کاظمی: دانش‌آموز معدودی که در مدرسه حضور دارند، زنگ تفریح یکسانی ندارند

در شرایط بحرانی نیز زندگی باید جاری و ساری باشد/ ما سلامت و امنیت بچه‌ها را در فضای مدرسه تضمین می‌کنیم/ اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد لزومی برای حضورش در مدرسه نیست

تهران (پانا) - معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه، زنگ‌های تفریح مدارس و فعالیت سرویس‌های مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: دانش‌آموز معدودی که در مدرسه حضور دارند، زنگ تفریح یکسانی ندارند

علیرضا کاظمی امروز شنبه 15 شهریورماه 99 به مناسبت آغاز سال تحصیلی باحضور در برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه دو سیما به پرسش‌های مطرح‌شده از طرف خانواده‌ها درباره مشکلات سال تحصیلی و شرایط ویژه آموزش در دوره کرونا پاسخ داد.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع حضوری بودن کلاس‌ها اینهمه دیر اعلام شده است گفت: «از ابتدای تابستان پیش بینی‌های ما درباره سال جدید تحصیلی در سناریوهای مختلف طراحی و اعلام شده بود و محتمل‌ترین سناریو آموزش ترکیبی بود. یعنی نه کاملا حضوری و نه مجازی؛ برنامه فعلی همان برنامه پیش‌بینی شده است.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره کارنکردن سرویس‌های مدارس در هفته نخست بازگشایی مدارس گفت: «در شروع سال تحصیلی برای مشخص شدن گروه‌بندی دانش‌آموزان و زمان حضورشان در مدارس نیاز به زمان داریم. خیلی زود این برنامه مشخص می‌شود و سرویس‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز به کار خواهند کرد.»

کاظمی درباره اطمینان خانواده‌ها از سلامت فرزندان‌شان در سرویس‌های مدارس گفت: «پروتکل‌های بهداشتی برای اجرا در سرویس‌های مدارس درنظر گرفته شده است و سیستم نظارتی هم برای آن تعریف شده است.»

سلامت دانش‌آموزان یک اصل اجتناب‌ناپذیر برای مدیران آموزشی است

وی درباره اهمیت همکاری مدارس و خانواده‌ها در تربیت دانش‌آموزان گفت: «ما سال تحصیلی را زودتر از زمان همیشگی آغاز کردیم تا وضعیت شروع سال تحصیلی را بسنجیم و مشکلات را برطرف کنیم. سلامت دانش‌آموزان یک اصل اجتناب‌ناپذیر برای مدیران آموزشی است. خانواده‌ها باید وضعیت حفظ سلامت دانش‌آموزان را در مدرسه ببینند و با آن همراهی کنند. ما در این شرایط نیاز به همراهی بیشتر خانواده‌ها داریم تا بتوانیم سال تحصیلی را آغاز کنیم.»

وی درباره احتمال تخلف مدارس در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اظهار کرد: «اگر در مدرسه امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود نداشته باشد، شورای مدرسه با آن برخورد خواهد کرد که یکی از اعضای این شوا نماینده انجمن اولیا و مربیان است.»

کاظمی در پاسخ به سوالی درباره معیار کیفیت آموزش‌های ترکیبی در مدارس کشور گفت: «یکی از کارکردهای مدرسه تربیت است که فضایی تعاملی برای یادگیری برخی کارکردهای اجتماعی در اختبار بچه‌های ما می‌گذارد. یکی از کارهای مهم ما در این بحران بالابردن مهارت مدیریت کاهش هیجان در دانش‌آموزان از طریق خدمات مشاوره است. حضور دانش‌آموزان به ارتقای این مهارت‌ها کمک بزرگی می‌کند.»

به گفته معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که فعلا تا مدت‌ها باید با شرایط کرونا زندگی کنیم، لذا در همه دنیا سیستم آموزش ترکیبی برای تداوم جریان آموزش در نظر گرفته شده است.»

در شرایط بحرانی نیز زندگی باید جاری و ساری باشد

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت سلامت فرزندان در کنار امر مهم آموزش اظهار کرد: «فرزند هرکس مهم تر از همه چیز در زندگی اوست و ما به این دغدغه احترام می‌گذاریم، ولی باید توجه داشت که در شرایط بحرانی نیز زندگی باید جاری و ساری باشد. ما سلامت و امنیت بچه ها را در فضای مدرسه تضمین می‌کنیم لذا این اختیار به مدیران داده شده که دانش‌آموزان را به چندگروه تقسیم کنند. علاوه براین همان تعداد دانش‌آموز که در مدرسه حضور دارند در ساعات زنگ تفریح متفاوت به هواخوری می‌روند.»

کاظمی ادامه داد: «اگر دیروز مدرسه‌ خانه دوم افراد بود، امروز خانه مدرسه اول است. خانواده‌ها همیار مدرسه‌اند و فرایند آموزش تکمیلی ما در خارج از مدرسه منحصر به فضای مجازی نیست. از امروز برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران آغاز شد. بخشی از آموزش هم به صورت بسته آموزشی در اختیار آنها قرار داده می‌شود. پس ما از روش‌های مختلف برای تکمیل آموزش‌های مدرسه کمک می‌گیریم.»

وی در ادامه از رونمایی تازه‌ترین بروزرسانی نرم‌افزار آموزشی مخصوص مدارس خبر داد و گفت: «از پنج‌شنبه نسخه جدید اپلیکیشن شاد رونمایی شد. شبکه شاد امسال در مقایشه با شادِ سال گذشته تفاوتش از زمین تا آسمان است. فضایی جذاب و قابل دسترسی و قابل کنترل در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.»

اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد لزومی برای حضورش در مدرسه نیست

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «امسال بسیاری از مشکلات را در آموزش مجازی نداریم. ما پوشش حداکثری را با توجه به امکانات خانواده‌ها مد نظر داریم. امروز تربیت به معنی تکرار عملی یک آموزه برای نهادینه شدن آن در انسان است، حتی اگر بخواهیم فرزندمان را در خانه آموزش دهیم باید او را به کف جامعه بیاوریم و برخی اطلاعات را به او بیاموزیم.»

کاظمی در ادامه سخنان خود به صحبت رئیس جمهور درباره دانش‌آموزان بیمار اشاره کرد و گفت: «اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد لزومی برای حضورش در مدرسه نیست تا زمامی که بهبودی کامل حاصل کنند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره آثار منفی خانه‌نشینی بر روح و روان بچه‌ها اظهار کرد: «کودکان و نوجوانان در خانه دچار برخی آسیب‌های جسمی و روانی میشوند چون فرصت معاشرت و بازی و ارتباط با گروه‌های کم سن و سال برای آنها وجود ندارد. ما هم غربالگری سلامت جسمی و هم روانی بچه‌ها را مدنطر داریم و برنامه‌های متعددی برای آن طراحی کردیم. سال گذشته ۱۶ هزار دانش‌آموز را از طریق سامانه نماد شناسایی کردیم و بر اساس آن هم کمک‌های مشاوره‌ای برایشان مهیا کردیم که به رایگان ارائه شدند. سال گذشته حدود ۵۲ هزار مشاوره فردی به دانش‌آموزان ارائه دادیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار