واکنش صریح استاندار سیستان و بلوچستان نسبت به تعطیلی فرودگاه کنارک؛

تکلیف بلیط‌های فروخته شده به مقصد چابهار چه می‌شود؟

زاهدان (پانا) - تعطیلی غیرمنتظره فرودگاه کنارک و سردرگمی مسافران چابهار از پنجشنبه هفته گذشته واکنش صریح و گلایه مندی شدید استاندار سیستان و بلوچستان را در پی داشت.

کد مطلب: ۱۱۲۲۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تکلیف بلیط‌های فروخته شده به مقصد چابهار چه می‌شود؟

شرکت مالک فرودگاه چابهار- کنارک به شکلی غیرمنتظره و دقیقاً یک روز قبل از تعطیلی این فرودگاه، در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به علت تعمیرات سطح پروازی و سیستم‌های ناوبری و رفع ایرادات به وجود آمده در بخش‌های سوخت‌رسانی، باند فرودگاه چابهار از پنجشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و امکان نشست و برخاست پروازهای مسافری را ندارد .

این تعطیلی ناگهانی آن هم با وجود بلیط های فروخته شده به مقصد چابهار سبب سرگردانی مسافران شد به طوری که هواپیماهای حامل این مسافران به ناچار فرودگاه ایرانشهر را برای فرود انتخاب کردند و مسافران به صورت زمینی به چابهار منتقل شدند. پس از این اتفاق معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با اشاره به تعطیل شدن فرودگاه کنارک با تصمیم نیروی هوایی ارتش انجام شده است، اعلام کرد: با رایزنی انجام شده با یکی از شرکت‌های هواپیمایی روزانه دو پرواز به فرودگاه ایرانشهر انجام می‌شود تا خدمت رسانی به مردم دچار وقفه نشود.

شب گذشته نیز احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از تعطیلی فرودگاه کنارک به شدت اظهار گلایه مندی کرد و گفت: فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کند و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را مجدداً بازگشایی کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، وی اظهار کرد: روز پنجشنبه بیستم شهریور پروازهای فرودگاه کنارک شرکت عقاب عسلویه وابسته به نیروى هوائى لغو و این فرودگاه تعطیل شده که این امر موجب سرگردانی مسافرین در تهران و در چابهار شده است .

وی ادامه داد: گفته مى شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند .

استاندار با بیان اینکه نیروی هوایی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ و هم اکنون در حوزه امنیت نقش موثری دارند؛ تصریح کرد: توصیه من به مسئولان نیروی هوایی این است که از مردم برای این کار عذرخواهی کنند و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را راه اندازی کنند.

موهبتی اظهار کرد: ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تاکید دارند را سبب شده است .

وی ادامه داد: در دولت‌های قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد، اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است .

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابجا شد و بر همین اساس با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، رییس جمهور در اردیبهشت ماه سال ٩٣ طی مکاتبه ای به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری را برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار دهند، متاسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعه‌ی آن صورت نگرفت .

موهبتی گفت: دولت تصمیم گرفت که فرودگاه جدیدی را بسازد لذا طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد که به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغاز شده است .

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فرودگاه جدید در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارد؛ افزود: مجموعه منطقه آزاد به دلیل اینکه با گذشت ۲۷ سال از عمر آن فاقد مرز هوایی، زمینی و دریایی بوده است، نتوانسته به اهداف خود برسد، بنابراین در سال گذشته مجوز توسعه آن با پیگیری دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی اخذ شد .

احمدعلی موهبتی ادامه داد: بر اساس این طرح محدوده منطقه آزاد به ۸۲ هزار کیلومتر مربع افزایش یافته و فرودگاه بین المللی چابهار در محدوده منطقه آزاد طراحی شده است .

وی تصریح کرد: متاسفانه گفته مى شود پنجشنبه گذشته پروازهای فرودگاه کنارک در اعتراض به ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط نیروی هوایی تعطیل شد و این موضوع نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است.

استاندار بیان کرد: با وجود مصوبه شورای تأمین استان بر عدم تعطیلی، فرودگاه تعطیل شده است و همچنان سنگ‌اندازی و بهانه‌تراشی در این راستا ادامه دارد .

موهبتی افزود: دولت خود را موظف می‌داند بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که سواحل مکران را گنج پنهان می دانند؛ این دستور را برای توسعه سواحل مکران عملی کند و مهمترین و ضروری‌ترین امر در این راستا وجود فرودگاه است که چابهار را به مراکز قدرت و ثروت نزدیک کند .

وی اظهار کرد: گره اساسی توسعه سواحل مکران، نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا است که حاضر نیستند برای مراکز نظامى پرواز بگذارند .

استاندار ادامه داد: فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایه‌گذار خارجی و داخلی حاضر نیست که با این شرایط سرمایه‌گذاری کند، چرا که این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است که درکی از سرمایه‌گذاری و توسعه ندارد .

موهبتی گفت: امیدواریم فرودگاه بین المللی چابهار ظرف ۳ ماه آینده راه‌اندازی شود و در راستای این امر هم اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۵ پیمانکار در این پروژه مشغول به فعالیت هستند که ظرف سه ماه آینده بتوانیم فرودگاه بین المللی چابهار را راه اندازی کنیم و گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، مرتفع شود .

وی گفت: در حال حاضر برقراری پروازهای چابهار به مقصد ایرانشهر برنامه‌ریزی‌شده و از آنجا نیز مسافرین با اتوبوس های تشریفاتى به چابهار منتقل خواهند شد .

استاندار تاکید کرد: از مردم انتظار داریم که با تحمل این مشکل در این امر ما را همراهی کنند تا ظرف سه ماه آینده فرودگاه چابهار به بهره‌برداری برسد .

ادامه همکاری مشروط به توقف احداث فرودگاه چابهار است

سعید چلندری معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار نیز درباره مشکل پیش آمده برای انجام پروازهای شرکت های هواپیمایی به فرودگاه کنارک در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه آزاد چابهار فاقد فرودگاه مستقل است، پروازها از طریق فرودگاه کنارک که یک فرودگاه نظامی است و خارج از محدوده منطقه است، انجام می شد.

وی با بیان اینکه در دهه های گذشته تاکنون منطقه آزاد چابهار هزینه‌های ترمینال مسافری و سایر هزینه های جاری و عمرانی فرودگاه کنارک را تقبل و پرداخت کرده است، اظهار کرد: برای نمونه سال گذشته برای بازسازی ترمینال مسافری این فرودگاه ۷.۵ میلیارد تومان از سوی منطقه آزاد چابهار هزینه شد و به تازگی نیز ۱.۵ میلیارد تومان برای امور تاسیساتی و سرمایشی فرودگاه اختصاص یافته است.

چلندری اظهار کرد: یازدهم شهریور ماه فرودگاه کنارک بدون اطلاع رسانی به منطقه آزاد چابهار در نامه‌ای به شرکت‌های هوایی اعلام کرد که به دلیل نارسایی و پوسیدگی لوله‌های سوخت، پروازها تا اطلاع ثانوی در این فرودگاه تعطیل است.

وی افزود: پس از این نامه، در گفت و گویی که با مسئولان فرودگاه انجام و به آنان پیشنهاد شد به جای تعطیل کردن فرودگاه، شرایط جدید برقرار شود زیرا برخی مدل‌های هواپیما که به این منطقه پرواز دارند، نیازی به سوخت گیری در فرودگاه را ندارند.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار ادامه داد: با این حال طی تماسی که با مدیریت فرودگاه داشتم، اعلام کردند که باند فرودگاه دچار ترک خوردگی شده است؛ پس از آن، از فرودگاه درخواست کردیم که با یک باند موجود خدمات دهی به پروازها را انجام دهد تا باند دوم بهسازی شود اما پاسخی به ما داده نشد.

چلندری عنوان کرد: پس از آن از طریق معاون عملیات پروازی یکی از شرکت هواپیمایی اطلاع یافتیم که دستگاه کمک ناوبری فرودگاه کنارک را هم خاموش کرده اند و علت آن وجود اشکال اعلام شده است، در صورتی که تا آن لحظه گزارشی مبنی بر خطا و انحراف در عملکرد دستگاه از سوی ایرلاین ها عنوان نشده بود، از این رو به آنها اعلام کردیم می توان با همکاری شرکت فرودگاهها و ناوبری کشور مشکل را رفع کرد که این موضوع نیز بی نتیجه ماند.

وی افزود: با وجود اطلاع رسانی به منطقه آزاد چابهار، در همان روز ۱۱ شهریور ماه این سازمان در نامه‌ای به فرمانده نیروی هوایی ارتش ضمن بیان اهمیت فرودگاه کنارک در توسعه منطقه چابهار و رفع محرومیت ها و نقش آن در خدمت رسانی به مردم، آمادگی خود را برای رفع مشکلات فرودگاه کنارک اعلام کرد به طوری که پروازها متوقف و تعطیل نشود بلکه به صورت محدود جریان داشته باشد.

معاون منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: پس از آن در تاریخ ۱۳ شهریور ماه جلسه شورای تامین شهرستان کنارک به‌منظور جلوگیری از تعطیلی فرودگاه تشکیل شد و صورت جلسه را برای منطقه آزاد ارسال کردند.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از این تصمیم در مکاتبه با سازمان هواپیمایی کشوری، نیروی هوایی و فرمانداری کنارک، منطقه آزاد چابهار آمادگی خود را برای حل مشکلات با تمام توان و امکانات در حداقل زمان اعلام کرد که باز هم پاسخی دریافت نشد.

چلندری ادامه داد: دو روز بعد در پانزدهم شهریور ماه جانشین نیروی هوایی ارتش سفری به منطقه داشت؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با وی خواستار کمک برای رفع مشکل و تداوم خدمات رسانی به مردم شد که جانشین نیروی هوایی ارتش این کار را به توقف احداث فرودگاه جدید چابهار مشروط کرد.

وی با یادآوری اینکه احداث فرودگاه چابهار بر اساس مصوبه دولت با سرعت به پیش می رود گفت: مجدداً در تاریخ ۱۶ شهریور ماه شرکت عقاب عسلویه (بهره بردار ومدیریت فرودگاه کنارک) در نامه‌ای به شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند با توجه به اینکه منطقه آزاد چابهار امنیت پروازها را تامین نکرده و به رفع مشکلات فرودگاه اهمیت نمی دهد، مشکلات مربوطه را با تلاش پرسنل نیروی هوایی مرتفع کردیم و پروازها تا بیستم شهریور ادامه می‌یابد و اگر مشکل حل نشود، فرودگاه تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: ادعای اهمال در تامین امنیت پروازها از سوی منطقه آزاد چابهار در حالی مطرح می شود که طبق قانون شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری متولی امنیت پروازها در کشور است و در فضای کنترلی(TMA) فرودگاه کنارک و داخل فرودگاه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین ضمن ارسال پاسخ نامه آن شرکت به ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری و بدون اعلام به ایرلاین‌ها به منظور جلوگیری از خدشه دار شدن وجهه نظام مجدداً اعلام شد این سازمان آمادگی خود را برای رفع مشکلات احتمالی بوجود آمده اعلام می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار