دانش آموزان بهداشت دست را یاد بگیرند

رشت (پانا) - یک متخصص عفونی، با بیان اینکه والدین باید بهداشت دست ها را به فرزندان خود آموزش دهند، گفت: دانش آموزان در صورت استفاده از یونیفوم و لباس مدرسه، آن را جدا از سایر لباس ها قرار دهند و به صورت هفتگی شست وشو کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان بهداشت دست را یاد بگیرند

به گزارش ایسنا، بعد از مواجه شدن جهان و کشور ما ایران با پدیده کرونا از اسفندماه سال گذشته، همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و آموزشی دچار تعطیلی های طولانی مدت شدند و این تعطیلی ها حدود سه ماه به طول انجامید.

مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم موجب شد با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شود و برنامه های آموزشی به فضای مجازی منتقل شدند تا دانش آموزان و دانشجویان از علم و دانش عقب نمانند.

تداوم ابتلای بالا به کرونا و جان باختن روزانه افراد موجب شد محدودیت فعالیت های آموزشی تداوم پیدا کند، اما با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و خواست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه و آموزش حضوری دانش آموزان براساس پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، نگرانی هایی متوجه خانواده ها شده است.

طی ماه های اخیر شاهد تغییر در نحوه برگزاری کلیه مراسم و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بودیم و امر آموزش نیز به عنوان یکی از مهمترین ارکان جامعه، تعطیل بردار نیست.

اکنون لازم است والدین برای محافظت از فرزندان خود و پیشگیری از ابتلای آنان به این بیماری نکاتی را بیاموزند و تغییرات ایجاد شده در بخش آموزش نسبت به سال های گذشته را بپذیرند تا علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، فراگیری علم و دانش کیفیت خود را از دست ندهد.

استفاده از دستکش در کلاس الزامی نیست

دکتر آیدین پورکاظمی با بیان اینکه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل های کامل و جامع بهداشتی برای بازگشایی مدارس را به کلیه واحدهای آموزشی ابلاغ کرده اند، گفت: این پروتکل ها با شرایط اپیدمی کرونا در مدارس تدوین شده است.

وی از اولیای دانش آموزان خواست نگران حضور فرزندان خود در مدرسه نباشند و اظهار کرد: اولیا توجه داشته باشند که حضور دانش آموزان در محیط مدرسه در صورتی که پروتکل های بهداشتی رعایت شود، مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

این متخصص بیماری های عفونی، مهمترین اقدام حفاظتی دانش آموزان را استفاده از ماسک دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیز بر استفاده از ماسک تاکید دارند و دانش آموزان طی مدتی که در مدرسه هستند، حتما باید از ماسک استفاده کنند.

پورکاظمی، انواع ماسک های معمولی، جراحی و پارچه ای را مناسب استفاده دانش آموزان دانست و عنوان کرد: در پروتکل های آموزش و پرورش فاصله گذاری فیزیکی قید شده و دانش آموزان با فاصله از هم می نشینند و کلاس ها تفکیک و زمان بندی شده است و ساعات حضور در کلاس های درس دائم نیست. در واقع مدارس وابسته به مقطع تحصیلی و امکانات فیزیکی، دانش آموزان را تقسیم بندی می کنند.

وی ساعات حضور در مدارس را حداکثر دو ساعت دانست و اضافه کرد: ساعات حضور در کلاس براساس تعداد دانش آموزان و فضای فیزیکی و مساحت کلاس ها تغییر می کند تا دانش آموزان بتوانند با تعداد کم و رعایت فاصله گذاری کنار هم بنشینند.

تغذیه بسته بندی دانش آموزان در منزل آماده شود

این متخصص عفونی، استفاده از دستکش در مدت زمان حضور در کلاس را الزامی ندانست و یادآور شد: استفاده از دستکش بستگی به مدارس دارد و در صورت ضرورت، دانش آموزان از دستکش نیز استفاده کنند، اما شست وشو و بهداشت دست ها خیلی مهم است و والدین باید بهداشت دست ها و نحوه استفاده از محلول ضد عفونی کننده را به فرزندان خود آموزش دهند.

پورکاظمی، با بیان اینکه استفاده از محافظ صورت (شیلد) نیز برای همه دانش آموزان توصیه نمی شود، تاکید کرد: اگر فضای کلاس ها تهویه مناسب داشته باشد، شیلد کمکی به دانش آموز نمی کند و حتی ممکن است وجود شیلد موجب آزار و خسته شدن و تعریق دانش آموز شده و در ارتباط دیداری و شنیداری و کلامی او با کلاس مشکل ایجاد کند.

وی از خانواده ها خواست از پوشش های حفاظتی زیاد برای دانش آموزان استفاده نکنند و گفت: رعایت حداقل های بهداشتی هم برای جلوگیری از بیمار شدن کافی است.

این متخصص عفونی، خرید تغذیه از بوفه مدارس را ممنوع دانست و اظهار کرد: دانش آموزان طی ساعاتی که در مدرسه هستند، نیاز به تغذیه پیدا می کنند و بهتر است والدین این تغذیه را به صورت بسته بندی در منزل آماده کنند و در اختیار دانش آموز قرار دهند. خرید تغذیه از بیرون از منزل نیز در شرایط کرونایی مناسب نیست.

پورکاظمی، استفاده از یونیفرم مدارس را مناسب دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است دانش آموزان از پوشیدن لباس های مختلف در مدارس اجتناب کنند، زیرا امکان انتقال آلودگی وجود دارد. همچنین در صورت استفاده از یونیفوم و لباس مدرسه، آن را جدا از سایر لباس ها قرار دهند و به صورت هفتگی شست وشو کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار