اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از بازداشت سلطان قبر تا حکم حبس برای فرد هتاک به مردم مازندران

تهران (پانا) - آغاز پیک جدیدِ خفیفِ کرونا در کشور، جریمه برای بیرون انداختن ماسک از خودرو، نامه‌ وزیر بهداشت به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت برای پایان تحریم‌های آمریکا، بازداشت سلطان قبر، آخرین وضع پرونده «محمدعلی نجفی» و صدور حکم فرد هتاک به مردم مازندران بخشی از اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
از بازداشت سلطان قبر تا حکم حبس برای فرد هتاک به مردم مازندران

در سومین هفته از شهریورماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۳۹ هزار و ۱۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که حال ۳۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ وخیم است. همچنان 28 استان در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار دارند.

آغاز پیک جدیدِ خفیفِ کرونا در کشور

همچنین در روند کشوری بیماری کووید۱۹ در اواخر این هفته یک پیک جدید خفیف در حال شکل‌گیری است و روند مختصر صعودی یا شروع پیک خفیف و جزئی در ۱۹ استان دیده می‌شود. طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا در محاسبات روند بیماری کووید۱۹، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود همچنین دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته است و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود. برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید۱۹ در هفته اخیر، در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.

در روند کشوری بیماری، تعداد کل موارد مرگ و ابتلا نسبت به هفته پیش کاهش یافته بود اما به نظر می‌رسد در اواخر این هفته یک پیک جدید خفیف در حال شکل‌گیری باشد. روند مختصر صعودی یا شروع پیک خفیف و جزئی در ۱۹ استان اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و گلستان دیده می‌شود.

جریمه برای بیرون انداختن ماسک از خودرو

حدود هفت ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا گذشته است و در این مدت مباحث آموزشی و نکات مهم بهداشتی بارها و بارها از طریق رسانه ها به طرق مختلف در اختیار آحاد شهروندان قرار گرفته است. از این روی هنوز هستند تعداد معدودی که بهداشت محیطی و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و اقدام به پرت کردن دستکش و ماسک خود از پنجره خودرو به بیرون می‌کنند و با این کار خود، علاوه بر آنکه محیط زیست پیرامون ما را آلوده کرده اند باعث انتقال بخش اعظمی از آلودگی ها به اطراف و خیابان هم می‌شوند. سرهنگ علی همه‌خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در هفته‌ای که گذشت تاکید کرد که بیرون انداختن ماسک از پنجره خودرو تخلف محسوب شده و برای خودرو جریمه صادرخواهد شد.

نشست اضطراری وزیر بهداشت با فعالان دارو

به دنبال برخی مشکلات در تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، نشست مشورتی اضطراری وزیر بهداشت با انجمن‌های صنفی، سندیکاها و فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی برگزار شد. در این نشست عنوان شد که تخصیص ارز نیز با توجه به تخصیص ۱۴۰۲ میلیون دلاری ارز دارو و تجهیزات پزشکی کاهش ۲۱ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته مشاهده می‌شود؛ در حالی که با تامین ۹۶۹ میلیون دلار ارز از این منابع تخصیصی، تامین ارز تا ۱۵ شهریورماه نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی را نشان می دهد و به طور اخص در مورد تامین ارز بانکی دولتی کاهش ۵۱ درصدی مشاهده می‌شود. وزیر بهداشت در این نشست ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و اولویت تولید ملی و تولید مواد اولیه در کشور، از پیگیری مجدانه موضوع تخصیص و تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی و تسهیل و تسریع در فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص و تامین ارز و لزوم ارتقای هماهنگی بین بخشی و همراهی بیشتر در بخش‌های اقتصادی کشور با توجه به اهمیت، ضرورت و اولویت بی‌بدیل سلامت و کالاهای سلامت محور به ویژه مواد اولیه دارویی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت و تاکید کرد: وزارت بهداشت با توان حداکثری خود در کنار تامین کنندگان و فعالان این حوزه قرار دارد و توفیق در این مسیر، هماهنگی دولت و بخش خصوصی و البته نگاه ویژه بخش‌های حاکمیتی را طلب می‌کند و با برخی شیوه‌های گذشته قاعدتاً برای شرایط دشوار پیش رو در پاییز و زمستان نمی توان آنگونه که باید و شاید حاضر و ظاهر شد.

نامه‌ وزیر بهداشت برای پایان تحریم‌های آمریکا

در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دارو و تجهیزات پزشکی نیز تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارند که این مساله مشکلاتی را برای نظام سلامت کشور ایجاد کرده است. در هفته‌ای که گذشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به دکتر تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی خواستار فراخوانی جهانی برای پایان دادن تحریم های نامشروع و یکجانبه ایالات متحده شد. سعید نمکی در این نامه خطاب به دکتر تدروس آدهانوم تاکید کرده است: زمان فراخوان جهانی فرا رسیده که همه تحریم ها برداشته شود و سلامت افراد تحت تاثیر به خطر نیفتد. از جناب عالی در خواست دارم اقدامات لازم برای پایان دادن تحریم های نامشروع و یکجانبه ایالات متحده که موجب رنج و درد و مرگ مردم ایران و سایر ملتها شده و عواقب منفی برای سلامت جهانی و امنیت بهداشت به بار می آورد، انجام شود.

مجروح شدن یک محیط‌بان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز

محیط‌بانان به عنوان حافظان طبیعت به شمار می‌روند و همواره جانشان را برای حفاظت از محیط زیست به خطر می‌اندازند و تاکنون تعدادی از محیط‌بانان در کشور به منظور حراست از طبیعت به مقام شهادت نائل آمده‌اند و تعداد زیادی هم در این راه مجروح شده‌اند. در هفته‌ای هم که سپری شد محیط بان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات در درگیری با شکارچی غیرمجاز مجروح شد. این محیط بان در ارتفاعات منطقه از ناحیه پا و شکم مجروح شد که بلافاصله هماهنگی های لازم با اورژانس و هلال احمر برای انتقال این محیط بان از ارتفاعات منطقه انجام شد و محیط بان به یکی از بیمارستان های استان تهران انتقال یافت.

چرایی بلاتکلیفی پروژه «تکیه شهر»

ایجاد تکیه شهر در پایتخت یکی از پیشنهاداتی بود که در دوره گذشته شورای شهر تهران از سوی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر مطرح شد اما در آن دوره بلاتکلیف ماند. حالا با گذشت سه سال از فعالیت شورای پنجم شهر تهران احمد مسجد جامعی درباره پیشنهاد خود می‌گوید برای ایجاد تکیه شهر 3 مکان پیشنهاد شد اما بلاتکلیف ماند چون انگیزه‌ای برای ساخت آن وجود نداشت. به گفته او، موضوع ایجاد تکیه شهر از آن موقع تا حالا بلاتکیف مانده است چون انگیزه تکیه شهر به عنوان یک میراث ارزشمند، وجود ندارد. در صورتی که میراث و سرمایه‌ای است که قرن‌ها با آن زندگی کردیم و اگر تکیه شهر ایجاد شود، می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد. این مساله در شورای چهارم تصویب شد اما اکنون انگیزه ساخت آن وجود ندارد.

آخرین وضع پرونده «محمدعلی نجفی»

محمد علی نجفی، شهردار پیشین تهران، هفتم خرداد سال گذشته، میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. خالا پرونده محمدعلی نجفی در جلسه ۲۵ شهریور ماه هیات عمومی دیوان عالی کشور تعیین تکلیف می‌شود. دیوان عالی کشور اعلام کرد: تصمیم گیری درباره عمد یا غیر عمد بودن قتل میترا استاد به دست محمد علی نجفی سه شنبه آینده بیست و پنجم شهریور ماه برگزار خواهد شد و هیات عمومی دیوان عالی کشور در این باره رای صادر خواهد کرد.

مشکلات آرادکوه به کجا رسید

بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی یکی از مشکلات زیست محیطی در چند سال اخیر است که ناشی از مجتمع دفع زباله آرادکوه است. حالا در هفته‌ای که سپری شد انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد که گزارش اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول در رفع بوی نامطبوع فرودگاه امام در جلسه شورای عالی محیط زیست به رئیس جمهوری ارائه ‌شد. به گفته او، با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در مسیر فرودگاه امام بوی مستمری استشمام می‌شود که ناشی از وجود فاضلاب‌های خانگی در رودخانه‌های این مسیر است که در این بخش مقرر شد تا شرکت آبفا ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای اتمام تصفیه خانه‌های شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان تخصیص دهند و این پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

آغاز احداث خط ۱۰ متروی تهران

در هفته‌ای که گذشت کلنگ طولانی‌ترین خط متروی تهران(خط 10) نیز به زمین زده شد. فاز نخست خط ۱۰ از نمایشگاه بین المللی آغاز شده و در مجموع ۴۳ کیلومتر است که در قالب ۵ فاز با یک برنامه ۵ ساله اجرا می‌شود. علی امام، مدیرعامل متروی تهران گفت خط 10 مترو یکی از خطوط چهارگانه جدیدی است که در آخرین بازنگری جامع طرح حمل و نقل ریلی شهر تهران که 30 بهمن سال گذشته در شورای عالی کشور به تصویب رسید، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. بنا به گفته مدیرعامل متروی تهران، طول خط 10 متروی تهران 43 کیلومتر است و از محدوده تهران‌پارس در منطقه 4 شهرداری تهران آغاز می‌شود و با عبور از مناطق 1، 3 و 2 و 5 به منطقه 22 می‌رسد و در نهایت در ایستگاه وردآورد به پایان می‌رسد.

صدور حکم فرد هتاک به مردم مازندران

در هفته‌های گذشته فردی با سفر به یکی از شهرهای مازندران با انتشار فیلمی از خود اقدام به هتاکی به مردم مازندران کرده بود که این موضوع با واکنش مردم روبرو شد. فرد هتاک از سوی پلیس دستگیر شد و در هفته‌ای که گذشت حجت الاسلام اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور حکم محکومیت فرد هتاک به مردم این استان خبر داد و گفت: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر توهین به مردم مازندران با رصد نیرو‌های اطلاعاتی، عامل هتاکی بازداشت و پس از پیگیری‌های متعدد دستگیر و متهم جهت رسیدگی به جرم ارتکابی تحویل مراجع قضایی استان شد.

به گفته رئیس کل دادگستری استان مازندران، با تشکیل پرونده در حوزه قضایی مرزن آباد، متهم بابت تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا مجموعا به تحمل ۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق تعزیری و مجازات تکمیلی منع اقامت و تردد در استان‌های ساحلی شمال کشور و اقامت اجباری در مناطق محروم به مدت ۲ سال نیز محکوم شد.

«سلطان قبر» دستگیر شد

دستگیری فردی به نام «امیری» معروف به سلطان قبر در هفته‌ای که سپری شد خبرساز شد. حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام دستگیری این فرد گفت: امیری که از حدود چند ماه پیش متواری شده بود، صبح امروز (یکشنبه) با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، دستگاه‌های امنیتی و مسئولان قضایی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شهرری شد. این فرد که از سال‌های پیش فعالیت غیرقانونی خود را در زمینه خرید و فروش قبور بر اساس رویه خاصی دنبال می کرد، حدود ۵۰ سال سن دارد. این شخص طی سال‌های گذشته تاکنون پس از جلب اعتماد دارندگان و خریداران قبور، آنها را به قیمت های ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری و تا حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

پاسخ به شایعه ساخت سد در اطراف دریاچه ارومیه

احیای دریاچه ارومیه یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که پس از تشکیل دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و برای این منظور ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد. امسال با توجه به اینکه سال پایانی اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه است از هفته‌ای گذشته زمزمه‌ای مبنی بر تکمیل سدهای اطراف دریاچه علی رغم ممنوعیت این موضوع، مطرح شد که عیسی کلانتری با اعلام اینکهه تا پایان سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خود می‌رسد، گفت: قرار بود سدهای جدید در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ساخته نشود و آب اضافه سدهای موجود به سوی دریاچه رهاسازی شود از این رو برخی سدها که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند مانند سد «نازلو» و «باراندوزچای» نیمه تمام رها شد چون اجازه ساخت به آن ها را ندادیم. اواخر امسال یک میلیارد متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می شود و از سال ۱۴۰۷ که تراز اکولوژیک دریاچه به حد نصاب خواهد رسید، می توان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب از حق‌آبه دریاچه را کاهش و به امور دیگر اختصاص داد، آن زمان باید بررسی شود که آیا سدهای نیمه کاره تمام بشوند یا همچنان باقی بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار