امینی: هیات تطبیق مصوبات شوراها درباره مصوبات نامگذاری حق اظهارنظر ندارد

تهران (پانا) - نایب رئیس شورای شهر تهران گفت در نام‌گذاری خیابان‌ها نیز در حقیقت اعضای شورای شهر به اعتبار رایی که از شهروندان گرفته‌اند، معتمدین شهروندان هستند و به‌دلیل اینکه معتمد شهروندان بودن قانون حق نام‌گذاری اماکن، معابر و... را برای اعضای پارلمان محلی قائل شده‌است و هیات تطبیق نمی‌تواند برای خود حق اظهارنظر در خصوص نامگذاری‌های شورا که تصمیمات شورا محسوب می‌شوند قائل شود.

کد مطلب: ۱۱۲۲۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
امینی: هیات تطبیق مصوبات شوراها درباره مصوبات نامگذاری حق اظهارنظر ندارد

سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و سی و ششمین جلسه علنی شورا که صبح روز یکشنبه بیست و سوم شهریورماه برگزار شد با اشاره به تفکیک میان مصوبات و تصمیمات شوراها گفت: در پارلمان ملی نیز مصوبات به مصوبات ماهوی و تصمیمات تقسیم می‌شوند. بر همین اساس شورای نگهبان تنها حق دارد مصوباتی را که جنبه ماهوی دارند با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و در صورت مغایرت با این دو منبع به آنها ایراد بگیرد، اما چنین حقی را راجع به تصمیمات نمایندگان مجلس برای خود قائل نیست.

عضو حقوقدان شورای شهر تهران با ذکر مثال‌هایی بیان کرد: رای اعتماد نمایندگان به هیات دولت از جمله این موارد است و شورای نگهبان در خصوص دارا بودن یا نبودن تخصص‌ها و شرایط وزراء برای خود حق اظهارنظر قائل نیست. در نام‌گذاری خیابان‌ها نیز در حقیقت اعضای شورای شهر به اعتبار رایی که از شهروندان گرفته‌اند، معتمدین شهروندان هستند و به‌دلیل اینکه معتمد شهروندان بودن قانون حق نام‌گذاری اماکن، معابر و... را برای اعضای پارلمان محلی قائل شده‌است و هیات تطبیق نمی‌تواند برای خود حق اظهارنظر در خصوص نامگذاری‌های شورا که تصمیمات شورا محسوب می‌شوند قائل شود.

امینی ادامه داد: در ادوار گذشته نیز رویه چنین بوده است که تصمیمات راجع به نام‌گذاری‌ها صرفاً جهت اطلاع به هیات تطبیق ارسال می‌شده و هیات تطبیق نیز هیچ‌گاه در خصوص این تصمیمات ورود ماهوی و اظهارنظر نمی‌کرد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر ماهوی هیات تطبیق در خصوص نام‌گذاری‌های شورا افزود: ورود هیات به نامگذاری‌ها موضوع جدیدی است و متاسفانه دولتی که هم‌جنس ماست و معتقدیم باید به نهادهای انتخابی باتوجه به جایگاه پیش‌بینی شده این نهادها در قانون اساسی بها دهد و شان و منزلت آنها را حفظ کند، اینگونه دایره را در خصوص کارهایی که قانون‌گذار در حیطه اختیار این نهادها قرار داده است تنگ می‌کند و احساس می‌کند در ارتباط با همه تصمیمات متخذه حق اظهارنظر دارد.

عضو شورای شهر تهران در پایان ادامه داد: چنین رویه‌ای صحیح نیست و در مجلس نیز چنین رویه‌ای وجود ندارد و شورای نگهبان صرفا نسبت به مصوبات ماهوی اظهارنظر می‌کند و ما نیز توقع داریم دولت محترم و نمایندگان آن بیش از شورای نگهبان نسبت به مصوبات پارلمان ملی، حقی برای خود قائل نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار