علت کمبود برخی داروهای خارجی چیست

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره چرایی کمبود برخی داروهای خارجی در بازار توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
علت کمبود برخی داروهای خارجی چیست

در پی نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ کالاهای سلامت، این روز‌ها خرید دارو مشکلات و معضلات خاص خود را دارد و کمبود دارو موجب شده است تا بیماران برای تهیه داروی‌های ضروری‌شان با مشکل مواجه شوند، البته مسئولان وزارت بهداشت کمبود داروهای خارجی را ناشی از مشکلات حوزه دارو نمی‌دانند و این مساله را جزو سیاست‌های نظام سلامت می‌دانند چرا که یکی از سیاست‌های جدی وزارت بهداشت در سال جاری که به نام جهش تولید نام گرفته است، حمایت از تولید داخل در حوزه دارو است و بنا به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت؛ علیرغم فشارهای ناشی از تحریم‌ها میزان کمبود داروهای اساسی کشور در مقایسه با روز مشابه در سال گذشته کمتر شده است.

به گفته وزیر بهداشت، سال گذشته ارسال بیش از 600 میلیون دلار، ارزبری بخش دارو کاهش یافت که معادل بیش از 20 درصد مصرف ارز دارو در سال 97 بوده و این اتفاق با کاهش حداقل 25 درصدی واردات داروهای خارجی دارای مشابه داخلی و افزایش 30 درصدی تولید داخلی رخ داد.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بخش اندکی از داروهای مصرفی در کشور وارداتی است، گفت: فهرست دارویی کشور در سازمان غذا و دارو بهروزرسانی می‌شود و این فهرست براساس نیاز پزشک و بیمار تغییر پیدا می‌کند به این معنی که ممکن است برخی داروها در گذشته وارد می‌شده و اکنون واردات آن ممنوع است.

وی با بیان اینکه فهرست دارویی کشور تغییر می‌کند، گفت: اما باید به شرایط خاص کشور توجه کنیم و اعتباراتمان را به شکل هدفمند هزینه کنیم و هر دارویی اجازه ورود به فهرست دارویی کشور را ندارد. برخی داروها در کشور تولید می‌شود و ورادات آن از نظر اقتصادی درست نیست.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اکنون کمبود دارویی تولید داخل وجود ندارد، تاکید کرد: برخی داروها اقلام مشابه داخلی دارند که به دلیل مشکلات تامین ارز و نقل و انتقال آن برای تامین نمونه خارجی مشکلاتی وجود دارد که در اینجا پزشکان باید نمونه داخلی داروها را تجویز کنند.

وی درباره مشکلات ارزی که در زمینه تامین دارو وجود دارد، گفت: مشکلات ارزی در حوزه دارو زیاد است و نیاز است که بانک مرکزی ارز دارو را در اسرع وقت تامین کند چون بی‌توجهی به تامین ارز دارو مشکلات جدی به همراه دارد. در واقع اگر ارز دارو به هنگام تامین نشود با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار