حسینی: مدرسه عاشورا مدرسه‌ای تمام ساحتی از دانش، بینش، منش و روش است

تهران (پانا) - نشست پایگاه مقاومت بسیج شهید مفتح سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، محمد زاده معاون وزیر و فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش و سردار ارغوانی جانشین رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: مدرسه عاشورا مدرسه‌ای تمام ساحتی از دانش، بینش، منش و روش است

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با ذکر جمله ای از امام خمینی( ره) در خصوص بسیج اظهار کرد: امام خمینی (ره) در آخرین پیام خود به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بسیج می فرمایند " بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند". نظام تعلیم و تربیت به مدرسه حسینی و کربلایی نیاز دارد و بسیج جنین مدرسه ای را شکل داده است.

حسینی با بیان اینکه با تمسک به قیام عاشورا و مسلک امام حسین (ع) باید اذعان نماییم که مدرسه عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی از دانش، بینش، منش و روش است افزود: امام درس زندگی در حوزه روابط خانوادگی ، درس استقامت، دشمن شناسی و بصیرت و درس ادب، دانش، بینش، منش و روش را در این مدرسه بزرگ به پهنای تاریخ به همه انسانیت داد.

وی با تشریح قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) در عاشورا تمام می شود اما چهره بعدی حرکت امام یعنی پیام عاشورا برای عصرها باقی است .«کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» پیامی برای همه عصرها و نسل ها است که ساری و جاری است.

معاون وزیر با بیان اینکه امام حسین (ع) در حدیثی فرمود «پنج چیز است که در هرکسى نباشد، خیر زیادى در او نیست: عقل، دین، ادب، حیا و خوش‏خویى» افزود: در دوران زیست بوم کرونا بیش از گذشته به تمسک به دین به عنوان آهنگ زندگی، ادب در رفتار و گفتار، حیا در جامعه و خوشرویی با مردم نیازمندیم و بر مبنای این حدیث امام بر دانش آموزی و دانایی تاکید ویژه دارند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه سال تحصیلی جدید متفاوت از سال های گذشته است اظهار کرد: این سال بدون حضور فعال و مشارکت راهبردی خانواده ها با موفقیت به اتمام نخواهد رسید وبیش از گذشته به مشارکت حرفه ای خانواده ها نیازمندیم.

وی افزود: امروز به دلیل شرایط کرونا بیشتر به خانه برگشته ایم و مدت طولانی را در خانه می گذرانیم و این از جهاتی فرصت بی بدیل برای گفتگو تعاملی اعضای خانواده با یکدیگر است. اما اگر بنا بر حدیث امام حسین (ع) حیا، عقل و خصوصا خوشرویی را در خود تقویت نکنیم این حضور طولانی مدت در خانواده تبدیل به مجادلات و مشاجرات و فضای نامناسبی خواهد شد که ممکن است الگوی خانواده پرآشوب را گسترش دهد.

حسینی گفت: باید فرمایش امام را جدی بگیریم و خصوصا مسلک او در رابطه تعاملی مناسب با اعضای خانواده را که سبب شده بود در این راه پر مخاطره کریمه اهل بیت حتی یک مورد به امام اعتراض نداشته باشند.

وی افزود: در واقعه کربلا صحنه های بی بدیلی از جلوه های زیبای خانواده را می بینیم به عنوان نمونه وقتی از حضرت قاسم در مورد مرگ سوال میکنند می فرماید «اهلی من عسل» و یا حضرت زینب میفرماید « به جز زیبایی چیزی دیگری ندیدم. زمانی که فرزندان حضرت زینب به شهادت می رسند بر سر بالین آنها حاضر نمیشود زیرا میگوید نگرانم برادرم حسین (ع) شرمنده شود.

وی تصریح کرد: این یک الگویی از خانواده با عقل، دانش، حیا، ادب، دینداری و خوشرویی بود که باید الگوی خانواده ها بویژه در عصر حاضر شود. اگر چه قیام امام منحصر به کربلا و عصر عاشورا می شود اما پیام او فراتر از همه ارض ها، عصرها و نسل ها تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به همه بشریت نشان می دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه نشست با اشاره به سه بسته تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است که در اجرای این بسته ها به مشارکت بسیج سازمان و همکاران بسیجی آموزش و پرورش استثنایی نیازمندیم.

وی افزود: بسیجی باید از همه کارکنان دیگر سازمان با سیاست ها، راهبرد ها و برنامه های تحولی سازمان آشنایی داشته باشد و نهضت توان افزایی یکی از فعالیت های بسته تحولی توسعه مشارکت ها است که بسیج می تواند در آن ورود پیدا کند. ۸۳ هزار وسیله مخصوص دانش آموزان استثنایی نیاز داریم که تحقق تامین این وسایل نیازمند مشارکت های مردمی و خیرین است و بسیج می توان به جلب مشارکت ها در این زمینه کمک کند.

معاون وزیر با اشاره به جشنواره «ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا» که توسط سازمان بسیج فرهنگیان در حال برگزاری است اظهار کرد: در شرایط کرونا و آموزش در بحران بیش از هر زمانی به تجربه گردانی در زمینه آموزش نیاز داریم و برگزاری این جشنواره حرکت بسیار خوبی در جهت تجربه گردانی و استفاده از ایده های معلمان در امر تعلیم و تربیت در ایام کرونا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار