مصلی شهرستان بیرجندقدمتی 100 ساله دارد

بیرجند(پانا)- حاج حسین کریم پور،  مسئول هیئت  ابوالفضلی شهرستان بیرجند درباره روند احداث هیئت ابوالفضلی گفت: هیئت ابوالفضلی در سال ۱۳۰۰ تاسیس شده و قدمتی ۱۰۰ ساله دارد که بانی اصلی آن، بزرگان ساکن در محله خیرآباد بیرجند بوده اند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مصلی  شهرستان بیرجندقدمتی 100 ساله دارد

حاج حسین کریم پور، مسئول هیئت ابوالفضلی شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار پانا درباره مصلی یا هیئت ابوالفضلی بیرجندگفت: این بنا یکی از جاذبه های فرهنگی و مذهبی بیرجند است که به دلیل قدمتی که دارد همواره مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفته است. قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجار می رسد و هم اکنون در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این مصلی به هیئت ابوالفضلی بیرجند هم معروف است که در خیابان جمهوری و در نزدیکی سه راه اسدی واقع شده است.

او افزود: مصلی بیرجند به دلیل قدمتی که دارد، معماری بکار رفته در آن هنوز قابل رویت است. معماری به سبک ایرانی اسلامی زمان قاجار که در اکثر بناهای آن دوران بکار گرفته شده است. مردم بیرجند در جلسات مذهبی و مخصوصاً در ماه های محرم و صفر از این مکان تاریخی استفاده می کنند و غذای نذری آن در این ایام زبانزد همه مردم است.

وی در خصوص چگونگی کمک و همیاری مراکز و نهادها برای پا گرفتن هیئت گفت: از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز هایی جهت برگزاری مراسمات مختلف در طول سال صادر شده است.

کریم پورگفت : هیئت ابوالفضلی، تحت عنوان موسسه خیریه هیئت ابوالفضلی است و دارای زیر مجموعه هایی همچون: دارالایتام هیئت ابوالفضلی، مرکز نیکوکاری هیئت ابوالفضلی می باشد که این زیر مجموعه ها،در جهت رفع نیاز های فرهنگی و اجتماعی شهرستان می باشد؛ که این دو مجموعه حدودا به بیش از ۲۰هزار نفر خدمات مختلفی همچون: البسه، غذای گرم،لوازم التحریر دانش آموزان، سبد غذایی و خدمات درمانی ارائه می‌کند.

مسئول هیئت ابوالفضلی شهرستان بیرجند علت انتخاب نام ابوالفضلی بر روی این هیات را اعتقادات خاص و جایگاه خاص حضرت ابوالفضل در بین مردم بیرجند دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار