محمدزاده: جشن ریشه کنی بی‌سوادی در استان‌های با نرخ بالای 98 درصد باسوادی برگزار می‌شود

میانگین باسوادی ایران به ۹۶ درصد رسیده‌ است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور از دستیابی به میانگین باسوادی ۹۶ درصد در کشورخبر داد و بیان کرد به زودی شاهد جشن ریشه کنی بی‌سوادی در استان‌های با میانگین باسوادی بالای ۹۸ درصد خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
محمدزاده: جشن ریشه کنی بی‌سوادی در استان‌های با نرخ بالای 98 درصد باسوادی برگزار می‌شود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شاپور محمدزاده در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: سواد‌آموزی یکی از موضوعات مهم اولویت‌دار جهانی و ملی است و از شاخص‌های توسعه‌ی نیروی انسانی است. مقام معظم رهبری نیز تاکید بر ریشه کنی بی‌سوادی دارند. این تکلیفی است که سند تحول بنیادین بر عهده ما گذاشته است و این نوع فعالیت‌ها باید بیشتر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بی‌سوادی یکی از مهم‌ترین معضلات فرهنگی اجتماعی هر جامعه‌ای می‌تواند باشد، گفت: سواد آموزی عامل رشد و بالندگی افراد است و این فعالیت‌ها فقط برای بی‌سوادان نیست و وظیفه داریم برای افراد کم سواد نیز گام‌های مهمی برداریم.

محمدزاده گفت: در قبل از انقلاب و بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۵۵صورت گرفته بود، در گروه سنی بعلاوه ۶سال، ۴۷درصد مردم از ایران باسواد بودند؛ یعنی از هر۱۰۰نفر بالای ۵۲نفر بی سواد بودند.

وی افزود: در گروه سنی زیر۵۰سال، ۴۸.۸درصد با سواد داشتیم. در حوزه‌ی زنان از هر۱۰۰زن ایرانی ۳۵نفر باسواد بودند. در مقایسه‌ی بین روستاییان و شهرنشینان نیز روستانشینان از هر۱۰۰نفر فقط ۳۰نفر با سواد بودند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با مقایسه‌ سرشماری سال ۵۵با ۹۵، گفت: در این مقایسه میانگین با سوادی به ۹۴،۷درصد می‌رسد یعنی در حال حاضر ۹۵نفر از ۱۰۰نفر با سواد هستند، همچنین حوزه‌ی زنان به ۹۳،۴درصد می‌رسد روستا نشینان ما به ۹۰درصد می‌رسد که طی این‌چهل سال به دست آورده‌ایم.

وی به تحلیل عملکرد کمی سال 1398 پرداخت و گفت: میانگین باسوادی ما در سال 1398 به ۹۶درصد رسیده ‌است. امیدواریم با تلاش و کوشش همگانی در آینده‌ی نزدیک شاهد جشن ریشه کنی بی سوادی در استان‌های با میانگین باسوادی بالای ۹۸درصد باشیم.

محمدزاده گفت: در سال 1398 در مجموع ۴۹۶هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم که از حجم پیش‌بینی شده در کشور تعداد ۳۸۵هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی به طرح‌های مکمل در حوزه‌ی سوادآموزی اشاره کرد و گفت: تقویت و تعمیق فرهنگ نماز، طرح خواندن با خانواده، حلقه‌های کتابخوانی و آموزش رایانه به سوادآموزان دوره انتقال، از جمله‌ی این طرح‌ها است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مسابقه انشا نویسی پرسش مهر ریاست جمهوری، مسابقه‌ی کتابخوانی رنج و گنج که قریب به ۶هزار نفر در آن شرکت کردند.

محمدزاده تصریح کرد: تجدید چاپ و به روز رسانی مجموعه کتب دوره‌های سوادآموزی، تحکیم سواد، انتقال، تهیه و تولید کتاب های محلی و منطقه‌ای، تالیف کتاب مرجع راهنمای فرایند تولید محتوای آموزشی و ویژه برنامه‌های سوادآموزی از جمله فعالیت‌های نهضت سوادآموزی است.

وی گفت: برای سال ۹۹و باتوجه به شرایط کرونایی، پیروی شیوه‌نامه‌ی ابلاغی، در محورهای راهبری و نظارت، شناسایی و جذب و تبلیغات و توانمند سازی نیروی انسانی به استان‌ها ارسال خواهد شد.

محمدزاده از فرایند جذب و ثبت نام مخاطبان سوادآموزی از۲۰شهریور خبر داد و گفت: وضعیت آموزشی با توجه به شرایط خاص، حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری است. اولویت کار با روش‌های خودآموز، فرد به فرد و گروهی است. اگر بخواهیم کلاس گروهی داشته باشیم در یک کلاس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از۱۰نفر سوادآموز نخواهیم داشت.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: آموزش غیرحضوری تلویزیونی را همچنان خواهیم داشت. همچنین از شبکه‌ی شاد هم استفاده خواهیم کرد.

محمدزاده گفت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتیم بی اطلاعی از مشخصات افراد بی سواد بود که اکنون با همکاری مرکز آمار ایران، اطلاعات اسمی ۶۰۰هزار بی سواد را در دست داریم. این تعداد و برش‌ها مبنای فعالیت سال ۹۹استان‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در تلاشیم تا اعتبارات طرح شتاب‌بخشی را تامین کنیم و یک قول به استان‌ها و مناطق می‌دهم که اگر در شورای آموزش و پرورش استان‌های خود طرح‌های شتاب‌بخشی را مصوب کنند و استاندار ۳۰درصد از اعتبارات این طرح را تامین کند، ۷۰درصد از مصوبات طرح شتاب بخشی از سمت سازمان نهضت سوادآموزی تامین خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار