در گفت‌وگوی پانا با مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۵ بررسی شد :

از بی‌میلی فرهنگیان به تدریس در این منطقه تا استقبال اندک خیرین مدرسه‌ساز

تهران (پانا) - شاید عجیب است منقطه ای در شهر تهران وجود دارد که فرصت سرمایه گذاری در آن زیاد ولیکن متقاضی در آن کم باشد. منطقه ای که با وجود پتانسیل هایی چون دسترسی به شبکه بزرگراهی، وجود فرهنگسرا، بازار گل و مراکز نظامی، قیمت املاکش رشد چندانی ندارد و به دلیل فقر اقتصادی منطقه، محرومیت های فرهنگی زیادی گریبانگیر این منطقه شده و حجم بالای آسیب های اجتماعی در این منطقه بیداد می کند.

کد مطلب: ۱۱۲۳۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
از بی‌میلی فرهنگیان به تدریس در این منطقه  تا استقبال اندک خیرین مدرسه‌ساز

قطعا در همان نگاه اول به منطقه۱۵ نمی توان نقش بافت فرسوده را در زمینه سازی بروز بسیاری از مشکلات و بزه های منطقه نادیده گرفت، اما این بافت فرسوده فقط شامل کوچه های تنگ و تاریک و خانه های متروکه موجود در منطقه نمی شود، بلکه مدارس این منطقه به شدت متاثر از این مهم هستند و تبدیل به یک مکان ناامن برای تحصیل دانش آموزان شده است. این ناامنی نه فقط به‌لحاظ فیزیکی که حتی کمبود مدرسه در این منطقه منجر به ترک تحصیل دانش آموزی و گسترش بزه در منطقه شده است.

سعید شهریاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۵ در گفت و گو با پانا می گوید: در منطقه۱۵ نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر دانش‌آموز و ۷ هزار پرسنل داریم که عدد بزرگی است و این تعداد دانش آموزان را در ۲۱۲ فضای آموزشی مدیریت می کنیم و در کل کشور کمترین سرانه فیزیکی آموزش و پرورش را داریم. تعداد مدارس منطقه کم است و ساختمان های فرسوده در این منطقه زیاد است.
شهریاری می گوید: برخی از مدارس این منطقه به‌قدری کوچک است که حضور همزمان دانش‌آموز در مدرسه و تردد سختی که دارند باعث تعجب هر بیننده ای می شود.

عدم استقبال خیرین برای بهسازی و نوسازی مدارس منطقه۱۵

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۵ از عدم استقبال خیرین برای بهسازی و نوسازی مدارس منطقه۱۵ سخن می گوید و می افزاید: متاسفانه خیرین به سمت منطقه۱۵ نمی آیند. شاید چون ترجیح شان به سمت مناطقی با زمین بهتر است. در مدت چند ماهی که مدیریت آموزش و پرورش منطقه را برعهده گرفته ام در تلاش هستیم تا خیرهایی پیدا کنیم و بتوانیم بحران فضای فیزیکی را حداقل در بین مدارس مان به حداقل برسانیم. با مجموعه خیرین و با اداره نوسازی هم صحبت شدم و باور نمی کردند این حجم از فرسودگی مدارس در منطقه ای درون پایتخت وجود داشته باشد. تهران پایتخت است، اما مشکلات زیادی برای آموزش و پرورش وجود دارد از جمله در منطقه ۱۵ که استثنا نیست. برخی از مدارس ما دارای سقف شیروانی است و در فصل بارندگی دچار مشکل می شوند.

شهریاری با اشاره به اینکه منطقه گسترده و کم برخوردار است، می افزاید: بخش کوچکی از منطقه۱۵ افراد برخورداری هستند. در این منطقه با انواع مشکلات زیادی روبرو هستیم. بعضا با دوستان نیروی انتظامی منطقه صحبت می کنم و می بینیم هرنوع چالشی که در خصوص آن صحبت می‌کنیم، یک بخش آن به منطقه ۱۵ می رسد. وقتی در سطح خیابان هم چرخ می‌زنیم جلوی برخی از مدرسه ها معتاد نشسته و این برای دانش آموز آسیب است. وقتی از نیروی انتظامی کمک می گیریم سریع اقدام می کنند اما بازهم این اتفاق ها تکرار می شود، چون تعداد فراوانی معتادها در منطقه بالاست.

وی می گوید: محله های خاصی وجود دارد که بخاطر همین نوع مشکلات قیمت خانه ارزان است و همین چالش بزرگی است. بعضی از خانواده ها اجازه نمی دهند بچه های شان در همان منطقه یا خیابان نزدیک به خودشان به مدرسه بروند و اعتماد نمی کنند و ترس دارند. اتفاقاتی که حتی در محله ها می افتد جزو دغدغه ها و نگرانی های ما در آموزش و پرورش منطقه است چون روی دانش آموزان ما اثر دارد.

تلاش در جهت رفع مشکلات پرداخت قبض های مدارس

مدیر آموزش وپرورش منطقه15 در ادامه می گوید: در این مدت ارتباط خوبی با ارگان های مختلف منطقه برقرار کرده ایم. خوشبختانه در منطقه۱۵ مسئولین بسیار خوبی حضور دارند و البته ناگفته نماند مدیر سابق آموزش و پرورش منطقه۱۵ ارتباطات بسیار خوبی با ارگان های مختلف گرفته بودند و اکنون ما در راستای تقویت همان ارتباطات گام برمی‌داریم. از دستگاه های مختلف دعوت کردم و به اداره آمدند تا با دغدغه های فعلی آموزش و پرورش منطقه۱۵ آشنا شوند.

وی با اشاره به دغدغه های زیادی که مدیران مدارس منطقه۱۵ دارند، می گوید: جلساتی برگزار کردیم تا از طریق تعامل با دستگاه ها مشکلات قبض آب و برق و گاز مدارس حل شود و اکنون به نقاط اشتراک خوبی رسیده ایم. سعی مان این است که دغدغه همکاران را تا حد امکان کم کنیم. در زمینه مخابرات پیگیر هستیم تا اگر مشکلی است مرتفع شود.
شهریاری می گوید: من در ۴ماه حضورم در منطقه، که به فصل تابستان هم خورد، حدود ۱۵۰ بازدید از مدارس و مراکز داشتم و انرژی گذاشتم و در هر مدرسه با مدیر آن در مورد دغدغه هایش گپ و گفت داشتم و ارتباط خوبی با مدیران مدارس پیدا کردیم. اکنون بخاطر کرونا محدودیت های رفت و آمدی ایجاد شده اما سعی کرده ایم ارتباطمان را با مدیران مدارس حفظ و تقویت کنیم. از آنجا که من خودم مدیر مدرسه بودم و از جنس خودشان هستم، این مسئله حائز اهمیت است. سعی می کنم از تجربه کاری که داشتم برای پاسخ به مشکلات مدیران مدرسه استفاده کنم.
وی می گوید: چند جلسه با مدیران برتر و نماینده های مدیران مدارس خاص گذاشتم و از آنها با توجه به ظرفیت ها و محدودیت های حضور در ایام کرونا دعوت کردم و راهکارها و برنامه های شان را خواستم. از آنها خواستم حتما برنامه پرورشی داشته باشند و برای یک دانش آموز تمام ساحتی در مدارس برنامه بریزند. در شرایط کرونا با مدیران مدارس در فضای مجازی ارتباط داریم و سعی می کنیم مشکلات را با کمک خودشان مدیریت کنیم. در جلسات در خصوص تجربه های مدارس مختلف منطقه صحبت می کنیم تا از یکدیگر الگو بگیرند و دائم تاکید داریم که باید تمام ساحتی فعالیت ها را جلو ببرند. من معتقدم باید داخل مدرسه برویم و از کف مدرسه بازدید داشته باشیم. اینکه فعالیت اثرگذار روی دانش آموز را ببینیم اهمیت دارد.

مشاورین در مدارس منطقه۱۵ جایگاه مهمی دارند

شهریاری با اشاره به اهمیت جایگاه مشاورین در منطقه۱۵ عنوان می‌کند: مشاور در مدارس جایگاه مهم و ویژه ای دارد. بسیار می تواند راهگشا و موثر باشد و مشاوره به عنوان نقش محوری در مدرسه باشد تا در مدرسه تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به وجود مدارس خاص خوب و برندی که در منطقه۱۵ است، گفت: مدارسی داریم که عملکرد بسیار خوبی دارند و تلاش می کنیم تا تقویت شان کنیم. برای فعالیت های فراسازمانی منطقه هم برنامه هایی داریم. منطقه ۱۵ با همه مشکلات و آسیب ها در بسیاری از مسابقات حرف برای گفتن دارد و افتخارات زیادی کسب کرده است. برای مثال در کنکور رتبه های برتر خوبی دارد یا پژوهشسرای منطقه قطب کشوری نانو است.

شهریاری با اشاره به اینکه هر کسی چه شخص و چه نهاد اگر بخواهد به آموزش و پرورش کمک کند استقبال می کنیم، افزود: متاسفانه در منطقه۱۵ این استقبال وجود ندارد. من از حضور فعالیت سمن ها و خیریه ها در منطقه۱۵ استقبال و حمایت می کنم و در جلسه ای که در شهرداری بود و نماینده سمن ها حضور داشت این آمادگی را اعلام کردم. اگر آنها هم نمی توانند بیایند، بگویند که ما بیاییم. ناگفته نماند بسیج مالک اشتر و شهرداری و کمیته امداد و نیروی انتظامی در آن منطقه کنار آموزش و پرورش ایستاده اند، اما جای خالی کمک های مردمی در این منطقه به چشم می خورد. مشارکت در این منطقه بسیار ضعیف است و هر نوع ارتباطی ایجاد شود اهمیت دارد. نهادهای دولتی در کنار آموزش و پرورش بوده اند اما سمن ها و مردم نهادها و خیریه ها کمتر به آن منطقه اشتیاق دارند.
وی می افزاید: بعضی از کودکانی که در آن منطقه زندگی می کنند، کودکانی هستند که سرچهارراه هستند. در منطقه ۱۵ سمنی هست که اتباع را پوشش می دهد و قول هایی داده شده که بتوانیم کمک شان کنیم و شکل ظاهری پرونده های شان آماده شود و مابقی با خود سمن باشد. بسیاری از همین کودکان کار که در مسیر بهشت زهرا گل فروشی می کنند در همین منطقه۱۵ ساکن هستند و در مدارس آن منطقه درس می خوانند. مدرسه ای که همین کودکان کار در آن تحصیل می‌کنند، نیازمند کمک های مردم نهاد است و آموزش و پرورش منطقه۱۵ در کنار این مدرسه است که کمک کند تا مشکلات این دانش آموزان مانع تحصیل شان نشود.
شهریاری تاکید می‌کند: درآمدزایی در منطقه ۱۵ ضعیف است. طبیعتا بسیاری از فعالیتهای آموزش و پرورش درگیر موضوع درآمد است. در منطقه برای افزایش درآمدزایی کار گروهی تشکیل داده ایم و در آن کارگروه بررسی می کنیم که چه بخش هایی داریم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم. چندین طرح هم به شهرداری داده ایم تا ببینیم با چه ابتکاراتی می‌توانیم در منطقه افزایش درآمد داشته باشیم تا منجر به افزایش درآمد آموزش و پرورش شود.

نقل و انتقالات فرهنگیان منطقه۱۵ بالاست

شهرداری در مورد اقدامات انجام شده برای امر رفاهی فرهنگیان منطقه نیز می گوید: در مورد امور رفاهی فرهنگیان آن منطقه با چند موسسه صحبت کردیم تا کالای با کیفیت و برند زیر قیمت تخصیص دهند و امیدوارم تا مهرماه بسته ها آماده شود و زیر قیمت به همکاران ارائه دهند. در نظر داریم که انشاله کرونا تمام شد موضوع گردشگری همکاران را در داخل ایران و خارج از ایران پیگیر شویم. همچنین موضوع مسکن همکاران فرهنگی را در منطقه ۱۵ را پیگیر هستیم. این اقدامات برای این است که با ایجاد جذابیت در منطقه، ماندگاری همکاران ما در منطقه زیاد شود، زیرا ماندگاری همکاران فرهنگی ما در منطقه ۱۵ بالا نیست. نقل و انتقالات ما زیاد است. این برای ما چالش است و به ما آسیب می زند. اما اگر رفاهیات و خدمات به همکاران مان را بالا ببریم می تواند بسیار اثرگذار باشد. یکی دیگر از دغدغه های عمده ما این است که ما خدمات ورزشی و رفاهی نداریم و این در حالی است که ما چندین زمین ورزشی داریم و در کنار هنرستان ها و مجتمع های ورزشی قرار دارند. نقشه هوایی کار آماده شده و با مدیرکل شهر تهران هم صحبت کردم که اگر کسی در این زمین ها سرمایه گذاری کند، هم دانش آموزها استفاده می کنند و هم می تواند برای خود سرمایه گذار عایدی داشته باشد. اگر خیرین به این نقاط بیایند حتما سود خود را خواهند برد. در بعد تربیت بدنی نیز در منطقه ۱۵، زمین داریم، اما خیر نداریم و در این منطقه متقاضی برای وسایل ورزشی بالاست. همچنین مرکز درمانی خوبی در منطقه ۱۵ نداریم و در نظر داریم تجهیزات لازم را برای آن تهیه کنیم تا همکاران فرهنگی و دانش آموزان از همان منطقه بیایند و از آنها استفاده کنند.

هنرستان کم داریم و متقاضی زیاد

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۵ در ادامه خاطرنشان می‌کند: به همکاران گفته ایم تا دانش آموزان شاخص و نخبه در منطقه را شناسایی کنند. به عنوان مثال، فردی در گرافیک نخبه است و دیگری در تواشیح و یکی دیگر مهارت دیگری دارد که باید این افراد را شناسایی کنیم تا از ظرفیت اداره کل برای رشد این افراد استفاده شود و بعدها به عنوان سرمایه های کشور ماندگار شوند.
وی می افزاید: تعداد هنرستان های منطقه ۱۵ نیز، باید افزایش پیدا کند. اگر دانش آموز ما یک سال یا دوسال در هنرستان کار و دانش تحصیل کند، حتی اگر در سال دوم هم ترک تحصیل کنند، بیکار نمی مانند و این تجربه جهانی و ایران است. در واقع یادگیری مهارت برای دانش آموزان این منطقه واقعا لازم است. من از شهرداری هم خواستم که در مدارس ما مهارت آموزی را راه بیاندازد و از خیرین دعوت می کنم برای کم شدن آسیب در جامعه ای که همه ما در آن زندگی می کنیم به منطقه۱۵ توجه کنند و برای این منطقه هنرستان کار و دانش بسازند تا بچه های این منطقه خودشان را پیدا کنند. اگر۴۰ دانش آموز مهارتی پیدا کنند قطعا همان ۴۰نفری که می توانستند برای جامعه معضل شوند، کم می شوند. در این منطقه متقاضی هنرستان فنی و حرفه ای زیاد داریم ولی تعداد هنرستان ها پاسخگوی تعداد مراجعان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار