۹ درصد صادرات کشور از مرزهای سیستان و بلوچستان انجام شد

زاهدان(پانا) - استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد ۹ درصد صادرات کشور در سال گذشته از مرزهای این استان انجام شد و در سال جاری نیز با وجود تعطیلی و بسته شدن مرزها و عدم صادرات از محل بازارچه‌ها نسبت صادرات امسال از مجموع سال گذشته بیشتر بوده است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
۹ درصد صادرات کشور  از مرزهای سیستان و بلوچستان انجام شد

به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید خدمات بسیاری به سیستان و بلوچستان ارائه کرده و این در حالی است که درآمد دولت از محل فروش نفت در سال گذشته تنها هشت میلیارد دلار بوده و در سال‌های قبل تر این رقم ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است.
وی ادامه داد: سند آمایش سرزمینی سیستان و بلوچستان و توسعه سواحل مکران سال گذشته تکمیل و سند آمایش شهرستان‌های این استان نیز در حال تکمیل شدن است.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۲۸ درصد عملیات ترانزیتی در بندر شهید بهشتی انجام و همچنین یک میلیون تن کالا از این محل تاکنون وارد شده که نشان می‌دهد سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دولت در این منطقه اثر گذار بوده است.
وی با اشاره به راه آهن چابهار - زاهدان گفت: ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش تزریق می‌شود و اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.
موهبتی در حوزه مرز دریایی، هوایی و زمینی منطقه آزاد چابهار تاکیدکرد: پیشنهاد لازم برای ارتقای مرزهای منطقه آزاد چابهار ارائه و این مرزها از ۱۴ هزار کیلومتر مترمربع به ۸۲ هزار کیلومتر مربع رشد پیدا کرده است.
وی به فرودگاه بین المللی چابهار اشاره کرد و گفت: این فرودگاه یکی از مکان‌های پیشرفته و مجهز در سطح استان و کشور است که با وجود برخی کارشکنی‌های انجام شده با پیشرفت بسیار مناسبی در حال انجام است.
استاندار ادامه داد: ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت فرودگاه چابهار است و ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات در این فرودگاه مشغول به کار هستند.
وی بیان کرد: پروژه اراضی باهوکلات و میگو سالهاست که با چالش مواجه بوده که در سال گذشته این موضوع برطرف و تمام اصل، سود و جریمه این پروژه پرداخت شد.
موهبتی به عملیات گاز رسانی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تا سال ۱۴۰۰ گاز به چابهار خواهد رسید و در حوزه شمال استان نیز گاز رسانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این امر با سرعت مناسبی در حال انجام است.
وی در حوزه ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات خوبی در این بخش در حال انجام است به گونه ای که سال ۹۲ اعتبار دولت در این بخش ۱۲ میلیارد تومان تخصیص یافته و کمک خیران چهار میلیارد تومان بوده در حالیکه این رقم در سال ۹۸ به ۱۰۸ میلیارد تومان کمک خیران و ۴۷۰ میلیارد تومان با ۱۰۰ درصد تخصیص توسط دولت انجام شد و امسال نیز ۷۵۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی در این استان پیش‌بینی شده است.
استاندار تصریح کرد: مجوز جذب ۱۳ هزار معلم در سال گذشته و امسال به این استان اعطا شده و در سه سال اخیر ۲ و نیم نمره معدل امتحانات نهایی دانش آموزان این استان افزایش پیدا کرده است.
وی به منطقه آزاد سیستان اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای مفصل و جامعی در این بخش انجام شده و امیدواریم طی یکی ۲ ماه آینده این موضوع تصویب شود.
موهبتی در حوزه گرگروها (فرسایش خندقی خاک) بیان کرد: این معضل سابقه ۶۰ ساله در سیستان و بلوچستان دارد که در سال جاری اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان با ۱۰۰ درصد تخصیص برای رفع آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه اد: ۶۰ میلیارد تومان در سال جاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی به سیستان و بلوچستان تعلق گرفته در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته مبلغ بسیار کمی بوده است.
استاندار گفت: هاسب، خانه احزاب، خانه تشکل‌ها، سرای هنرمندان و رسانه‌ها از اقدامات خوب انجام شده و در حال انجام است که کمک بسیاری در پیشرفت و آبادانی این استان می‌کند.
موهبتی خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبار می توان راه‌ها را در جنوب سیستان و بلوچیستان ایجاد و نحوه آبرسانی به روستاییان را تسهیل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار