یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

اسرائیل، اعراب، ترامپ؛ بازی ‌پیش‌باخته با برگ‌های سوخته

هانی‌زاده: عربستان سعودی و پادشاهی عمان هم قبل از انتخابات آمریکا، رابطه خود با رژیم صهیونیستی را علنی می‌کنند/ برقراری این روابط منجر به خیزش‌های مردمی و شورش‌های داخلی می‌شود/ کسی به کمک ترامپ نخواهد شتافت

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برقراری روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان فلسطین است تاکید کرد رئیس‌جمهوری آمریکا در زمین سوخته بازی می‌کند و کشورهای عربی، برگ برنده‌ای برای وی نخواهند بود.

کد مطلب: ۱۱۲۲۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اسرائیل، اعراب، ترامپ؛ بازی ‌پیش‌باخته با برگ‌های سوخته

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره برقراری روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، گفت: برقراری رابطه بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، خیانت بزرگی به آرمان ملت فلسطین و محور مقاومت تلقی می‌شد. همچنان که پیش‌بینی می‌شد بعد از امارات متحده، بحرین دومین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که رابطه خود را رژیم صهیونیستی، علنی می‌کند. این رابطه در حالی صورت می‌گیرد که ملت فلسطین همچنان تحت فشارها و محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند و این رژیم هر روز حملات خود را علیه مردم غزه ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان‌ماه آینده برگزار می‌شود و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از هر ابزاری برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کند، آمریکا به کشورهای کوچک و کم‌ظرفیت حوزه خلیج فارس فشار وارد کرد که رابطه خود را با اسرائیل علنی کنند. به همین دلیل طی هفته‌های اخیر با توجه به اینکه دونالد ترامپ تمام برگ‌های برنده انتخاباتی خود را از دست داده است به امارات و بحرین فشار وارد کرد تا رابطه خود را با اسرائیل علنی کنند تا به عنوان برگ برنده انتخاباتی در اختیار وی باشد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سه ماه اخیر با یک بحران اجتماعی گسترده‌ای در اراضی اشغالی مواجه شده است. تظاهراتی که از سوی یهودیان ساکن اراضی اشغالی علیه فساد نخست وزیر اسرائیل و همچنین تبعیض ناروایی که علیه یهودیان سِفاردی (یهودیان سِفارادی، به یهودیانی گفته می‌شود که در کشورهای مشرق زمین و آفریقا زندگی می‌کرده‌اند. بخشی از یهودیان که دارای آداب و رسوم خاص هستند. یهودیان سفارادی بیشتر در کشورهای عرب - مسلمان زندگی می‌کردند) صورت می‌گیرد، موجب شده است که بنیامین نتانیاهو در آستانه استعفا قرار بگیرد و ممکن است کابینه وی سرنگون شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: بنابریان ترامپ برای نجات دادن نتانیاهو از سقوط، دو کشور کوچک امارات و بحرین را مجبور کرد با اسرائیل وارد روابط دیپلماتیک شوند. و این برگ برنده‌ای موازی باشد در اختیار نتانیاهو و ترامپ. به همین دلیل بعد از برقراری این روابط، رئیس دفتر سیاس حماس (اسماعیل هنیه) وارد بیروت شد و در یک نشست با رهبران جنبش‌های فلسطینی در لبنان، راهکارهای مبارزه موازی با رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عرب را طراحی کرد. همچنین دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نشان می‌دهد یک جبهه گسترده‌ای علیه سیاست‌های عادی‌سازی روابط رژیم‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی تشکیل شده است و در آینده رژیم‌هایی که با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند در تقابل با ملت‌های اسلامی، عربی و فلسطین قرار می‌گیرند و این کمک خواهد کرد که رژیم‌های مرتجع عرب از دایره اسلامی و عربی خارج شوند و به عنوان دشمن دوم ملت فلسطین تلقی شوند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه بحرین در آینده هزینه‌های سنگینی پرداخت خواهد کرد، گفت: زیرا بیش از 80 درصد از مردم بحرین با حاکمیت آل خلیفه مخالف هستند و عادی‌سازی روابط با اسرائیل هم موجب خشم مردم بحرین خواهد شد.

سیاست‌های ترامپ شکست خورده است

وی تاکید کرد: اکنون شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بسیار پایین است و این برگ‌های سوخته نمی‌تواند وی را نجات دهد. حجم آسیب‌های اقتصادی در طول شش ماه گذشته بر اثر گسترش ویروس کرونا به 7 ترلیون دلار رسیده است. بیش از سه ماه است که مردم آمریکا به ویژه سیاه‌پوستان در سی ایالت مختلف این کشور علیه حاکمیت دونالد ترامپ و تبعیض نژادی موجود دست به تظاهرات می‌زنند. شمار بیکاران آمریکایی از 45 میلیون نفر تجاوز کرده است و این نشان می‌دهد که تمام سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ در ایالات متحده با شکست مواجه شده است و طبق آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن نامزد حزب دموکرات از شانس بیشتری برای پیروزی در مقابل ترامپ برخوردار است.

حسین هانی‌زاده اظهار کرد: قطعا بعد از بحرین، عربستان سعودی و پادشاهی عمان نیز دو کشوری خواهند بود که تحت فشار آمریکا و تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رابطه خود را با رژیم صهیونیستی علنی خواهند کرد. به هر حال این کشورها از دایره عربی و اسلامی خارج شدند و تمام تصمیمات و سیاست‌های مشترک عربی را زیر پا گذاشتند و بدون مراجعه به اتحادیه عرب با اسرائیل رابطه برقرار کردند و این موجب خشم ملت‌های اسلامی و عربی علیه این کشورها خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: طبیعتا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به لحاظ داخلی، ساختار شکننده‌ای دارند مخصوصا بحرین که حدود 10 سال است با تظاهرات گسترده مردمی مواجه است و برقراری رابطه بین امارات و بحرین و سایر کشورها، به خیزش‌های مردمی و شورش‌های داخلی منجر خواهد شد و این کشورها هیچگونه بهره‌ای ار برقراری رابطه با اسرائیل نخواهند بود. تجربه نشان داده است هرگاه رژیم صهیونیستی با یک کشور عربی رابطه برقرار کرده است، آن کشور عربی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با سلسله چالش‌هایی مواجه شده است. نمونه آن اردن و مصر است که برقراری رابطه آن‌ها با رژیم صهیونیستی، کمکی به وضعیت اقتصادی این کشور نکرد بلکه این دو کشور را فقیرتر کرده است. این امر قطعا منجر به خیزش‌های داخلی علیه ساختار شکننده کشورهای خلیج فارس خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: دونالد ترامپ در زمین سوخته بازی می‌‌‌کند، کشورهای عربی برگ‌های سوخته‌ای هستند که به نجات و کمک رئیس‌جمهوری آمریکا نخواهند شتافت. تمام این تحرکات ترامپ در منطقه و خدمت مجانی ترامپ به لابی صهیونیستی به پیروزی ترامپ در انتخابات آینده کمک نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار