مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی:

ضرورت تغییر نقش معلمان از آموزش دهنده به تسهیل کننده های یادگیری

بیرجند(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاکید کرد ضرورت ها و چالش های پیش روی آموزش و پرورش استان مسأله ای است که بخش اعظم آن با نهادینه شدن و فرهنگ سازی سند تحول بنیادین و ساحت های آن در مدارس و اجتماع مرتفع می شود.

کد مطلب: ۱۱۱۹۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تغییر نقش معلمان از آموزش دهنده به تسهیل کننده های یادگیری

محمد علی واقعی صبح امروز در حاشیه افتتاحیه سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به رشد پر سرعت دانش و تکنولوژی، آموزش و پرورش این عصر نمی تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت بوده و برنامه ریزی و استراتژی مدونی نداشته باشد.

وی، با اشاره به منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون زمینه های تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تصریح کرد: باید برای ایجاد تحول با تکیه بر هویت دینی و ملی و با استفاده از نیروهای فکری و کارآمد و زبده نظام تعلیم و تربیت را تدوین کرد و بر مبنای آن تغییر داد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که لزوم تحول در آموزش و پرورش، تکیه بر نوآوری و مشارکت، رقابت و کاربردی کردن آموزش و تامین نیازهای جدید ملی و استفاده از دستاوردهای جهانی است، عنوان کرد: یکی از اهداف مهم خادمین نظام تعلیم و تربیت در بهارستان علم و ادب توجه به معلم و ایجاد فضای مناسب برای آن است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: ضروری است تحول از معلمین آغاز شود و معلمین به عنوان سیاست گذاران آموزش و پرورش با شناخت و درک صحیح از مراحل رشد، توانمندی ها و ضعف ها، تفاوتهای فردی، نیازها و خواسته های دانش آموزان در رفتار آنان تغییر ایجاد کنند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گذر از آموزش سنتی با نگاه جامع و واقع بینانه را لازمه فرهنگ سازی برای تبیین مفهوم تحول در جامعه دانست و ابراز کرد: با توجه به تحولات علمی و آموزشی، تغییرات در نوع ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت محتوایی لازم و ضروری است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که نظام متحول شده نظامی است که در آن دانش آموز را باسواد معنوی، سیاسی، فرهنگی،اجتماعی، هنری و علمی و حرفه ای و فناوری و بهداشتی آشنا می کند.

او با بیان این که آموزش های نوین مبتنی بر سند تحول، ضمن انتقال ارزشها و معیارهای جامعه، باید و نبایدهای فلسفه را نیز تحلیل و تبیین می کند، بیان کرد: ماهیت پویا و پیوسته نظام آموزشی، تنها از طریق یک فرایند تحولی نهادینه شده و در این صورت است که می توان به تحقق اهداف آموزش و پرورش خوش بین بوده و زمینه های تحقق اهداف و آرمانهای مترتب بر نظام آموزش و پرورش را مهیا دانست و این جز با مشارکت فعال و مستمر امکان پذیر نیست.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به عنوان نظامی اجتماعی نیازمند مشارکت و همکاری همه اجزای نظام است و این نظام بدون مشارکت موثر مردم و کارکنان در ابعاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و عاطفی نمی تواند فرایند تعلیم و تربیت را به خوبی عملی سازد.

واقعی، با بیان این که حلال مشکلات آموزش و پرورش در عصر حاضر ایجاد تحول بنیادین است، گفت: مهم ترین مانعی که بر سر راه ایجاد تحول در آموزش و پرورش وجود دارد، باقی ماندن بر پایه و اساس نظام قدیمی و کپی برداری شده قبلی است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، یادآور شد: لازمه تحول اساسی و پایدار متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است و محور اصلی تحول و توسعه نظام تعلیم و تربیت بهبود کیفیت کار معلم، شناخت و ویژگی های آنها است.

او از مدیر مدرسه، معلم و خانواده به عنوان سه ضلع اصلی تحول یاد کرد و ادامه داد: برای نهادینه شدن سند تحول و فرهنگ سازی آن در جامعه خراسان جنوبی در چشم اندازی 5 ساله، ساختار مناسب با اندیشه های مشارکتی تعریف شده به گونه ای که همه کارکنان و عوامل آموزشی و پرورشی استان خود را دخیل در امر تحول نظام تعلیم و تربیت می دانند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از تغییر نقش معلمان از آموزش دهنده به تسهیل کننده های یادگیری به عنوان راهکار دیگری در این راستا یاد کرد و افزود: تدوین نرم افزارهایی که بتواند یادگیری را مستقل و مفاهیم آموزشی را گسترده کند با حذف کتب آموزش ثابت و جانشینی آن با تولید محتوای الکترونیک تا مفاهیم آموزشی و اعطای آزادی عمل به دانش آموزان و معلمان برای انتخاب روش یادگیری به منظور کاهش افت تحصیلی از دیگر برنامه های ما در این زمینه به شمار می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار