تجربه نخستین روز مدرسه با حال و هوایی متفاوت اما امیدبخش

زاهدان (پانا) - خاطره روز اول مدرسه برای دانش آموزان همیشه در اول مهرماه با حال و هوای پاییزی رقم می خورد اما امسال ویروس کرونا نه تنها سبب شد تا سال تحصیلی جدید در تابستان آغاز شود بلکه حال و هوای نخستین روز مدرسه را نیز عوض کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تجربه نخستین روز مدرسه با حال و هوایی متفاوت اما امیدبخش

15 شهریور 99، رسما سال تحصیلی در سراسر کشور آغاز شد و بالاخره پس از اما و اگرهای فراوان دانش آموزان پس از 6 ماه تعطیلی دوباره سراغ کتاب و دفترهایشان رفتند.

دانش آموزانی که 6 ماه پیش از ترس ویروس کرونا به ناگهان مجبور به ترک مدارس شدند حالا در نخستین روزهای مدرسه آموزش را با حال و هوایی متفاوت تجربه می کنند. حال و هوایی که از پوشش آنان و معلمانشان گرفته تا کم شدن تعداد هم کلاسی هایشان همه چیز را تغییر داده و کسی نمی داند آیا این تغییرات ابدی خواهد شد یا به زودی به پایان خواهد رسید.

امسال یک قلم دیگر به لباس فرم دانش آموزان اضافه شده بود که فرقی نمی کرد دانش آموز دختر باشی یا پسر بلکه همه باید از آن استفاده می کردند و آن هم «ماسک» بود.

علاوه بر ماسک بسیاری از دانش آموزان خود را به دیگر لوازم بهداشتی مانند دستکش و شیلد مجهز کرده بودند که یادآور تجهیز سربازان برای رفتن به میدان جنگ بود. سربازان کوچکی که باید در راه آموزش از سلامت خود و دیگران دفاع کنند تا بالاخره کرونا را شکست دهند.

چشم و هم چشمی های کودکانه دانش آموزان در مقایسه تجهیزات بهداشتی خود با دیگران این روزها جای خود را به همان چشم و هم چشمی هایی داده که در نخستین روز مدرسه بچه ها نسبت به نوشت افزار خود و هم کلاسی هایشان داشتند. از شکل و رنگ ماسک گرفته تا نوع و کیفیت آن از جمله موضوعات مورد بحث و گفت و گو در میان دانش آموزان بود. شاید هم همین قدرت انعطاف کودکانه بود که دیروز سبب شد تا دلهره های مادران و پدران پایان یابد و والدین اجازه دهند تا برای ساعاتی فرزندشان تنهایی از پس کرونا برآید.

البته هشدارها و توصیه های والدین نیز در برخی موارد آن قدر در ذهن دانش آموزان باقی مانده بود که برخی از آنان در طول ساعات مدرسه از خوردن تغذیه یا حتی رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کردند.

تجربه داشتن نیمکت اختصاصی و لذت بردن از آن نیز از دیگر ویژگی های این سال تحصیلی تابستانی بود که خاطره آن تا سال ها برای برخی دانش آموزان ماندگار خواهد شد.

البته این همه ماجرا نبود؛ چرا که در برخی نقاط دانش آموزان به دلیل نامساعد بودن شرایط سال تحصیلی خود را از دورن خانه و به صورت مجازی آغاز کردند و تجربه ای متفاوت برای آنان رقم خورد.

آغاز سال تحصیلی جدید با همه تفاوتش هایش پس از ماه ها استرس و نگرانی رنگ و بوی امید را با خود به همراه آورد. امیدی که روزهای همراه با سلامت همراه با فعالیت را نوید می دهد و مانع از رکود و رخوت در جامعه است. بازگشایی مدارس از روز گذشته حال و هوای شهرها را عوض کرده و گویی ترس و ناامیدی را از کوچه و خیابان ها برده است اما با این حال رعایت نکات بهداشتی همچنان باید سرلوحه همه امور چه در مدرسه و چه در خارج از آن باشد تا باری دیگر شاهد روزهای تاریک کرونایی نباشیم.

شرایط پایدار کنترل کرونا در سیستان و بلوچستان

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام رنگ بندی مناطق مختلف کشور از لحاظ همه گیری کرونا صرفا میزان هشدار را برای نظام بهداشت و درمان اعلام می کند و از لحاظ احتمال و میزان انتقال بین وضعیت سفید و قرمز تفاوتی وجود ندارد و همه ما در همه مناطق باید با حساسیّت و جدیّت تمام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم، چون تا زمانی که حتی یک فرد مبتلا به کرونا در دنیا وجود داشته باشد احتمال انتقال آن به سایر افراد وجود دارد .

سید محمد هاشمی شهری، در نشست بررسی کارشناسی بازگشایی مدارس سیستان و بلوچستان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرائی بازگشائی از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان به مجموعه های استانی گفت: در این دستورالعمل پیش بینی های متعددی در زمینه الزامات فیزیکی، تامین اقلام مورد نیاز و اجرای برنامه های آموزشی توسط نظام آموزشی استان و کشور ابلاغ شده است .

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل ساز و کار نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل ها و پاسخگوئی به مردم و اولیاء پیش بینی شده است گفت: نظرات کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه نحوه اجرای این دستورالعمل بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته و با توجه به شرایط استان به اطلاع اعضای ستاد بحران کرونای استان رسیده است .

به گفته هاشمی شهری، از ابتدای همه گیری کرونا قول و فعل مقام معظم رهبری فصل الخطاب و الگوی همه ما برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی بوده است و همه ما موظف هستیم تا با تمام توان و ظرفیت های موجود و با توجه به واقعیت ها و شرایط فعلی تصمیم گیری و اقدام کنیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح وضعیت همه گیری کرونا در استان گفت : وضعیت کرونا در استان با تلاش جمعی و با تحمل دشواری و مشقت فراوان توسط مردم، مدافعان سلامت و مسئولین، به حالت پایدار رسیده است و در حال حاضر کمترین نسبت مبتلایان را در بین استان ها داریم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در شرایط فعلی هر گونه اهمال در فراهم کردن شرایط مناسب برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی وضعیت استان را به سمت وضعیت هشدار و یا حتی قرمز خواهد برد .

وی با بیان این واقعیت که بیشترین نگرانی در زمینه انتقال ویروس در مناطق با تراکم بالای جمعیت مثل شهرها و به خصوص حاشیه شهرها است، گفت: برای بازگشایی مدارس در نظر گرفتن الزامات فیزیکی و تامین زیرساخت هایی برای تراکم قابل قبول دانش آموزان در هر یک از فضاهای آموزشی، حفظ فاصله حداقل یک متری از چهار طرف، ضدعفونی مستمر، استفاده از ماسک توسط دانش آموزان و مربیان و تهویه مناسب هوا در فضاهای آموزشی به خصوص در مناطق شهری و حاشیه شهرها که تراکم بالای دانش آموز وجود دارد بسیار حائز اهمیت است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: قطعا اجرای پروتکل های بهداشتی باید توسط آموزش و پروش رعایت شود و نظارت بر اجرای آن نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و به همین منظور کارشناسان بهداشتی با تمام ظرفیت و تمام قد برای رصد و نظارت بر شرایط بهداشتی مدارس در کنار نظام آموزشی استان هستند تا ضمن حفظ سلامت مردم، شاهد تشدید عقب ماندگی از تحصیل در استان نباشیم .

هاشمی شهری افزود: در استان سیستان و بلوچستان که 50 درصد جمعیت در برخی شهرها حاشیه نشین هستند قطعا تامین لوازم حفاظت فردی و مواد ضد عفونی کننده برای خانواده این دانش آموزان مقدور نیست. علاوه بر این مدارس پرجمعیت در این مناطق چالشی بر سایر موارد در راستای بازگشایی مدارس است .

وی همچنین هشدار داد: مهمترین نکته مورد تاکید نظام سلامت، تامین زیرساخت های مورد نیاز جهت حضور دانش آموزان، بدون خطر انتقال ویروس است، چرا که تنها با ابتلاء 2 درصد دانش آموزان، جمعیتی تقریبا 17 هزار نفری از دانش آموزان و خانواده ها مبتلا شده و منتج به وقوع بحران در همه بخش های جامعه خواهد شد .

مهمترین اصل برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانش آموزان است

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز پیش از این اعلام کرد: مهمترین اصل برای مسئولان آموزش و پرورش صیانت از سلامت همکاران و دانش آموزان خواهد بود و در این زمینه خانواده‌ها و اولیای محترم دانش‌آموزان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

حمیدرضا رخشانی همچنین روز گذشته در مراسم محوری آیین بازگشایی مدارس سیستان و بلوچستان اظهار کرد: زمینه و امکانات لازم برای رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس استان فراهم شده تا دانش آموزان با خیالی آسوده در فضای آموزشی حاضر شوند.
وی افزود: البته بستر آموزش مجازی و الکترونیک از طریق شبکه شاد نیز در موازات با آموزش حضوری نیز وجود دارد تا وقفه ای در آموزش دانش آموزان ایجاد نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار