ملکی: کتاب درسی امر حاکمیتی است و نمی‌توان به تناسب ذائقه این و آن، تغییرش داد

برای آموزش و پرورش عشایری برنامه جدی داریم/مالکیت معنوی کتاب‌های درسی متعلق به سازمان پژوهش است/باید اصلاحات کتاب‌های درسی را دقیق‌تر و کارشناسی‌شده تر پیگیری کنیم

تهران (پانا) - به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مالکیت معنوی کتاب‌های درسی متعلق به این سازمان است ولی بهتر ازست تغییرات با مشورت و همفکری مولفان انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۲۲۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: کتاب درسی امر حاکمیتی است و نمی‌توان به تناسب ذائقه این و آن، تغییرش داد

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست خبری روز یک‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۹۹ با موضوع تولید محتوای آموزشی و تغییرات کتاب‌های درسی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره مالکیت معنوی کتاب‌های درسی و گلایه برخی مولفان درمورد تغییرات مطالب کتاب‌ها بدون اطلاع مولفان اظهار کرد: مولفان کتاب‌های درسی، چه یک نفر و چه چند نفر باشند، مالکیت معنوی و حقوقی بر کتاب ندارند و این موضوع نیز در قراردادشان تصریح شده است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش حق دارد متناسب با اهداف کتب درسی و شرایط فرهنگی، علمی، اجتماعی جامعه و در راستای مصالح کشور تغییراتی در محتوای کتاب‌های درسی ایجاد کند، ولی بهتر است این تغییرات با همفکری و مشورت مولفان صورت گیرد. گاه اتفاق می‌افتد که سازمان لازم می‌بیند تغییراتی در محتوای کتاب درسی صورت دهد و از طرفی به مولف دسترسی ندارد، در اینجا سازمان حق تغییر دارد.

ملکی با تاکید بر مالکیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر کتاب‌های درسی گفت: فرق میان کتاب درسی و غیردرسی این است که در کتاب غیردرسی مولف مالک معنوی کتاب است؛ در حالی که کتاب درسی امر حاکمیتی است و امر حاکمیتی را نمی‌توان به تناسب ذائقه این و آن، تغییر داد.

تا سال آینده برای عشایر و ازجمله برای مناطق دوزبانه محتوای آموزشی تولید خواهیم کرد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار پانا درباره گلایه مدیرکل آموزش عشایری از سازمان مبنی بر بی‌توجهی در تدوین و تولید کتاب‌های متناسب با مدارس عشایری گفت: من تصدیق می‌کنم که در مورد آموزش عشایری اقدامات اساسی صورت ندادیم و تنها اقدامات موردی انجام شد.

وی افزود: کتاب‌های عشایری را به طور جدی در برنامه داریم و تا سال آینده برای عشایر و ازجمله برای مناطق دوزبانه محتوای آموزشی تولید خواهیم کرد.

ملکی در پایان تاکید کرد: باید اصلاحات کتاب‌های درسی را دقیق‌تر و کارشناسی‌شده تر پیگیری کنیم تا کارهای ما باعث آرامش والدین باشد. ما باید تغییرات کتاب‌های درسی را متناسب با نیازها و ضرورت‌ها انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار