رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

10 الی 15 درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس تبریز مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است

کمبودی از نظر آمبولانس نداریم

تبریز(پانا) - رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کردکمبودی از نظر آمبولانس نداریم، ولی مشکل اساسی ما نرسیدن آمبولانس بر سر صحنه به علت کمبود پایگاه در مرکز شهر است.

کد مطلب: ۱۱۲۳۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
10 الی 15 درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس تبریز مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است

فرزاد رحمانی، در نشست خبری به مناسبت بیست و ششم شهریور ماه، روز ملی اورژانس، بیان کرد: عمده مشکل ما نبود جای کافی برای احداث پایگاه‌های جدید در سطح تبریز است و در این میان احداث پایگاه اورژانس نزدیک بازار تبریز ضروری است، زیرا در صورت بروز اتفاقی در یکی از تیم‌چه‌های بازار تبریز، انتقال بیمار با برانکارد چندان ممکن نبوده و نیازمند احداث پایگاه در این محل هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه، تعداد استاندارد ایستگاه‌های پایگاه‌های اورژانس در استان ۴۵ پایگاه است که در حال حاضر ۲۸ پایگاه اورژانس وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۳۲ پایگاه و تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۴۰ پایگاه برسد. در حال حاضر پایگاههای اورژانس نصف راه، کوی فردوس، یاغچیان، گلشهر، عینالی و توانیر آماده افتتاح هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز پایگاه موتوری را به ازای ۵۰۰ هزار نفر یک پایگاه موتوری عنوان کرد و افزود: در تبریز ۴ پایگاه موتوری داریم و این بجز تعداد 28 پایگاه ثابتمان است. در ضمن پایگاه اورژانس روان یار برای انتقال بیماران روانی با آمبولانس روان یار مخصوص که درون آمبولانس بصورت ویژه مجهز است و کادر ویژه آموزش دیده آماده خدمات به این بیماران است.

رحمانی با اشاره به تعداد پایگاه‌های خیرساز، افزود: پایگاه‌هایی در شهرهای زنوز، آذرشهر و شبستر ساخته شده‌اند و دو پایگاه اورژانس تبریز نیز خیرساز بوده و در کل مجوز احداث هشت پایگاه خیرساز اخذ شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی با اشاره به شرایط خاص امسال گفت: خیران در خرید ماسک و تجهیزاتی مانند طب سنج و دستگاه سنجش اکسیژن خون، به ما کمک زیادی کردند.

وی گفت: با آزادسازی ۱۱۰ دستگاه آمبولانس در سال ۹۷ از منطقه آزاد ارس و توزیع آن در پایگاه‌های اورژانس سطح استان، توانستیم نیاز به آمبولانس‌های جدید را تامین کنیم. در مناطق صعب العبور نیز آمبولانسهای بنز ۳۱۶ داریم که این آمبولانس‌ها سال گذشته در بارش برف سنگین، کمک زیادی کردند.

فرزاد رحمانی خاطرنشان کرد: اوژانس بانوان در تهران و شیراز وجود دارد، ما هم آماده راه اندازی اورژانس بانوان هستیم. مجوز ایجاد اورژانس بانوان امسال گرفته شده و اولین دوره آموزش تکنسین‌های خانم نیز در کشور آغاز شده است و پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان دوره‌ کاردانی از آنها نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد مانند ضرورت اخذ نوار قلبی از بیمار و سایر موارد و از جنبه‌ فرهنگی، همکاری بانوان با تکنسین خانم بهتر است و شاید از نظر دقت عمل نیز اینگونه بهتر باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی با اشاره به اینکه 10الی 15 درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است، گفت: شماره‌های مزاحمان اورژانس توسط امور حقوقی، قوه قضاییه و امور ارتباطات زیرساخت، پیگیری و قطع می‌شود.

وی افزود: تعداد کل ماموریت‌های تصادفی و غیر تصادفی با کاهش هشت درصدی از ۵۶ هزار و ۲۹۳ مورد در سال گذشته به ۵۲ هزار و ۳۵ مورد طی سال جاری رسیده است.

رحمانی تعداد ماموریتهای اورژانس را عنوان کرد و گفت: 44 هزار و ۷۶۴ مورد ماموریت در سال گذشته به ۴۲هزار و ۳۲۹ مورد در سال جاری کاهش یافته است و ماموریتهای تصادفی از ۱۱ هزار و ۵۲۹ ماموریت به ۹۷۷۴ ماموریت، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در مجموع دو سوم از ماموریت‌های روزانه مربوط به کلانشهر تبریز و مابقی مربوط به سایر شهرستان‌های استان است، خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفند ماه تا شهریور ماه سال جاری ۳۰۱۲ ماموریت کرونایی انجام شده است که ۱۸۶۴ مورد آن مربوط به تبریز است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی با اشاره به اینکه نجات مادران باردار در فصل زمستان در روستاهای صعب‌العبور آذربایجان شرقی به ویژه در شهرستان‌های هشترود، بستان آباد و چاراویماق بسیار دشوار است گفت: دهیاران در روستاهای بزرگ مکانی برای هلیکوپتر مشخص کنند تا در مواقع ضروری اورژانسی مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی نیز در ادامه شروع فصل سرما را عاملی برای افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواند و از رسانه ها برای اطلاع‌رسانی‌های لازم به منظور پیشگیری در این خصوص یاری خواست.

وحید شادی‌نیا ادامه داد: رسانه‌ها نباید فقط به ارائه آمار مصدومان و کشته‌شدگان در حوادث مختلف بپردازند بلکه رسانه‌ها به رسالتشان در راستای ارائه نکات آموزشی و پیشگیری نیز عمل کنند و مردم را با خدمات و وظایف اورژانس آشنا کنند.

وی در پایان از مردم خواست تا انتقادات، پیشنهادات و رضایت خود از عملکرد پرسنل اورژانس را به سامانه ۱۹۰ گزارش داده و از راهنمایی کارشناسان مستقر در خصوص کمبودهای دارویی نیز بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار