پیام معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی به‌مناسبت روزجهانی سواد آموزی

ارومیه (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با صدور پیامی روز جهانی سوادآموزی را به تلاشگران عرصه سوادآموزی تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
پیام معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی به‌مناسبت روزجهانی سواد آموزی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی، متن پیام «علی اکبر صمیمی» بدین شرح است:

بسمه تعالی

همانطور که همه می دانند سوادآموزی یک حق اساسی و موتور اصلی توسعه انسانی است که راه را برای استقلال، آموختن مهارت‌ها، بیان فرهنگی و مشارکت کامل در جامعه هموار می‌سازد.

به یمن تلاش‌های بین‌المللی و فعالیت‌هایی که در جهت تحقق اهداف توسعه هزاره طی بیش از دو دهه انجام‌شده، بی‌سوادی درجهان و در کشور ما نیز کاهش بسیار چشمگیری یافته است. ولی هنوز نابرابری‌های جدی در پس این بیسوادی در جهان وجود دارد. زنان، دو سوم از بی‌سوادان دنیا را تشکیل می‌دهند.

بیشتر کودکان و جوانانی که به مدرسه نمی‌روند، دختران هستند، خیلی از کودکان در سنین دوره ابتدایی و حتی مقطع متوسطه، امکان ورود به مدرسه را ندارند. آن دسته از کودکانی که به اندازه کافی شانس ورود به مدرسه را دارند نیز به طور معمول پس از اتمام تحصیل، قادر به خواندن و نوشتن نیستند.

نسبت جمعیتی که فاقد مهارت‌های اولیه خواندن و نوشتن هستند حتی در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی توسعه یافته‌اند، بسیار زیاد است. این امر مانع جدی در رضایت فردی، توسعه جوامع و تفاهم متقابل بین مردم ایجاد می کند.

افزایش فناوری‌های جدید و جوامع نوین دانش‌بنیان که توانایی خواندن و نوشتن را بیش از پیش ضروری می کند، این وضعیت را تشدید می‌کند.

سوادآموزی اولین شرط گفتگو، ارتباط و ادغام در جوامعی است که به تازگی با یکدیگر ارتباط یافته‌اند. جوانان برای ورود موفقیت‌آمیز به بازار کار، به مهارت‌های جدید نیاز دارند که عوامل آن عبارت است از: آشنایی با چندین زبان، شناخت تنوع فرهنگی و یادگیری مادام‌العمر.

سوادآموزی کلید فراگیری دانش، مهارت‌های بین فردی، تخصص و توانایی همزیستی در اجتماع است؛ این مهارت‌ها اساس جامعه نوین را تشکیل می‌دهد. سوادآموزی در قرن بیست‌ویک، بیش از هر زمان دیگری، زیربنای صلح و توسعه است.

سوادآموزی بیش از آن‌که یک اولویت آموزشی باشد، عالی‌ترین سرمایه‌گذاری برای آینده و اولین گام به سوی کسب همه اشکال جدید سواد مورد نیاز قرن بیست‌ویکم است. آرزوی ما دیدن قرنی است که در آن هر کودک، توانایی خواندن و استفاده از این مهارت را برای استقلال خود داشته باشد.

در این روز بین‌المللی سوادآموزی، و در ایامی که اکثر کشورهای جهان با ویروس منحوس کرونا دست وپنچه نرم می کنند، متاسفانه سوادآموزی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و وظیفه و رسالت فعالان عرصه مبارزه با بیسوادی را دوچندان کرده و لازمه این امر، سرمایه‌گذاری جدید، ایجاد سیاست‌های نوین با کمک موسسات آموزشی و عام المنفعه، اجرای فعالیت‌های جدید و نوآورانه‌تر و نیز بهره‌مندی کامل از مزیت فناوری‌های نوین آموزشی است. تلاش های انجام شده درکشور ما طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تحقق این امر بسیارخوب بوده است.

اینجانب ضمن تبریک این روز مهم جهانی به همه همکاران عرصه مبارزه با بیسوادی، امیدوارم با یک برنامه میان مدت ۵ ساله بتوانیم جشن فراغت از بیسوادی را در استان پهناور خود جشن بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار