ملکی پاسخ داد

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

تهران (پانا) - رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری تا بهمن امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

به گزارش ایرنا، حسن ملکی گفت: زمان بندی را اعلام کرده ایم که تا بهمن ماه امسال راهنماهای برنامه درسی (یعنی نقشه راه و عمل) همان چهارچوبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در یازده حوزه تربیت و یادگیری مشخص شود.

وی ادامه داد: حداقل ۵۰ درصد کار همین است یعنی نقشه راه باید طراحی شود. سپس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد. بعد از تصویب همزمان ما باید شروع به تولید رسانه های آموزشی کنیم که از قدم ها و گام های بعدی ما است.

ملکی در خصوص سخنان رهبری در زمینه کاربردی کردن سند تحول بنیادی آموزش و پرورش افزود: این سند و برنامه درسی ملی که بر اساس آن تهیه شده است، دو سند اساسی و ریشه ای و تاثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت ما هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه ۹۹ در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش فرمودند: در این سند، اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست ها، برنامه اجرائی تنظیم شود.

ایشان افزودند: برنامه‌ اجرائی سند تحول با وجود تلاش های دولت های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است، شورای عالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.

رهبر انقلاب، ترمیم دوره‌ای با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند، «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص های پیشرفت» در برنامه‌ جامع اجرای سند تحول، ضروری است و برنامه‌ جامع باید متقن و دربردارنده‌ همه‌ اهداف سند تحول باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی تبیین شود تا همه‌ مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.

سند تحول بنیادین شناسنامه فلسفی ما است

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش بیان کرد: محتوای این اسناد در واقع محتوای اعتقادی، فلسفی و فرهنگی ما هست هر نظام تعلیم و تربیت نیازمند یک شناسنامه است، سند تحول بنیادین نیز شناسنامه فلسفی ما است، اگر به این سند عمل نکنیم، مانند کسی که شناسنامه خود را گم می کند و سرگردان است، ما هم راه و سرنوشتی جز سرگردانی نداریم.

ملکی ادامه داد: البته معمولا در مسائل تعلیم و تربیت نمی گذارند انسان سرگردان بماند، فلسفه های بدوی و فلسفه های غربی رنگارنگ در منابع و موقعیت های مختلف فعال می شوند و افرادی که شناختی به مباحث فلسفی خود ندارند، تحت تاثیر آن فلسفه ها قرار می گیرند و چنین تاثیری زیبنده نظام ما و جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: متاسفانه سند به این مهمی نزدیک به ۹سال است که بعد از تصویب به درستی عملیاتی نشده است رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند و در فرمایشات اخیرشان نیز فرمودند که ما سند تحول آموزش و پرورش را داریم، بخشی از راه در آن پیموده شده است و آموزش و پرورش باید این سند را عملیاتی کند.

ملکی تصریح کرد: شنونده این فرمایش همه آموزش و پرورش بودند، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران اولین بار است که در اجلاس روسای آموزش و پرورش کل کشور عالی ترین مقام کشور یعنی رهبر انقلاب سخنرانی داشتند، این نشان دهنده اهمیت موضوع است که در این موقعیت دیدگاه خودشان را از لحاظ ابعاد مختلف آموزش و پرورش از جمله عملیاتی کردن سند تحول بنیادی مطرح کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مجدد به وزیر آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش و مسولان دیگر تعلیم و تربیت بر تلاش بیشتر برای عملیاتی کردن این سند تاکید کردند، گفت: مقام معظم رهبری به صورت کارشناسانه فرمودند که باید هدف ها به صورت آشکار و صریح مشخص شود و آن انسان مطلوبی که ما به دنبال آن هستیم، یعنی انسان تراز انقلاب جمهوری اسلامی ایران که باید مومن، متفکر و دانشمند باشد. برای تربیت چنین انسانی باید برنامه ریزی عملیاتی صورت گیرد، هدف ها کاربردی و سیاست های اجرایی مشخص شود.

خلاء عمل به سند محسوس است

ملکی یادآور شد: چنین بیاناتی کاملا کارشناسی است و رهبری استحضار دارند که خلاء کار کجاست. خلاء در فقدان سند نیست، بلکه عمل نشدن و عمل نکردن به آن است. این نکته از سوی رهبری همیشه مطرح بوده و قدم هایی نیز در این زمینه در آموزش و پرورش برداشته شده، ولی معلوم است که این گام های طی شده نظر ایشان را تامین نمی کند. بنده نیز به عنوان یکی از مسوولان آموزش و پرورش این امر را تایید می کنم. اعتقاد دارم که سند تحول بنیادین، موتوری است که کاملا به کار نیفتاده است.

ملکی یادآور شد: در ۶ ماه گذشته در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، چند کارگروه و شورا تشکیل شده است و ماموریت اصلی این کارگروه ها طراحی راهنماهای درسی بر مبنای سند تحول بنیادی است که موظف هستند عناصر مختلف تربیت مانند هدف، محتوا، روش و شیوه ارزشیابی و صلاحیت‌ های حرفه معلمی را به طور عملیاتی و کاربردی طراحی و تدوین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار