مقابله با چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان با اجرای طرح کوچ در مدارس فارس

شیراز (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان فارس از اجرای طرح کوچ به منظور کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در سراسر استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مقابله با چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان با اجرای طرح کوچ در مدارس فارس

احمدعلی قهرمانی در دومین نشست هم اندیشی و توجیهی اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با عنوان اختصاری (کوچ) که با حضور روسای ادارات ، معاونین پرورشی و تربیت بدنی و کارشناسان و کارشناس مسئولان سلامت و تربیت بدنی مناطق 59‌گانه استان به صورت وب کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر بیماری‌های غیر واگیر از قبیل مشکلات قلبی- عروقی در بسیاری از کشورها به شدت افزایش یافته است.

قهرمانی با اشاره به دلایل افزایش بیماری های غیر واگیر افزود: با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا، مشکلات قلبی -عروقی در بسیاری از کشورها به مرز هشدار رسیده است.

به گفته قهرمانی با توجه به مطالعه کاسپین، حدود 21 درصد کودکان و نوجوانان ایران دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.

در ادامه قهرمانی با اشاره به اجرای طرح کوچ و کنترل وزن و چاقی دانش آموزن گفت: دستورالعمل این طرح از وزارتخانه ارسال شده و در تمام استان برای همه دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

او خواستار مطالعه دقیق دستورالعمل مذکور توسط عاملان اجرای طرح در استان شد و افزود: درراستای سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش و اجرای بسته تحولی این سند درسال تحصیلی جدید، با هدف کاهش وزن دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت مدیران، معاونین، انجمن اولیا، معلمان، مراقبان سلامت و دبیران تربیت بدنی وهمراهی سایر نهادها و ارگان‌ها این طرح عملیاتی خواهد شد.

قهرمانی به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و ادامه داد: اجرای طرح (کوچ) از هفته تربیت بدنی آغاز و آئین اختتامیه آن نیز در هفته سلامت خواهد بود که امیدواریم با اجرای آن به سلامت دانش‌آموزان و افزایش آگاهی آن‌ها برای ترویج زندگی سالم و فعال کمک کنیم .

در ادامه این نشست آیت الله دهقان رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز به تشریح جزئیاتی دیگر از طرح (کوچ) پرداخت.

او از ایجاد ظرفیت لازم در سامانه سناد برای بارگذاری مشخصات وزن و قد دانش‌آموزان خبر داد و گفت: ما در ابتدا باید تغییر نگرش خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان را نسبت به ضرورت آموزش‌های تربیت بدنی و سلامت مد نظر قرار دهیم.

دهقان با اشاره به شرایط خاص سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا افزود: یاری خانواده‌ها و عموم مردم در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید با آگاه کردن مردم و اولیاء در زمینه‌های سلامت و تربیت بدنی و اهمیت این دو حوزه، آنها را به کمک بگیریم.

او در پایان با تشکر از تمامی کسانی که در شش ماه اخیر و از زمان شیوع ویروس کرونا با حوزه سلامت همکاری تنگاتنگی داشته‌اند، گفت: امیداست که طرح (کوچ) در ترغیب دانش‌آموزان به داشتن وزن مطلوب، افزایش فعالیت‌های حرکتی و ارتقای نشاط و شادابی در پرورش نسل مورد انتظار، نقش موثر خود را ایفا کرده و از این رهگذر دانش‌آموزان با خودمراقبتی، وزن خویش را در طول عمر مدیریت کنند.

در ادامه این نشست، محمدعلی زارعی رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اهداف و اهمیت اجرای طرح (کوچ)، بر دو مولفه تغذیه و تحرک بدنی و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان تاکید کرد.

او با بیان اینکه «تغذیه نامناسب و کم تحرکی» از مهترین عوامل در ابتلا به بیماری های واگیر است، از عزم وزارتخانه آموزش و پرورش برای مقابله با این پدیده خبر داد.

زارعی گفت: وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت تریبت بدنی و سلامت با اداره های زیر مجموعه خود همچون سلامت و تندرستی و تربیت بدنی با احساس مسئولیت در تضمین سلامت نسل آینده، طرح کوچ را عملیاتی خواهد کرد.

این مقام مسوول افزود: ما با همت و اراده کارشناسان و کارکنان ادارات و اجرای یک کار منسجم تیمی ، مصمم هستیم ضمن افزایش آگاهی عوامل سهیم و موثر اعم از دانش آموزان و خانواده های ایشان، معلمان و کارکنان و تمامی ذینفعان به ویژه مراقبین پر تلاش سلامت و دبیران محترم تربیت بدنی، با ترویج سبک زندگی سالم و فعال، زمینه تحقق شعار «دانش آموز سالم، مدرسه سالم و جامعه سالم» را مهیا کنیم.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس، افزایش دانش و نگرش وکمک به دانش آموزان در مدیریت وزن خویش و داشتن سبک زندگی فعال و سالم را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

زارعی گفت: مشارکت فعال اولیای دانش آموزان و تشریح کامل برنامه برای مدارس از اهمیت ویژه و خاصی در اجرای طرح (کوچ) برخوردار است که انتظار می رود کارشناسان سلامت و تندرستی با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند، به خوبی از عهده این امر مهم بر آیند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار