روند نزولی آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش بی‌سابقه نرخ دیه

تهران (پانا) - مدیرعامل ستاد دیه از روند نزولی آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش بی‌سابقه نرخ دیه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
روند نزولی آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش بی‌سابقه نرخ دیه

به گزارش ایلنا، سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی در روند آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تاثیری داشته است؟ گفت: روند آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از ابتدای سال تاکنون نسبت به سال گذشته کمی نزولی بوده است، البته این به معنای آن نیست که ستاد دیه اقدامات خود را درخصوص این افراد انجام نداده باشد. هر گاه زندانیان جرائم غیرعمد که واجد شرایط باشند، یعنی هم عدم استطاعت مالی آنها محرز شود و همچنین موضوع غیر عمد بودن جرم آنها از سوی محکمه تایید شود مورد حمایت ستاد دیه قرار م یگیرند و اولویت هم با زنان، سالمندان، بیماران و خانواده های شهدا است.

وی ادامه داد: علت اصلی کاهش آمار ستاد دیه در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نسبت به سال گذشته این است که با افزایش بی سابقه نرخ دیه مواجه بوده ایم و نرخ دیه هم در ماه های حرام و هم در غیر آن افزایش بی سابقه ای داشته است. همچنین با توجه به وضعیت معیشتی اغلب افراد جامعه و موضوعات اقتصادی که نوسانات آن دامنگیر بسیاری از افراد و طبقات اجتماعی شده است، در حال حاضر کسی با رقم های پایین در جرائم اقتصادی غیرعمد وارد زندان نمی شود و رقم های این افراد بسیار سنگین است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط اقتصادیکمک خیرین کاهش پیدا کرده است؟ گفت: افرادی که به عنوان همیار ثابت ستاد دیه هستند، در این شرایط خاص اقتصادی کمک های خودشان را به ستاد دیه قطع نکرده اند و همچنان از ستاد دیه حمایت می کنند، اما از طرفی به طور مثال فردی نذر داشته است به صورت ماهانه یک میلیون تومان به ستاد دیه پرداخت کند و در حالی که نرخ تورم و قیمت طلا و دلار افزایش بسیاری داشته است، همچنان میزان نذر این فرد مانند سابق باقی مانده است.

وی تصریح کرد: همانطور که گفتم ما همیاران را همچنان داریم، اما میزان کمک ها چندان تغییری نکرده است و از این بابت کمی ستاد دیه با مشکل مواجه است و همیاری بیشتر خیرین را در این زمینه می طلبد، چرا که این کمک ها کفاف بدهی های موجود را با توجه به افزایش نرخ تورم و دیگر موضوعات اقتصادی نمی دهد و این موضوعات دست به دست هم داده است و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمتر شده است.

جولایی تاکید کرد: از سوی دیگر آیت الله رئیسی در بحث آزادی زندانیان جرائم غیرعمد همیار ستاد دیه بوده اند و با اعطای مرخصی در دو دوره زمانی کمک بسیار کردند و ما بیش از هر نهاد دیگری این کمک آیت الله رییسی را درک کرده ایم. دوره اول این مرخصی ها در موج اول کرونا یعنی در اسفندماه تا اواخر خردادماه بود و براساس بخشنامه ای که از سوی رییس قوه قضاییه اعلام شد، نهایت مماشات درخصوص زندانیانی که بدهکار بودند، اعمال شد. پس از آن نیز مرخصی این زندانیان بدون حضور مجدد در زندان تمدید شد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مشکل زندانیان حل نشده است و آن بدهی ها همچنان وجود دارد، اما با مماشاتی که از سوی رییس قوه قضاییه صورت گرفته است، زندانی جرائم غیرنقد دیگر در حبس نیست و فرد بدهکاری که در زندان نباشد و سوءنیتی نداشته باشد؛ یعنی بزهکار نباشد، قطعا تلاش می کند که دین خود را ادا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد دیه همچنان به این افراد که شامل مرخصی شده اند، کمک می کند؟ گفت: ستاد دیه ستاد مردمی کمک به امور زندانیان نیازمند است و رسالت ما فقط و فقط در حمایت از زندانیان نیازمند است و ما مانند دیگر نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و ... نیستیم.

مدیرعامل ستاد دیه خاطرنشان کرد: مبلغی که از سوی ستاد دیه برای زندانی پرداخت می شود، حتما باید منتهی به آزادی زندانی شود؛ در واقع کمکی که از سوی ستاد دیه به زندانیان جرائم غیرعمد می شود، باید در کمترین زمان منجر به آزادی فرد از زندان شود. همچنین براساس اساسنامه، ستاد دیه به هر زندانی و تحت هر شرایطی کمک نمی کند، بلکه زندانی باید مدتی از حبسش گذشته باشد و نیازمندی آن براساس روش هایی که در اساسنامه مشخص شده است، اثبات شود و اینگونه نیست که فردی بلافاصله پس از ورود به زندان مورد حمایت ستاد دیه قرار گیرد، بلکه باید حداقل دوماه از حبس وی گذشته باشد و فرآیند لازم را سپری کند.

جولایی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه به زندانیان مهریه کمک مستقیم نمی شود، گفت: زندانیان مهریه وقتی که اعسار آنها از سوی دادگاه پذیرفته شود، بلافاصله آزاد نمی شوند، بلکه باید اولین قسط مهریه و یک پنجم مبلغ محکومٌ به که نهایی شده است را در قالب قسط اول یا پیش قسط پرداخت کند. خیلی از زندانیان توانایی پرداخت قسط اول را ندارند و کمک ستاد دیه به این افراد به این صورت است که در وهله اول به آنها وام داده می شود و یا با توجه به شرایط فرد درصدی از نیازمندی را پرداخت می کند.

وی همچنین درباره تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار زندانی غیرعمد در کشور وجود دارد که تقریبا نصفی از این افراد واجد شرایط ستاد دیه هستند، بر همین اساس ستاد دیه تفاهم نامه ای را با بنیاد مستضعفان امضا کرده است و کمک هایی که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار ستاد دیه قرار می گیرد برای زندانیان جرائم غیرعمد پس از طی فرآیندهایی که در اساسنامه ستاد دیه مشخص شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: با کمک اخیر بنیاد مستضعفان نیز ستاد دیه در استان های مختلف زندانیان واجد شرایط را شناسایی کرده و تعدادی از این زندانیان در روز عیدغدیر آزاد شدند که از جمله می توان به آزادی ۱۵۰ زندانی در استان گیلان و بیش از ۵۰ زندانی در استان یزد اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار