بازگشایی مدارس با رعایت شرایط پیشگیرانه در گیلان

رشت ( پانا) - سال تحصیلی جدید برخلاف سال های گذشته با وجود ویروس کرونا و همه گیری آن امسال پانزده روز، زودتر از ماه مهر با عنوان " مهر تحصیلی " آغاز می شود.

کد مطلب: ۱۱۲۰۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بازگشایی مدارس با رعایت شرایط پیشگیرانه در گیلان

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که آمد همه چیز از جمله آموزش را تحت تاثیر قرار داد و دانش آموزان از اسفند ماه سال گذشته در مدارس حضور نیافتند، آموزش های غیرحضوری از طریق شبکه شاد و تلویزیون انجام گرفت خلاصه اینکه با همه سختی ها و اضطراب ها سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ با تلاش مسئولان آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدارس، همکاری خانواده ها و همت دانش آموزان به پایان رسید.

هر ساله این ایام که می رسید همه به تکاپو می افتادند تا برای شروع سالی تازه در حوزه آموزش مهیا شوند و این جنب و جوش از مدرسه تا خانه و بازار و غیره به وضوح مشهود بود، خانواده ها و دانش آموزان شور و اشتیاق خاصی داشتند و از یک ماه زودتر برای تهیه لباس فرم، کیف و نوشت افزار و کتاب ها اقدام می کردند؛ قبل از مهر تکلیف دانش آموزان مشخص بود و آنان شروع سال تحصیلی را با عبور از زیر قرآن و حضور در مدرسه با شور و نشاط آغاز می کردند.

ثریا قلی پور مادر یک دانش آموز مقطع راهنمایی معتقد است هیچ چیز جای حضور شاگردان در کلاس و یادگیری زیر نظر معلمان را نمی گیرد و حتی کشورهای اروپایی با وجود بهره مندی از شبکه اینترنت قوی و امکان آموزش آنلاین سال تحصیلی را آغاز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: با این همه باید توجه داشت که آنها امکان رعایت دقیق تر پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به کرونا را دارند، امری که انتظار داریم مسئولان آموزش و پرورش به دقت در کشور ما نیز برای سلامت دانش آموزان مورد توجه قرار دهند.

وی آموزش دقیق موارد پیشگیری از سوی خانواده ها و سپس معلمان، تامین ماسک مورد نیاز و مواد ضد عفونی کننده و رعایت سایر موارد را از جمله ضروریات تحصیل دانش آموزان در مدارس در شرایط ویژه این ایام دانست.

مهرانه صیاد منش بانویی با دو فرزند دانش آموز گفت: امروز آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت است، یادمان نرفته که در اسفندماه سال گذشته با همه گیری ویروس کرونا و شیوع بیماری همه برای کمک به یکدیگر پای کار بودند گروه های جهادی در آن ایام سنگ تمام گذاشتند، خیابان ها را ضدعفونی و ماسک و اقلام بهداشتی و حفاظت فردی بین مردم توزیع می کردند.

وی اظهار کرد: اکنون نیز در آستانه بازگشایی مدارس به همان گروه های جهادی و خیرین نیازمندیم، گروه هایی که پای کار بیابند و مدارس را ضدعفونی کنند برای توزیع اقلام بهداشتی و حفاظت فردی در بین دانش آموزان و معلمان اقدام نمایند و به یاری آموزش و پرورش بشتابند.

اتخاذ تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس گیلان

گزارش های میدانی از مدارس گیلان حاکیست که تمهیدات لازم برای بازگشایی واحدهای آموزشی استان شامل ضدعفونی کلاس ها، تهیه مواد بهداشتی و غیره اتخاذ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه حفظ سلامت دانش آموزان مورد تاکید است، اظهار کرد: این مهم به همه مدیران مدارس و مسئولان مناطق آموزش و پرورش تاکید شده است.

محمد رحمتی افزود: همه مدارس استان با آغاز مراسم سال تحصیلی جدید، شنبه پانزدهم شهریور بازگشایی می شود و همه عوامل اجرایی و معلمان در مدارس حضور می یابند.

وی با بیان اینکه بسته به شرایط منطقه و شهرستان نوع حضور دانش آموزان در مدارس استان گیلان متفاوت است، اظهار کرد: در مناطق با تراکم دانش آموزی کم، دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی شامل فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک حضور می یابند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: در مناطق دارای تراکم دانش آموزی بالا با رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه بازگشایی مدارس دانش آموزان به دو گروه تقسیم می شوند که آموزش های بخشی از دروس را به صورت حضوری و بخشی دیگر را به صورت غیرحضوری دریافت می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با مناطق مختلف آموزش و پرورش گیلان، انعطاف لازم در برنامه های درسی واحدهای آموزشی وجود دارد و دانش آموزان از فضای آموزش حضوری و غیرحضوری بهره مند می شوند.

رحمتی با تاکید بر اینکه به خانواده ها توصیه می شود با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فرزندان شان را راهی مدرسه کنند، اضافه کرد: برای اطلاع و اطمینان خاطر خانواده ها به همه مدیران مدارس توصیه کرده ایم برنامه های درسی را طوری طراحی کنند تا در فاصله زنگ تفریح حداقل دانش آموزان در حیات مدرسه حضور یابند.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به رونمایی از شبکه شاد "۲" بیان کرد: این شبکه دارای ظرفیت های خوبی است ضمن اینکه معلمان نیز آموزش های لازم را برای آموزش دانش آموزان از طریق شبکه شاد فرا گرفته اند.

تاکید استاندار گیلان بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس

استاندار گیلان نیز بر ضرورت نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس تأکید کرد.

وی با تأکید بر بهره‌گیری بیشتر از فضای مجازی و سامانه شاد در مسیر آموزش به دانش‌آموزان طی سال تحصیلی پیش‌رو، اظهار کرد: باتوجه به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته و تقویت زیرساخت‌ها، دانش‌آموزان امسال با شرایط بهتری از فضای مجازی در جهت آموزش بهره‌مند می‌شوند.

ارسلان زارع با بیان اینکه براساس نظرات کارشناسان، آموزش حضوری در انتقال مفاهیم به ویژه در دروس پایه نسبت به فضای مجازی مطلوب‌ تر است، خاطر نشان کرد: نوع برنامه‌ریزی‌ ها به گونه‌ای باشد که از کلاس‌های حضوری نیز بهره‌گیری شود.

وی بر ضرورت اطمینان بخشی به اولیاء دانش‌آموزان در خصوص امن بودن محیط مدارس از حیث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید و تصریح کرد: استفاده رهبر معظم انقلاب در بیانات شان از اصطلاح «معلمان، افسران سپاه پیشرفت کشور هستند» برای این قشر زحمتکش و فرهنگیان بسیار روحیه بخش است.

زارع، نقش معلمان را در روزهای مقابله با کرونا علاوه بر وظایف اصلی آموزشی در آگاهی بخشی عمومی به خانواده‌ها بسیار اثرگذار دانست و اظهار کرد: باتوجه به تأکید رهبر معظم انقلاب باید مفاهیم عمومی سند تحول بنیادین در کلاس‌های بدو خدمت، نشست‌های انجمن اولیاء و مربیان و به ویژه برای رده‌های مدیریتی و تصمیم‌گیر آموزش و پرورش استان به خوبی تبیین شود.

پخش زنده آیین نمادین جشن غنچه ها و شکوفه ها

آیین نمادین جشن غنچه ها "ویژه نوآموزان دوره پیش دبستانی" و جشن شکوفه ها "ویژه دانش آموزان پایه اول ابتدایی" از ساعت هشت تا ۱۰ صبح روز شنبه پانزدهم شهریور به صورت زنده از طریق شبکه استانی باران صدا و سیمای مرکز استان گیلان پخش می شود.

پریسا فاطمی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گیلان، گفت: این برنامه در قالب بخشهای متنوع آموزشی و پرورشی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با گرامیداشت ایام حسینی تهیه شده تا خاطره ای خوش و به یاد ماندنی در اذهان نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان دبستانی ثبت شود.

ضرورت نظارت والدین در استفاده از فضای مجازی در بهره مندی شبکه شاد

با توجه به آسیب های فضای مجازی ضروریست تا خانواده ها در کنار بهره مندی دانش آموزان از شبکه شاد بر استفاده آنان از فضای مجازی نظارت دقیق داشته باشند تا دچار آسیب های ناشی از فضای مجازی نشوند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: با توجه به بازگشایی زود هنگام مدارس مهمترین دغدغه این روزهای والدین در کنار سلامتی فرزندان، میزان استفاده از فضای مجازی است.

سید محمدعلی میری اظهار کرد: بعضا دانش آموزان به بهانه استفاده از آموزش مجازی زمان زیادی را در این فضا به هدر می دهند و استفاده مفید و کافی نمی برند.

وی ادامه داد: برای کنترل این موضوع در ابتدا لازم است اولیا اطلاعات کافی را نسبت به زمان تشکیل کلاس ها و نرم افزار مورد استفاده فرزندان خود داشته باشند ضمن اینکه آنها در کنار برقراری روابط دوستانه با فرزندان خود برای استفاده از فضای مجازی باید از نظر زمانی و محتوایی محدودیتها و قوانینی را در نظر بگیرند، که البته برای وضع این قوانین می توانند از نظرات فرزندان خود هم استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های مهمی که این شرایط برای دانش آموزان دارد می توان به انگیزه پایین آنها اشاره کرد، بدین منظور بهتر است دانش آموز در طول سال اهدافی را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت برای خود در نظر بگیرند و بعد از رسیدن به هر هدف برای خود پاداشی قائل شوند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: دانستن اهمیت یادگیری دروس می تواند به ایجاد انگیزه درونی در آنها کمک کند، که این امر بهتر است توسط معلم مربوطه انجام گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار