بازتاب نخستین نمایش بین‌المللی «خورشید» در رسانه‌های معتبر جهان

تهران (پانا) - با نمایش فیلم مجید مجیدی در جشنواره فیلم ونیز، منتقدان در نشریات معتبر سینمایی دست به قلم شدند و از «خورشید» که با عنوان انگلیسی «Sun Children» به ونیز رفته است، نوشتند.

کد مطلب: ۱۱۲۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بازتاب نخستین نمایش بین‌المللی «خورشید» در رسانه‌های معتبر جهان

به گزارش خبرآنلاین، مجید مجیدی با فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز حضور پیدا کرده است. فیلم او دیروز در جشنواره نمایش داده شد و مجیدی در نشست خبری از رنج ۴۰ ساله مردم ایران گفت.

از آنجا که مجیدی از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان سینمای ایران است، خیلی از منتقدان مشهور سینمای جهان به تماشای فیلمش نشستند و درباره‌اش نوشتند.

نمایش روز گذشته فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز با استقبال گسترده تماشاچیان همراه بود و آنان در پایان نمایش فیلم به مدت ۵دقیقه، ایستاده عوامل سازنده فیلم را تشویق کردند.

پیتر دی‌بروگ در ورایتی نوشت: «تماشای فیلم مجید مجیدی مرا به یاد یکی از مهم‌ترین فیلم‌های قرن بیست‌ویک درباره کودکان به نام «پروژه فلوریدا» انداخت. مجیدی خودش خالق یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیستم درباره کودکان است. «بچه‌های آسمان» که در سادگی محض بی‌رقیب است و در عین حال داستانش چنان تماشاگر را درگیر می‌کند که نمی‌تواند نگاه از صحنه بردارد. در «خورشید» با فیلمنامه‌ای به مراتب پیچیده‌تر طرف هستیم.»

این منتقد در ادامه به استفاده مجیدی از کودکان کار برای نقش‌آفرینی در فیلم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اگر یکی از نیات مجیدی در فیلم «خورشید» یادآوری این موضوع باشد که تمام کودکان برابرند و لایق آموزش و تشویق هستند، انتخاب این گروه نوجوان برای بازی در فیلم بهترین دلیل است.»

لی‌مارشال منتقد اسکرین‌دیلی هم به تماشای «خورشید» نشسته است. او می‌نویسد: «مجیدی فیلم همدلانه دیگری درباره کودکان تهی‌دست ساخته است که نئورئالیسم بی‌تکلف قرن بیست‌ویکمی آن در دوران غریب کنونی به شکل غریبی طراوت‌بخش است.»

او در عین حال که به فیلمبرداری گرم و موسیقی ارکسترال باشکوه فیلم اشاره می‌کند از جسارت مجیدی در پرداختن به موضوعات اجتماعی می‌نویسد: «مجیدی هراسی از پرداختن به مشکلات اجتماعی مانند کودکان کار، مصائب مهاجران و ... ندارد.»

نیکلاس باربر سومین منتقد مطرحی است که بلافاصله پس از دیدن فیلم «خورشید» دست به قلم شده است. به نظر باربر تماشای فیلم مجیدی تماشاگر را به هیجان می‌آورد. او در «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «فیلم «خورشید» ترکیبی از داستان دیکنزی کودکان تهی‌دست تهران با فیلمی پرجنب و جوش در ژانر سرقت و البته درامی پرمعنا درباره معلمی خوش‌قلب است.»

باربر معتقد است نقش جواد عزتی در فیلم «خورشید» شباهت به نقش معلم‌هایی دارد که در دهه ۸۰ میلادی معمولا در سینمای آمریکا به رابین ویلیامز می‌سپردند. او همچنین حدس می‌زند که فیلم جدید مجیدی مانند شاهکار او «بچه‌های آسمان» در عرصه جهانی موفق عمل خواهد کرد.

۱۸ اکران برای برنده سیمرغ بهترین فیلم سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر در ونیز
فیلم «خورشید» که در آخرین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نسخه ۱۲۰دقیقه‌ای به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند، با تدوین جدید و در یک نسخه ۹۹دقیقه‌ای به ونیز رفته و در این دوره از جشنواره ۱۸نمایش برای این فیلم در نظر گرفته شده است.

نخستین نمایش‌های رسمی «خورشید» روز شنبه پنجم سپتامبر در چهارمین روز جشنواره ونیز شش نوبت برای اهالی رسانه و فعالان سینمایی حاضر در ونیز بود. پس از آن فیلم مجیدی روز یکشنبه ششم سپتامبر هم در سالن سالا گرانده برای مردم روی پرده رفت تا نخستین اکران عمومی خود را تجربه کرده باشد.

پس از چند نمایش برای نمایندگان رسمی شرکت‌های تولید و پخش فیلم، سایر اکران‌های «خورشید» برای مردم سینمادوست خواهد بود و البته آخرین برنامه آن هم برای روز هفتم سپتامبر برنامه‌ریزی شده است. به این ترتیب، فیلم مجیدی در میانه‌های جشنواره ونیز ۲۰۲۰ به کار خود پایان می‌ماند و منتظر برگزار شدن مراسم اختتامیه در روز ۱۲ سپتامبر می‌ماند. اگر «خورشید» شیر طلایی ونیز را ببرد، در روز ۱۳ سپتامبر شش نمایش دیگر هم خواهد داشت.

«خورشید» دهمین فیلم مجید مجیدی در مقام کارگردان است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و چند جایزه برد. نمایش در جشنواره معتبر ونیز نخستین حضور بین‌المللی و جهانی فیلم خواهد بود و درخشش در آن می‌تواند راه «خورشید» و مجیدی را در فصل جوایز سینمایی هموار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار