هشدار درخصوص خیز مجدد کرونا در چند استان کشور

تهران (پانا) - معاون بهداشت وزارت بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استانهای دیگر خبر داد و گفت هر زمان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پایین می آید، خیز بیماری شروع می شود.

کد مطلب: ۱۱۲۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
هشدار درخصوص خیز مجدد کرونا در چند استان کشور

به گزارش وبدا، علیرضا رییسی، درخصوص وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: از آغاز همه گیری کرونا تاکنون حدود هفت ماه می گذرد که علیرغم پیچیدگی ها و رفتارهای ناشناخته و عجیب این ویروس، صداقتی هم در وجودش دارد و آن این است که هر کسی به قلمرویش وارد شود را حتما مبتلا می کند و تنها چیز ثابت در دنیا درباره این ویروس همین موضوع است. بنابراین، هر زمان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پایین می آید، خیز بیماری شروع می شود؛ این افت و خیزها را در این بیماری زیاد مشاهده کرده ایم.

وی افزود: اسفندماه که این بیماری شروع شد و اوج گرفت؛ ابتدا موارد بیماری را در دو استان قم و گیلان داشتیم و سپس کل کشور و بعد از آن شاهد بودیم مردم بسیار خوب پروتکلها را رعایت کردند و مسافرتها نیز کم شد و به این ترتیب شاهد افت بیماری بودیم تا اردیبهشت ماه که تقریبا بیماری به سمت مهار شدن حرکت می کرد.

رییسی ادامه داد: بعد از آن در تعطیلات عید فطر دوباره مسافرت ها شروع شد و عدم رعایت پروتکل ها را شاهد بودیم؛ به طوریکه میزان رعایت پروتکل ها در فروردین ماه ۷۸ درصد و در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به حدود ۱۷.۵ درصد رسید و به دنبال آن خیز شدید بیماری را در اواخر خرداد و مردادماه شاهد بودیم.

وی افزود: بعد از آن نیز مجددا رعایت پروتکل ها و زدن ماسک را شاهد بودیم و مسافرت های آنچنانی نداشتیم و این موضوع باعث افت مجدد بیماری شد. به این ترتیب اواخر مردادماه شاهد افت بیماری بودیم؛ به طوری که میزان بستری ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: اما در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرت ها آغاز شد. این درحالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می شود و این اتفاق متاسفانه دارد می افتد؛ به طوریکه هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به عنوان مثال در تهران در مقایسه دو هفته اخیر با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران و بستری ها دو برابر شد.

وی گفت: در برخی استان های دیگر هم شاهد خیز بیماری هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکل ها بتوانیم این خیز را مهار کنیم و به آرامش نسبی بازگردیم.

رییسی همچنین تصریح کرد: از گروه بزرگی از مردم که پروتکل ها را رعایت می کنند، سپاسگزاریم و مردم بدانند همکاران بهداشتی و درمانی ما در سراسر کشور شبانه روز وقت می گذارند و دچار خستگی زیادی هستند و این می تواند بر روی خود این عزیزان تیز اثر بگذارد. بسیاری از همکاران در مواجهه با بیماران، خود نیز در معرض خطر هستند. بنابراین، مردم پروتکل ها را جدی بگیرند؛ فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و شست و شوی دستها مواردی هستند که قطعا می توانند در کنترل بیماری موثر باشند.

وضعیت تامین واکسن آنفلوآنزا در کشور

رییسی در ادامه درخصوص واکسن آنفلوآنزا نیز بیان کرد: کشورهایی که اکنون در فصل سرما هستند و در گذشته شاهد اپیدمی آنفلوآنزا در آن کشورها بودیم، اکنون به طور خیلی چشمگیری میزان شیوع این بیماری در آن کشورها کاهش یافته است؛ یعنی میزان شیوع آنفلوآنزا تقریبا یک دهم قبل شده است. زیرا رعایت مسائل بهداشتی برای بیماری‌ های تنفسی واگیردار همین مسائلی است که برای عدم ابتلا به کرونا نیز رعایت می ‌شود؛ مواردی مانند فاصله‌ گذاری اجتماعی، عدم تجمع و زدن ماسک در کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا نیز بسیار موثر است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۴ درصد مردم در کشور در حال استفاده از ماسک هستند، انتظار ما هم این است که در پاییز پیش رو میزان شیوع بیماری آنفلوآنزا بسیار پایین ‌تر از سال قبل باشد. همین اقداماتی که برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا انجام می‌شود برای عدم ابتلا به آنفلوآنزا هم موثر است.

وی درخصوص واکسن آنفلوآنزا نیز تصریح کرد: نباید فراموش کنیم این واکسن حدود ۴۰ درصد در پیشگیری از بیماری نقش دارد؛ این یعنی افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق می ‌کنند، در برابر بیماری ۱۰۰ درصد ایمن نخواهند بود؛ زیرا آنفلوآنزا ویروسی است که مرتبا خود را تغییر می‌ دهد و می‌ تواند از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند؛ البته این موضوع تازه‌ ای نیست و هرسال واکسن آنفلوآنزا همین میزان ایمنی ایجاد می ‌کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که تزریق واکسن آنفلوآنزا به چه کسانی توصیه می‌ شود، اظهار کرد: افراد در معرض خطر و کسانی که از نظر ابتلا به بیماری آسیب ‌پذیر هستند، باید واکسن را تزریق کنند. این افراد شامل خانم‌های باردار، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، کسانی که بیماری تنفسی مزمن دارند، کسانی که تحت عمل پیوند قرار گرفتند، افراد دیالیزی و افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

رییسی ادامه داد: برای افراد تحت پوشش ما در سطح مراکز بهداشتی درمانی روستاها و حاشیه شهرها تصمیم‌ گیری شد تا مادران باردار همگی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گیرند، حتی مادران باردار که تحت پوشش ما نیستند، می ‌توانند به مراکز ما در سطح شهر یا روستا مراجعه کنند و پس از ثبت کد ملی واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. به جز افراد نام برده شده برای سایر افراد توصیه نمی ‌کنیم که اقدام به تزریق واکسن کنند. به نوجوانان، میانسالان و افراد سالم توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی واکسن وارد داروخانه‌ های سطح شهر خواهد شد که آن هم برای افراد دارای بیماری و سالمند است که با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی واکسن دریافت کنند. امیدواریم تا آخر شهریورماه و هفته اول مهر واکسن به دستمان برسد. همه‌ دنیا متقاضی دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند و میزان تولید آن محدودیت خاص خود را دارد. امیدواریم با تخصیص ارز و ارسال واکسن به کشور، گروه های آسیب پذیر را تحت پوشش قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار