کسب سودهای کوتاه‌مدت، دلیل اصلی تمایل به فعالیت‌های سفته‌بازی

تهران ( پانا) - سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران می‌گوید ‌دلیل اصلی روی آوردن برخی سرمایه‌گذاران به دلالی و سفته‌بازی، کسب سودهای کوتاه‌مدت است، زیرا این فعالیت‌ها سودهای آنی دارد، اما سرنوشت یک سرمایه‌گذاری میان یا بلندمدت، نامعلوم است.

کد مطلب: ۱۱۲۳۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
کسب سودهای کوتاه‌مدت، دلیل اصلی تمایل به فعالیت‌های سفته‌بازی

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی دوم شهریورماه در نشست تصویری با اعضای دولت به مناسبت هفته دولت فرمودند: ‌«متأسفانه در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در کشور دچار اختلال شده و در این زمینه عقب هستیم که برای بر طرف کردن این مشکل، ابتدا باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در کشور رها شده و یا کُند پیش می‌روند، احیا شوند و هیچ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بلاتکلیف نماند.»

سرمایه‌گذاری یکی از عوامل اصلی تولید در کنار نیروی کار، انرژی و فناوری است؛ عاملی که با وجود اهمیت زیاد در تولید و اشتغال‌زایی اما با مشکلاتی در بخش‌های مختلف کشورمان از جمله بخش صنعت روبه‌رو است.

در این پیوند، «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران افزود: یکی از اصلی‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در ایران، موضوع ارز، بی‌ثباتی نرخ آن و تورم افسارگسیخته است.

به گفته این مقام صنفی، سرمایه‌گذاران برای ورود به هر پروژه، ابتدا برآوردی از هزینه‌ها، درآمدها و ریسک‌های موجود انجام می‌دهند، اما با شرایط یاد شده قادر به ارزیابی فنی و اقتصادی هیچ پروژه‌ای نیستند.

وی ادامه‌داد: به سرانجام رسیدن پروژه‌ها نیازمند صرف چند سال زمان است و در همه این سال‌ها حداقل ثباتی در اقتصاد نیاز است تا سرمایه‌گذاران بتوانند ریسک‌های موجود را ارزیابی کنند.

تنها یادآوری‌کرد:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته، چهار موافقت اصولی برای ساخت چهار کارخانه تولید تایر سنگین امضا کرد، اما تاکنون مسکوت مانده است.

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران، دلیل این مساله را نبود ارز عنوان کرد و افزود: ساخت هر یک از این کارخانجات به ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشت و قرار بود در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کردستان احداث شوند.

وی تاکیدکرد: اگر درصدد حمایت از تولید این قبیل تایرها هستیم، چرا از طرح توسعه یکی از شرکت‌های داخلی برای راه‌اندازی خط تولید تایر باری و کامیونی که زیرساخت‌های آن آماده بوده، نیروی کار آموزش دیده در اختیار داشته و تاکنون ۱۰ میلیون دلار نیز ماشین‌آلات خریداری کرده‌ است، حمایت نمی‌شود؟

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: در صورت حمایت از این شرکت و راه‌اندازی خط تولید تایر سنگین آن، می‌توان دست‌کم ۲۰ درصد نیاز کشور را از طریق همین شرکت تامین کرد.

وی بیان‌داشت: به تازگی نیز مسوولان عنوان کرده‌اند که زمین، امکانات و وام ارزان قیمت در اختیار تایرسازان قرار می‌دهند، اما بهتر است ابتدا یک ارزیابی از طرح‌هایی که در گذشته مجوز آنها را صادر کرده بودند انجام دهند که چرا به سرانجام نرسیده است؟

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران به سرمایه‌گذار دیگری اشاره کرد که به دلیل بی‌ثباتی‌های موجود قیمتی، حتی برای ساخت سالن‌ها و سوله‌های تولیدی خود، ارقام متفاوتی به پیمانکاران پرداخت کرد.

مظلومیت تولید در برابر واردات

وی گفت: اتفاقات حادث شده در این صنعت در سال‌های گذشته، حاکی از توجه بیشتر به واردات در مقابل تولید است، به گونه‌ای که دیده شده واردکننده‌ای برخلاف مقررات موجود، موفق شده برای واردات تایر ساخته شده به تاریخ دو سال قبل مجوز بگیرد.

سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران اضافه‌کرد:‌ نظیر چنین اتفاقی و حمایت از واردات تایر، در خصوص معافیت عده‌ای از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز، معاف شدن موفق تایرهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری و غیره در سال‌های گذشته دیده شده که نشان می‌دهد آن دلسوزی که برای واردات این اقلام (هرچند برای رفع مشکلات) انجام می‌شود، برای گسترش امکانات تولید و سرمایه‌گذاری در تایر در کشور وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۱۵ هزار و ۹۸۳ تن تایر خودرو از ابتدای امسال تا پایان مردادماه و رشد ۲۷‌ درصدی آن در همسنجی با پارسال است

این میزان تولید مشتمل بر ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۵۹ حلقه تایر است که از نظر تعداد نیز رشد ۲۶‌درصدی در مقایسه با پنج ماهه پارسال نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار