بعد از تماس با ویروس، بیماری به صورت سرپایی در فرد ظاهر می شود.

علوی ادامه داد: سه هفته پس از مواجهه با ویروس، بیماری در شخص شدت پیدا می کند و نیاز به بستری شدن دارد و چهار الی پنج هفته بعد از آلوده شدن، افرادی که در وضعیت حاد قرار گرفته اند فوت می کنند.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از شهرهای خوزستان در ایام محرم

او عنوان کرد: بیش از سه هفته از مراسمات تاسوعا و عاشورا که در اغلب مناطق با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد می گذرد.در برخی نقاط مانند حاشیه های شهرهای خوزستان که دسترسی به آن ها نداشتیم و از کنترل سازمان تبلیغات اسلامی نیز خارج بودند اشتباهاتی در برگزاری مراسمات عزاداری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی صورت گرفت.

علوی یادآورشد: مسافرت رفتن و استفاده از حمل و نقل جاده ای و هوایی که منجر به افزایش مواجهه مردم با یکدیگر می شوند همانند شرکت در تجمعات موجب تسریع در انتقال ویروس می شود.

او در رابطه با مدت زمان تداوم این بیماری عنوان کرد: همیشه رابطه ای بین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و افزایش موارد بیماری وجود دارد. همان طور که تجربه کردیم در اوایل شیوع ویروس کرونا در خوزستان یعنی در اسفند و فروردین ماه مردم به شدت رعایت کردند و محدودیت هایی نیز اعمال شد در نتیجه موارد بیماری کم بود.

علوی در پاسخ به اینکه آیا بعد از بازگشایی مدارس، دانش آموز مبتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان داشته ایم، اظهار کرد: بنده اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم و آمار در اختیار معاونت درمان دانشگاه است، اما قطعا مواردی از ابتلای دانش آموزان به کرونا داشته ایم.

او افزود: براساس گزارشاتی که از همکارانم در بیمارستان ابوذر (بیمارستان مخصوص کودکان) دریافت کردم، مواردی از بستری شدن دانش آموزان به دلیل ابتلا به کرونا داشته ایم. همچنین همکاران ما در مطب های خصوصی و مراکز خدمات سلامت مواردی از ابتلای معلمان را نیز گزارش کرده اند.

کاهش استفاده از ماسک در جامعه به 15 درصد

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: طبق آمار در آن زمان مردم حدود 80 درصد فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها و استفاده از ماسک را رعایت می کردند اما کم کم مردم وجود این بیماری را فراموش کردند تا جایی که حتی در مواقعی استفاده از ماسک در جامعه به 15 درصد رسید و این مساله نقطه آغاز برگشت بیماری بود و همچنان تا زمانی که مردم نسخه شفا بخش را رعایت نکنند موارد بیماری را خواهیم داشت.

علوی در خصوص وضعیت بیمارستان ها اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا ویروس در خوزستان به تناسب افزایش موارد بیماری و بستری شدگان ظرفیت بیمارستان ها را نیز افزایش می دادیم به نحوی که اوایل تنها بیمارستان رازی اهواز، مرکز کرونا در نظر گرفته شد، اما به مرور بیمارستان های سینا، طالقانی، امیرالمومنین، فاطمه الزهرا و بیمارستان ارتش نیز بیماران کرونایی را پذیرش کردند.

تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستان رازی اهواز

او افزود: در حال حاضر با تکمیل ظرفیت تخت های عادی و ویژه بیمارستان رازی اهواز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی درصدد است بیمارستان های دیگر را برای پذیرش بیماران کرونایی وارد مدار کند، بنابراین در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور این ظرفیت وجود دارد تا به تناسب مراجعان، بیمارستان ها را برای خدمات دهی آماده کنیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: تعداد تخت های آی سی یو ما افزایش پیدا کرده بنابراین از این نظر جای نگرانی نیست و تمام بیماران مبتلا به کرونا که نیاز به بستری شدن داشته باشند در بیمارستان ها پذیرش خواهند شد.

علوی عنوان کرد: باتوجه به اینکه این بیماری درمانی ندارد تنها راه برای کنترل آن پیشگیری از ابتلا است و این موضوع منوط به این است که درصد بالایی از جامعه یعنی بیش از 95 درصد از مردم نسخه شفابخش مذکور را رعایت کنند، در غیر این صورت بیماری همچنان در جامعه جاری است.

او تصریح کرد: در حال حاضر هیچ داروی اختصاصی در دنیا برای درمان بیماری کووید19 وجود ندارد و داروهایی مانند فاوی پیراویر و رمدسیویر که با قیمت های کلان به مردم فروخته می شوند، هیچ کدام اختصاصی برای درمان ویروس کرونا نیستند.

اندیشه تولید واکسن کرونا زیر سوال رفت

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: از طرف دیگر اهمیت پیشگیری از ابتلا به کرونا به این جهت است که گفته شده در موج اخیر بیماری تعداد بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در پیک قبل، مجددا به این ویروس ابتلا پیدا کرده اند بنابراین این اندیشه که واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تولید شود زیر سوال می رود زیرا اگر قرار باشد فردی که مبتلا شده دوباره به ویروس کرونا آلوده شود یعنی سیستم ایمنی بدن ناتوان از شناخت ویروس است.

علوی افزود: در حال حاضر موارد متعددی از جهش در ژنوم کرونا ویروس رخ داده که می تواند از دام سیستم ایمنی بدن فرار کند، مانند ویروس آنفلوانزا که هر سال تغییر می کند و باید واکسن جدیدی برای آن تهیه شود.

آیا احتمال بازگشت محدودیت ها وجود دارد؟

علوی در پایان در رابطه با اینکه آیا احتمال بازگشت محدودیت ها در استان به جهت مهار شیوع بیماری وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: هر زمان موارد بیماری بسیار افزایش یابد ستاد کرونای استان ناچار به اتخاذ تصمیم گیری برای اعمال محدودیت هایی خواهد بود که نوع محدودیت ها بستگی به وضعیت جدید دارد و قطعا متناسب با شرایط موجود در ستاد مدیریت کرونا در استان تصمیماتی اتخاذ می شود.

گفت و گو: محمدشاهرخ نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار