در بیانیه پایانی سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور تأکید شد؛

اجرای سند تحول بنیادین، مأموریت اصلی است/ تعهد به شبکه‌سازیِ ارتباطیِ گسترده‌ در تمام سطوح آموزش‌وپرورش/ صیانت از نقش و شأن معلم/ تربیت را به‌عنوان جریان پیوسته از مهدکودک به‌عنوان دوره‌ای رسمی در نظر می‌گیریم

زنجان (پانا) - در بیانیه پایانی سی‌وچهارمین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش کشور بر اجرای سند تحول بنیادین، به‌عنوان مأموریت اصلی آموزش ‌و پرورش، تعهد به شبکه‌سازیِ ارتباطیِ گسترده‌ در تمام سطوح آموزش‌وپرورش، صیانت از نقش و شأن معلم و در نظرگیری تربیت را به‌عنوان جریان پیوسته از مهدکودک به‌عنوان دوره‌ای رسمی؛ تأکید شد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سند تحول بنیادین، مأموریت اصلی است/ تعهد به شبکه‌سازیِ ارتباطیِ گسترده‌ در تمام سطوح آموزش‌وپرورش/ صیانت از نقش و شأن معلم/ تربیت را به‌عنوان جریان پیوسته از مهدکودک به‌عنوان دوره‌ای رسمی در نظر می‌گیریم

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، متن بیانیه پایانی سی‌ و چهارمین اجلاس روسای آموزش‌ و پرورش کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محرم، ماه ایثار و فداکاری، ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی، ماه ظلم ستیزی و عدالت خواهی، ماه بصیرت و حق طلبی است. محرم ماه شور و شعور و عشق و ماه تعلیم و تربیت در مکتب سیدالشهداست. با تسلیت و تعزیت شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین( ع) و هفتاد و دو تن از یاران با وفای آن حضرت، به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و تمام عاشقان و آزاد مردان جهان، خداوند متعال را شاکریم که توفیق حضور در سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش را نصیب‌مان کرد تا بتوانیم در این رویداد بزرگ فرهنگیِ ایرانِ اسلامی، که با شعارِ «فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری، تربیت تمام ساحتی»، در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید، برگزار شده، گردِهم آییم و از فیض حضور رهبر عظیم‌الشانِ انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی بهره مند گردیم.

وضعیت کنونی که به واسطه‌ی شیوع بیماری کووید 19 بر کشور حاکم شده است، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کشور را به چالشی جدی فراخوانده است؛ به طوری که وزیر آموزش و پرورش از آن، به آموزش در شرایط سخت و شرایط بحران یاد‌کرده‌اند؛ ما مدیران و روسای آموزش و پرورشِ حاضر در اجلاس، ضمن سپاس و قدرشناسی از تلاش‌های جهادیِ افسرانِ سپاهِ پیشرفتِ کشور یعنی معلمان و مربیان فداکار در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی و همچنین کلیه‌ی مدیرانِ مدارس، برای تداوم جریان آموزش و یادگیری در کشور، اعلام می‌کنیم:

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، آرمان مشترک، ماموریت اصلی و زیر بنای فکری همه‌ی ماست و هیچ‌ مبنای دیگری جز سند تحول بنیادین را به رسمیت نمی‌شناسیم و با اعتقاد راسخ به فرهنگ ملی و دینی کشور دیرینه‌ی خود، با هرگونه توجه و تمایل به اسناد بیگانه و غیر بومی از جمله سند 2030 مخالفیم و ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران ارشد وزارت متبوع، فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری در مورد اهمیت و ضرورت تهیه برنامه جامع ، روشن، متقن و زمانبندی شده و قابل ارزیابی و پایش برای اجرای سند را مطالبه خواهیم کرد.

می‌دانیم که در سال تحصیلی پیش‌رو، توانمندی، برنامه‌ریزی، مسئولیت‌پذیری، هوشیاری، آمادگی، نحوه تصمیم‌گیری، قدرت بسیج شوندگی و بسیج کنندگی، سرعت عمل و واکنش نسبت به پدیده‌ها، تعامل با شرکاء و ذینفعان، نحوه‌ی برخورد با دانش‌آموزان و همکاران و سایر ابعادِ عملکردی مدیران و روسای آموزش و پرورش در معرض قضاوت و ارزشیابی ملی است؛ ما پیمان می‌بندیم که از سرمایه اجتماعی ناشی از حسن نظر مقام معظم رهبری به عملکرد آموزش و پرورش و ارزش‌ها و دست آوردهایی که تا کنون کسب کرده‌ایم، با تمام وجود دفاع کنیم.

تربیت تمام ساحتی تکلیف بسیار مهم اسناد تحولی است، بر این اساس، معتقدیم هیچ روش آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش‌های حضوری گردد، لذا با رعایت کامل و دقیق شیوه‌نامه مراقبت و کنترل بیماری کرونا و رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط در مدارس و کلاس‌ها، از همه فرصت‌ها برای تحکیم و تداوم ارتباط و تعامل معلم - شاگرد در بستر کلاس حضوری، نیمه حضوری یا غیرحضوری، در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت استفاده خواهیم کرد.

ضمن تشکر و سپاس از مجاهدت‌های کادر درمانی متعهد می‌شویم کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی را برای حفظ و ارتقاء بهداشت محیط و کلاس‌ها و صیانت از سلامت دانش آموزان و معلمان به طور کامل و دقیق اجرا نموده و بر حسن اجرای آن نظارت نمائیم.

ایجاد شبکه ارتباطی گسترده و پایدار، برای گفتگوی عمیق و موثر همه عوامل سهیم و موثر در جریان آموزش و یادگیری برای هم افق شدن دانش، اندیشه و مهارت‌های عوامل و دست اندرکاران اولویتی اجتناب ناپذیر است. ما متعهد می‌شویم که در سال جدید تحصیلی، شبکه‌سازیِ ارتباطیِ گسترده‌ای را در حوزه مدیریتی خود ایجاد کنیم؛ به طوری که به طور پیوسته با تمامی واحدهای زیرمجموعه در ارتباط باشیم و از اجرای صحیح تمامی راهبردها و سیاست‌های تداوم آموزش و یادگیری اطمینان حاصل کرده و هر سطحی از مدیریت به سطوح پایین‌تر از خود نظارت کرده و به سطوح بالاتر از خود پاسخگو باشد.

صیانت از نقش و شان معلم دارای اهمیت بسیاری است چرا که معلم رکن اصلی سند تحول بنیادین و مجری آن است. بنا بر رهنمود‌های رهبر انقلاب بایستی نقش و شان معلم را به 3 طریق گوناگون یعنی آگاه سازی معلم نسبت به شان و منزلت و جایگاهش؛ اقدامات ارتقا منزلتی با همکاری سایر دستگاه‌ها و مجلس شورای اسلامی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های تبلیغاتی چون صدا و سیما افزایش دهیم.

متعهد می‌شویم شرایطی فراهم کنیم تا کلیه دانش آموزان در تمام نقاط کشور و با هر ملیت و قومیتی، به فرصت‌های برابر آموزش و یادگیریِ برخوردار از کیفیت، دسترسی داشته باشند. ارتقا کیفیت مدارس دولتی جهت تحقق عدالت آموزشی در صدر برنامه ریزی‌های همگان قرار دارد. هر دانش آموزی با هر شرایطی و در هر جای کشور به خصوص در مناطق روستایی و عشایری کم‌تر برخوردار، باید به آموزش دسترسی داشته باشدو هیچ کودکی نباید از آموزش و یادگیری محروم گردد.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، تربیتِ اوانِ کودکی را به عنوان یک جریان پیوسته از مهدکودک و پیش دبستانی، به عنوان دوره‌ای رسمی در نظر می‌گیریم و بر اساس سند تحول بنیادین و با هماهنگی نهادهای قانون‌گزار، بازنگری‌های لازم را برای تطبیق برنامه‌های آن با جهت‌گیری تعلیم و تربیت اسلامی انجام خواهیم داد.

در جهت تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در توسعه فعالیت‌های پرورشی مدارس، با توجه به زیست بوم جدید تعلیم و تربیت و شروع آموزش‌های مجازی باید در خصوص ارائه‌ی برنامه‌های پرورشی در قالب‌های جدید فضای مجازی، از همه ظرفیت و توان خود استفاده کنیم و راهکارهای جدید و موثری را ابداع کرده به کار بندیم.

در راستای اجرایی سازی هر چه بهتر سند تحول بنیادین، بسته‌های اجرایی تحول آفرین وزارت آموزش و پرورش همچون طرح تحولی هر دانش آموز یک مهارت، برای ارتقای توان مهارتی دانش‌آموزان، طرح تحولی ارتقای مهارت‌‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، طرح تحولی ارتقای کیفیت اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) با هدف تحقق شعار مدرسه محوری و ارتقای هویت و استقلال و اختیارات مدارس، طرح تحولی خوانا برای ارتقا سواد خواندن و مهارت‌های شنیداری و ارتقا آداب اجتماعی در مقطع ابتدایی، طرح تحولی هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی برای جامعه‌پذیری بهتر دانش‌آموزان، طرح تحولی آجر به آجر برای توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی و بسترسازی برای جلب کمک آحاد مردم در مدرسه‌سازی، طرح تحولی کنترل وزن و پیشگیری از چاقی دانش‌آموزان به خصوص در ایام شیوع کرونا و توجه به دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه را در سال جدید تحصیلی اجرایی خواهیم کرد.

خانواده را به عنوان رکن سهیم تعلیم و تربیت می‌شناسیم و همواره به دنبال جذب مشارکت خانواده‌ها هستیم و معتقدیم در وضعیت بحرانی کنونی، به خصوص در مناطق دارای وضعیت قرمز وظیفه‌ی خطیری در خصوص تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر عهده‌ی خانواده‌ها قرار گرفته است. همچنین می‌دانیم که بخش مهمی از تعلیم و تربیت با همت خیرین، بخش غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره می‌شود؛ به همین جهت، به دنبال توسعه‌ و افزایش مشارکت عزیزان خواهیم بود.

ریشه کنی بیسوادی تکلیف دینی ، شرعی و قانونی و عنصر بسیار مهمی در پیشرفت و تعالی همه جانبه کشور است؛ ضمن تاکید بر ضرورت انسداد مبادی ورودی بیسوادی و جذب تمام کودکان لازم التعلیم، بر همراهی و پشتیبانی همه جانبه در اجرای برنامه ریشه کنی بیسوادی تأکید می‌کنیم .

از مدیران حوزه های علمیه، به دلیل همکاری اثربخش در عرصه های مختلف آموزش و پرورش به‌ویژه مشارکت در طرح‌های مختلف، مثل طرح امین و کمک به تامین نیروی انسانی مورد نیاز در قالب خرید خدمت و همچنین حضور طلاب و روحانیون در برنامه‌هایی که در ساحت تربیتی دینی و عبادی و اخلاقی دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌شود، حمایت کرده و خواهان افزایش همکاری‌های موثر با حوزه ‌علمیه هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار