یک فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

مجلس موضوع «تداخل» در نظارت و اجرای انتخابات را حل کند

میرازیی‌نکو: مجلس از تغییر ترکیب هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر نتیجه مطلوبی نمی‌گیرد/ لایحه جامع انتخاباتی که دولت ارائه کرد بیش از چهار سال بر روی آن کار کارشناسی صورت گرفته است

تهران (پانا) - نماینده سابق مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد باید مجلس یازدهم بر روی لایحه جامع انتخابات که 4 سال کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته است، کار کند تا یکبار برای همیشه مشکل قوانین انتخاباتی حل شود.

کد مطلب: ۱۱۱۹۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مجلس موضوع «تداخل» در نظارت و اجرای انتخابات را حل کند

قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا با اشاره به بررسی قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: «در مجلس دهم دو طرح مطرح بود، طرح اصلاح قانون انتخابات که بیشتر به انتخابات مجلس مربوط می‌شد. یک لایحه هم دولت با عنوان لایحه جامع انتخابات ارائه کرد. بیش از 4 سال روی این لایحه کار کارشناسی انجام شده است، کمیته‌های مختلفی همراه با کمیته سیاسی دولت به صورت مفصل بر روی آن کار کرده است و مدت‌ها هم تیم کارشناسی وزارت کشور درباره آن نظر داده است و در نهایت به مجلس ارائه شد، اما چون با قانون استانی‌شدن انتتخابات همزمان شد، عملا زمان لازم برای ارائه بخش‌هایی از آن برای ارائه به صحن فراهم نشد.»

وی ادامه داد: «یک ماه مانده به پایان مجلس یازدهم این لایحه به مجلس آمد، لذا بخش‌هایی را که برای انتخابات مجلس نیاز داشتند با همراهی وزارت کشور تحت عنوان انتخابات استانی جدا کردند و به صحن مجلس ارائه شد. این قانون دو بار هم به شورای نگهبان رفت و به مجلس برگشت ولی شورای نگهبان با بیش از 20 دلیل آن را رد کرد و ایراد گرفت. اکنون در مجلس یازدهم همین موارد برای انتخابات مجلس، شوراها و ریاست‌جمهوری مطرح است. باید یکبار برای همیشه روی این قانون کار شود و به اعتقاد من اگر مجلس بر روی لایحه جامع انتخابات که دولت ارائه کرده است، کار کند، نتیجه مطلوب‌تری گرفته می‌شود.»

این نماینده سابق مجلس به ترکیب هیات نظارت بر انتخابات شوراها مدنظر مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: «در همان لایحه جامع انتخابات، یک کمیسیون برگزاری انتخابات دیده شد تا هر بار دستخوش تغییر نشود. کمیسیون ملی انتخابات بیشتر از کسانی باید باشد که بحث‌های اجرایی را در دست دارند نه نظارتی. متاسفانه چندین سال است که شورای نگهبان به جای نظارت کردن، اجرای انتخابات را دخالت می‌کند. مجلس دهم بر روی این موضوع خیلی کار کرد و شاید رد صلاحیت‌هایی هم که صورت گرفت به همین دلیل بود.»

میرزایی‌نکو گفت: «اگر به قانون اساسی یا فلسفه شورای نگهبان برگردیم، شورای نگهبان قرار است بر انتخابات نظارت کند نه اجرای انتخابات. اجرای انتخابات با قوه مجریه است. به نظرم اگر این تداخلات در نظر گرفته شود و مجلسی‌ها به این مورد توجه کنند، به نتایج مطلوب‌تری دست خواهیم یافت.»

این فعال سیاسی اظهار کرد: «قانون اساسی هیات نظارت انتخابات شوراها را به مجلس واگذار کرده است و اگر بخواهند بر روی این موضوع تغییری بدهند، باید تغییرات محتوایی صورت بگیرد. بارها فکر می‌کردند که باید این انتخابات را هم به شورای نگهبان بدهند اما به نظر من با تغییر ترکیب هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار