نماینده کوهدشت در گفت‌وگو با پانا؛

پیام بزرگ عاشورا «انسان‌سازی» است

مبلغی: بسنده‌کردن به ظاهر دین کافی نیست و باید عمق عاشورا را درک کرد/ امام حسین مربی بزرگی برای تمام بشریت است/ باید در مسیر مقابله با ظلم و ستم هرجا و به هر صورت قرار بگیریم تا به معنای واقعی، حسینی باشیم

تهران (پانا) - نماینده کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی و مدیر سابق حوزه‌های علمیه استان لرستان با بیان اینکه درس و پیام بزرگ عاشورا انسان سازی است تاکید کرد امام حسین در این راه برای ساختن یک جامعه سالم جانش را از دست داد اما دست برنداشت.

کد مطلب: ۱۱۱۹۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
پیام بزرگ عاشورا «انسان‌سازی» است

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی درباره قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام و واقعه عاشورا به خبرنگار پانا گفت: «آنچه که باعث شده است قیام حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در طول این سال‌های زیادی که از آن گذشته است، همچنان پابرجا بماند، بلندای این مبارزه همه جانبه با ظلم و ستم و حرکت کردن برای رضای خداوند تبارک و تعالی است که باعث ماندگاری این پیام شده است.»

وی ادامه داد: «حرکتی که برای خداوند باشد در زمان و مکان محدود نمی‌شود و تا بی‌نهایت ادامه دارد. زیبایی‌های زیاد و درخشانی که در این مبارزه با ظلم و ستم وجود دارد، تمام عزت، عظمت و کرامت انسانی، اخلاقی و الهی در اوج خود در درجه اول در وجود امام حسین و در درجه دوم در یاران امام وجود دارد.»

مبلغی اضافه کرد: «تمام رذالت و پستی نیز در جبهه دیگر این مبارزه وجود دارد. تمام تاریخ بشریت تحت تاثیر این مبارزه قرار گرفته است و این کماکان تا قیامت می‌جوشد و استمرار دارد. چراکه خداوند می‌خواهد چنین باشد.»

مدیر سابق حوزه‌های علمیه استان لرستان گفت: «مهمترین درسی که ما می‌توانیم از قیام امام بگیریم این است که امام حسین علیه السلام، یک مربی بزرگ برای انسان‌ها است. مربی بزرگی نه فقط برای مسلمانان، نه فقط برای صاحبان ادیان، بلکه برای تمام بشریت حتی کسانی است که اصلا دینی را نپذیرفته‌اند.»

نماینده کوهدشت اظهار کرد: «این مربی‌گری و این تربیت انسان به سوی خداوند را امام حسین به نیکی به نمایش می‌گذارد، تا جایی که تمام وجودش را در این راه از دست می‌دهد ولی در راه تربیت انسان و‌ جامعه دست برنمی‌دارد. امام حسین علیه السلام می‌خواهد که جامعه درست و سالمی تربیت شود و جامعه در مسیر درست خود حرکت کند و با هر عامل مخربی در این مسیر، مبارزه می‌کند.»

وی گفت: «بنابراین پیام بزرگ عاشورا، انسان‌سازی است، به گونه‌ای که در بدترین شرایط هم امام حسین علیه السلام دست از انسان‌سازی و تربیت برنمی‌دارد. امام حسین می‌خواهد که انسان به سمت خداوند هدایت و تربیت شود و از هر چه پلشتی و زشتی است، دور بماند.»

حجت الاسلام مبلغی تاکید کرد: «بسنده کردن به ظاهر دین، نیکو‌ نیست، اصلا کافی نیست. عمق دین ارزشمند است. صرف برگزاری یک نماز و خم و راست شدن مطلوب نیست، بلکه عمق این نماز یعنی پرستش خدای یکتا باید درک شود. واقعه عاشورا را هم باید به عمق آن پی برد. این ظاهر راهی برای دست پیدا کردن به باطن است. اگر ما فقط به ظاهر اکتفا کنیم، قطعا پیام دین را، پیام عاشورا را و حرکت امام حسین علیه السلام را درنیافتیم. به قول شهید مطهری باید شمر زمانه را شناخت، باید مصادیق امروزی ظلم و ستم بر بشریت را پیدا کرد و ما هم باید عاشورایی باشیم و در مسیر مبارزه با ظلم و ستم، هرجا و به هر صورت قرار بگیریم تا بتوانیم به معنای واقعی حسینی باشیم.»

این نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی در پایان گفت: «این ارزشمند است و با مطالعه، دقت و تفکر می‌شود به عمق این حرکت دست پیدا کرد یا به اعماق آن رسید. بنابراین صرف اکتفای به ظاهر دین کفایت نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار