مرز چذابه باز شد

تهران (‌پانا) - طبق اعلام مسئولان گمرک مرز چذابه بعد از حدود شش ماه توقف فعالیت، باز شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مرز چذابه باز شد

به گزارش ایسنا،‌ از اواسط اسفند ماه بود که با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا تردد در مرزهای عراق با موانعی مواجه و در اغلب آنها متوقف شد.اما بعد از رایزنی ها و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین از ابتدای سال جاری به تدریج فعالیت مرزها از سر گرفته شد؛ به طوری که مرزهای اقلیم کردستان فعال شدند ولی مرزهای عربی همچنان با موانعی مواجه بود تا اینکه اخیر تمامی مرزهای عربی به غیر از چذابه باز شد.

اما آن طور که سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران،خبر داده است مرز چذابه نیز از هفته گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و از هفته جاری مانند اغلب مرزهای عراق در روزهای یکشنبه و چهارشنبه فعالیت خواهد کرد.

به گفته وی، در ابتدای فعالیت آزمایشی مرز چذابه حدود ۳۰ کامیون در روز تردد داشته اند که این تعداد به حدود ۱۷۰ کامیون رسیده و عمدتا این کالاها تره بار و مصالح ساختمانی است.

طبق اعلام سخنگوی گمرک، زیرساخت‌های مرز چذابه در حال اصلاح است؛ به طوری که در بحث پارکینگ، ورود و خروج و نور اصلاحاتی انجام و مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای مرز چذابه برای تبادل کالا با عراق به صادرات ۶۰۰ هزار تنی به عراق از کانال این مرز در سال گذشته نیز اشاره داشت و گفت:لازم است تا برای حل مشکلات موجود در این مرز همکاری لازم بین سازمان های ذیربط از جمله مرزبانی، شهرداری منطقه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت گرفته و تجهیزات لازم فراهم شود، این در حالی است که در مرز چذابه امکان دوبرابر شدن صادرات و کنترل دقیق کالا وجود دارد.

گفتنی است چذابه آخرین مرز بسته ایران با عراق بود که باز شده و در حال حاضر تمامی مرزهای عراق فعال هستند، در کنار مرزهای اقلیم کردستان که مشکلی در آنها وجود ندارد، از چندی پیش مرز مهران و شلمچه نیز باز شده بود.


فعالیت در اغلب مرزهای عراق دو روز در هفته و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه است، ولی در مرز مهران چهار روز در هفته و در مرز خسروی به غیر ارز ایام تعطیل در تمامی روزها مبادله کالا انجام می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار