کتاب «طرحی نو در آموزش کمانچه » در نیشابور به چاپ رسید

نیشابور (پانا)- همزمان با یازدهمین سال یاد استاد پرویزمشکاتیان هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور، محمد شمس آبادی با نت نویسی عارف ترک نژاد کتاب «طرحی نو در آموزش کمانچه» به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر کردند.

کد مطلب: ۱۱۲۴۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
کتاب «طرحی نو در آموزش کمانچه » در نیشابور به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، محمد شمس آبادی هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور در این خصوص اظهار کرد: باتوجه با ورود ویلن به ایران و استقبال زیاد از آن کمانچه به حاشیه رفت و به طور محدود آموزش کمانچه از قدیم توسط اساتید ویولن شکل گرفت به ناچار از نظر نوشتاری ونت نویسی مثل ویلن شد که با توجه به کوک ویلن (می لا ر سل) برای کمانچه هم همین کوک استفاده شد.

محمد شمس آبادی افزود: ولی این کوک اصلا مناسب کمانچه نیست، چون کمانچه مثل تار و سه تار (دو سل دو سل ) کوک می شود،چون از نظر ساختاری سازی پوستی است و با دو پرده بالاتر (می) اولا احتمال پارگی سیم هست و دوما ارتعاش و صدای دلنشینی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه کوک (دو سل دو سل) نواخته می‌شود ولی (رسل ر سل )نوشته و خوانده می شود و همیشه این دوگانگی هنرجویان را اذیت می‌کند و من با توجه به تجربیاتی که در راه یادگیری کمانچه داشتم تصمیم به تألیف این کتاب گرفتم که هنرجویان کمانچه از اول با شیوه صحیح و بدون نیاز به انتقال نظری نوازندگی را یاد بگیرند و بتوانند تمام ردیف میرزاعبدالله و آثار اساتید و کتابهایی که برای تار و سه تار و عود و سنتور و... تالیف شده را به راحتی و با همان سرکلید بنوازند.

این هنرمند نام آشنای موسیقی نیشابور تصریح کرد: کتاب «طرحی نو در آموزش کمانچه » با 82صفحه به کوشش اینجانب ونت نویسی عارف ترک نژاد توسط انتشارات ماهوی خورشید در هزار نسخه چاپ و منتشر شد.

گفتنی است محمد شمس آبادی متولد اول دی ۱۳۵۱ است. فراگیری موسیقی با ساز سه تار را از سال ۱۳۶۹ نزد استاد محمود اسکندری شروع کرده و در ادامه ساز تار را نیز با ایشان فرا گرفت و در ادامه از محضر استاد کیوان ساکت در سال ۱۳۸۴ بهره برد.

وی در سال ۱۳۸۵ کارت صلاحیت تدریس تار را از خانه موسیقی تهران دریافت کرد که در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ با ورود استاد محمدرضا لطفی به ایران در کلاس تحلیل ردیف میرزاعبدالله ایشان افتخار حضور داشت و همزمان نیز از محضر استاد بهداد بابایی جهت تکمیل تکنیک سه تار بهره برد و در ادامه ساز کمانچه را در سال ۱۳۸۷ نزد استاد نوید دهقان شروع به یادگیری کرد که با استاد رضا شریعتی قطعات استاد اردشیر کامکار را فرا گرفته و در چند مستر کلاس استاد اردشیر کامکار شرکت کرد و ضمنا تئوری موسیقی را در نزد استاد احمد بیان و ردیف آوازی را نزد استاد رضا شاکری فرا گرفت.

در سال ۱۳۸۹ گروه موسیقی رهاوی را در با هنرمندانی از نیشابور تشکیل داده و چندین اجرا در نیشابور و شاهرود و تهران و...داشت که مقام گروه برتر در اولین جشنواره آواهای و نواهای رضوی در تهران را با تصنیف کوچه های خراسان کسب کرده و همچنین همکاری با گروه شادیاخ و اجرا در صدا و سیمای افغانستان نیز از دیگر فعالیتهای وی بود.

ضبط چندین تصنیف برای صدا و سیمای خراسان رضوی از دیگر فعالیتهای وی به شمار رفته و سابقه تدریس تار و سه تار از سال ۱۳۸۰ در آموزشگاه سینا در شاهرود و در ادامه از سال ۱۳۹۰ در آموزشگاه بیان و مهرگان نیشابور را در کارنامه خود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار