حامد عنقا:«آقازاده» صدای بلند یک اعتراض است

برخی تهیه کنندگان تفننی وارد حوزه سینما و تلویزیون می شوند

تهران (پانا) - حامد عنقا معتقد است تا قبل از اینکه سریال «شهرزاد» ساخته شود شبکه خانگی رونق زیادی نداشت اما پس از تولید آن، همه سعی کردند برای شبکه خانگی سریال بسازند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
حامد عنقا:«آقازاده»  صدای بلند یک اعتراض است

سریال «آقازاده» یکی از محصولات جدید شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود که توسط حامد عنقا و بهرنگ توفیقی ساخته شده است. حامد عنقا نویسنده سریال «آقازاده» در گفت‌وگو با پانا درباره ساخت این سریال با وجود حضور ویروس کرونا گفت: «ابتدا که این ویروس به ایران آمد کمی صبر کردیم و فیلمبرداری را به عقب انداختیم سپس زمانی که خیالمان کمی راحت و اوضاع بهتر شد باز برای فیلمبرداری اقدام کردیم و قسمت‌هایی که باقی مانده بود را به اتمام رساندیم.»

وی درباره تجربه ساخت این سریال توضیح داد: «در ساخت پروژه‌های بسیاری همکاری داشتم اما به جرئت می‌گویم که این سریال یکی از دشوارترین تجربه‌های من بود، شکل حضورم در پروژه هایی که به عنوان طراح و نویسنده حضور دارم، در عرصه تولید فرق می کند و عنوان طراح به این معناست که محصول را طراحی می کنم نه قصه و در انتخاب بازیگران، عوامل، موسیقی و تدوین و صداگذاری هم پا به پای کارگردان هستم. این موضوع بعد از اینکه وارد تهیه کنندگی شدم چند برابر شد.»

این تهیه کننده درباره موضوع این سریال گفت: «طبق گفته مقام معظم رهبری همه در کشور باید با فقر، فساد و تبعیض در این مملکت مبارزه کنند. «آقازاده» هم یک سریال نیست بلکه صدای بلند یک اعتراض است، مطلبی که یک بار باید به شکل خیلی عیان درباره آن سخن گفت. عفونتی که باید یک بار نیشتر بخورد و به شکل درست حتی اگر به درد و خونریزی منجر شود جراحی‌اش کرد. شکرگذار خدا هستم گروهی جمع شده‌ایم که سعی کرده‌ایم جسارت بیان چنین موضوعاتی را داشته باشیم.»

عنقا همچنین درباره شبکه خانگی تصریح کرد: «این مسئله بسیار کلی است و نمی‌توان درباره آن، نظر مطلق داد. موضوع شبکه پخش خانگی به پول بازمی‌گردد و طبیعتا وقتی شرایط سالم جذب سرمایه‌ها فراهم نباشد، ممکن است خیلی افراد تلاش بر تزریق پول نامشروع خود کنند. متأسفانه خیلی از افرادی که با هدف پول‌شویی وارد این حوزه می‌شوند در حقیقت به دنبال کسب اعتبار از طریق پول نامشروع هستند. این داستان در حوزه سینما و موسیقی نیز دیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «سریال‌های شبکه خانگی بعد از ساخت «شهرزاد» رونق گرفت و بخشی از این مسأله به‌خاطر نداشتن سیستم درست بازار عرضه و تقاضاست؛ یعنی در یک مقطعی چون «شهرزاد» موفق شد و همه وارد بازار شدند. یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر این بوده است که وزارت ارشاد می‌گوید سریال‌سازی بخش نمایش خانگی متعلق به بخش خصوصی است و خودش باید کارها را انجام دهد، هر چند این حرف درست است اما سوال اینجاست که واقعاً چرخه اقتصادی ما، چرخه اقتصادی بازار است؟»

وی افزود: «اگر سریالی نفروشد، سرمایه‌گذاری که اصلاً برای سود وارد این حوزه نشده، دچار ضرر می‌شود؟ این مسأله باعث می‌شود ما از لحاظ کمی تولید داریم اما چون حقوق مصرف‌کننده بدرستی لحاظ نمی‌شود، متضرر اصلی مصرف‌کننده و هنرمند است که اعتبارش را از دست می‌دهد. شبکه نمایش نباید به ابزاری برای تفنن و لذت افرادی بدل شود که بعضی از آنها حتی شفافیت مالی درستی هم ندارند.»

عنقا همچنین درباره سریال‌های تلویزیون عنوان کرد: «مسأله کم شدن مخاطب رسانه ملی را قبول ندارم و معتقدم مخاطب صداوسیما گزینه‌های متفاوتی را برای تماشا کردن پیدا کرده است. تلویزیون سریال‌های پرمخاطبی چون «پایتخت»، «مختارنامه» و... ساخت البته این به معنی بی‌مخاطب بودن سریال‌های روتین شبکه‌های دیگر نیست، بلکه الان گزینه‌های دیگری پیش روی مخاطب است. حالا در کنار این گزینه‌ها، سریال‌های شبکه نمایش خانگی و سریال‌های ماهواره‌ای نیز به آن اضافه شده و قطعاً برنده این وضعیت کسی است که موقعیت خطیر کنونی را درک می‌کند. رسیدن به وضع مطلوب و مدیریت شرایط هم مستلزم این است که تهیه‌کنندگانی را که به‌صورت تفننی و با عملکرد غیرشفاف وارد این حوزه می‌شوند با راهکارهای قانونی مدیریت کنیم و اجازه هرکاری به آنها ندهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار